Nieuw hier.

Frits Kooijman

Nieuw lid
24 feb 2010
8
0
Goedemorgen allemaal,

Ik wil me eigen even voorstellen. Ik ben Frits Kooijman en werkzaam als IT'er (burger) bij Defensie. Oorspronkelijk geschoold als metaalarbeider, maar toch meer voorliefde voor de houtbewerking. Mijn pake (opa) was een timmerman en klompenmaker en misschien zit het daarom een beetje in mijn bloed. :)

Gereedschap is er wel o.a. steekbeitels en gutsen van Nooitgedacht, blokschaven, rijschaven etc. Een houtdraaibank had ik nog niet, maar ondertussen heb ik een simpele gekocht om mee te beginnen een Black en Red MCE-300 Vario.

Technische gegevens van de Black en Red MCE-300 Houtdraaibank:
Maximale draaidiameter: 152 mm.
Afstand tussen de centers: 300 mm.
Toerentalbereik: Traploos regelbaar van 0 tot 4500 O/min.
Opname van de tegenkop: MC 1.
Opname van de hoofd-as: MC 1. ( Draad 3/4x16 )
Motorvermogen: 250 Watt.
Gewicht: Circa. 20 Kilogram.
Verpakkingsafmetingen: 71x19x29 cm.

Geleverd inclusief:
- Vaste center.
- Meedraaiende center.
- Opspanplaat.
- Variabel toerental.

Waardeloos ding zult u misschien zeggen, maar het is om te beginnen het houtdraaien (nooit gedaan) onder de knie te krijgen.

Tips zijn van harte welkom! En weet iemand misschien een soort handleiding te downloaden met tips aangaande het houtdraaien. Oh ja! Een vraagje, wanneer gebruik je de keuze tussen een vast center en een meedraaiend center?

Vr.gr. Frits.

PS. Mijn avatar is een foto van mijn opa.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Welkom op het forum Frits. Ik heb even geen antwoorden op je vragen, maar ik wilde even zeggen dat ik ook als burger bij Defensie werk. Ik zit in Maasland.

Voor een handleiding over houtdraaien kun je eventueel wel kijken op: http://www.de-houtdraaier.nl/
 

Frits Kooijman

Nieuw lid
24 feb 2010
8
0
ironmikie zei:
Welkom op het forum Frits. Ik heb even geen antwoorden op je vragen, maar ik wilde even zeggen dat ik ook als burger bij Defensie werk. Ik zit in Maasland.

Voor een handleiding over houtdraaien kun je eventueel wel kijken op: http://www.de-houtdraaier.nl/

Dank voor je verwelkoming! :)

Maasland? Ik werk bij het Marinebedrijf, misschien hebben we wel eens telefonisch contact gehad aangaande autorisatie's voor derden o.i.d.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Frits,

Welkom op het forum, je hebt een mooie hobby uitgekozen.

Wat betreft het leren houtdraaien, het beste is om een paar uurtjes les te vragen bij een draaier met ervaring. Op die manier leer de goede technieken, en wat nog belangrijker is, je leert ze ook correct uit te voeren. Het zit zo, iedereen die voor een draaibank gaat staan en een guts pakt, krijgt er wel een figuurtje uit. Maar of het ook veilig en juist is, is dan maar de vraag. Ikzelf draai nu ongeveer twee jaar, en heb hooguit maar 10 uur les gehad. Als je daarnaast ook nog stevig oefent, dan heb je het ook redelijk snel door.

Maar er zijn ook goede boeken, sites en dvd's te verkrijgen die ook heel helder zijn. Kijk eens op http://www.baptist.nl of de hierboven genoemde site. Ook youtube is een bron van inspiratie.

Wat betreft het verschil tussen een vaste en meelopend center, een meelopend center heeft een lager in de kop, zodat de kop meedraaid met het hout. Een vaste center doet dat niet.
Het vaste center is bedoeld voor de aangedreven as. Het meelopdende center hoort in de zogenaamde losse kop, die zit rechts op de machine.

Heb je al beitels en gutsen aangeschaft? Die kun je wel het beste van een iets duurder merk nemen, dat draait vele malen prettiger. In het begin heb je genoeg aan 4 gereedschappen: een schuine draaibeitel 19 mm, een afsteekbeitel, een afruwguts 19/25 mm en een detailguts van ongeveer 16 mm. In die twee jaar dat ik draai heb ik bijna nooit de behoefte gehad aan meer beitels, tot nu toe dan.


Het is namelijk ook zo dat je met elke beitel/guts moet leren werken. Elke beitel/guts heeft zijn eigen 'gebruiksaanwijzing' en het is verwarrend als je er dan direct een stuk of 8 koopt.

Succes ermee, als je nog vragen hebt horen we het wel, en laat je werkstukken eens zien.
 

Frits Kooijman

Nieuw lid
24 feb 2010
8
0
Woodworker zei:
Wat betreft het verschil tussen een vaste en meelopend center, een meelopend center heeft een lager in de kop, zodat de kop meedraaid met het hout. Een vaste center doet dat niet.
Het vaste center is bedoeld voor de aangedreven as. Het meelopdende center hoort in de zogenaamde losse kop, die zit rechts op de machine.

Hi Wilco,

Ook bedankt voor je verwelkoming. :)

Het verschil tussen een meelopend en vast center was mij bekend. Ik was alleen in de veronderstelling dat je (net als een metaaldraaibank) kon kiezen om een vast of meelopend center te plaatsen aan de rechterkant.

Ps. Hij is net bezorgt door TNT. :D
 

Frits Kooijman

Nieuw lid
24 feb 2010
8
0
Een vraagje. Dit is de montage tekening die bij de draaibank geleverd werd. Als ik de moer (29) op de spindle (28) draai is het schroefdraad gedeelte volledig bezet, evenals als ik in plaats daarvan de faceplate (31) er op draai. Beide tegelijk passen dus niet op het schroefdraad gedeelte van de spindle. Hoe moet ik dit nu monteren samen met het (vast)center (30)?

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
hallo Frits, kan je niet helpen met je probleem, maar wel even van harte welkom wensen op ons forum. Ook bedankt voor de tip die je vandaag stuurde dan er een chinees met goedkope schoenen op ons forum stond te pronken; die moet maar een ander platform zoeken.
Je bent zelf beheerder bij het forum voor weerkundigen http://forum.vwkweb.nl/index.php ook een machtig interessant forum!! Als je tips voor ons hebt, dan graag!

jaap
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet of het probleem al opgelost is maar als leek zou ik zeggen dat of de moer of de faceplate gemonteerd zou moeten worden. In de specs zag ik dat er MC1 in de hoofdspindel zit. Als de moer gemonteerd is (ik vermoed dat je daarmee de schroefdraad beschermt) kan je het vaste center in de spindel plaatsen. Het losse (meedraaiende) center gaat dan in de losse kop (rechts).
Mijn ervaring ligt meer bij metaaldraaibanken maar ik denk dat het voor hout niet veel afwijkt.
 

Frits Kooijman

Nieuw lid
24 feb 2010
8
0
Ik heb twee mogelijkheden van (links) monteren:

1. De moer samen met het vast-center in de spindle

2. De faceplate en het vast-center in de spindle

In welke situatie gebruik je methode 1 en wanneer gebruik je methode 2?

Nb. Ik maak nog wel een paar foto's om het duidelijker te maken.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hoi,

Ik heb er niet bijzonder veel verstand van, maar is de moer er voor om het vaste spindel eraf te duwen door hem van de as te draaien? De faceplaat kan er zelf afgedraaid. De as moet dan uiteraard wel geblokeerd.
Gr. houtkever
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.