Hulp keuze schaafbank

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,
Ik heb een kleine schaafbank, maar zou mij nog een beetje willen verbeteren. Het is voor hobbygebruik, dus budget is ook redelijk beperkt. Ik heb al heel wat gegoogled, maar vaak zijn er geen prijzen terug te vinden. Ik heb een budget van +- 900 euro voor ogen dat ik liefst niet overschrijdt. Met het oog op nog een paar honderd euro voor mijn schaafbankje valt dit te doen.
Nu zag ik bij hbm machines de HBM200.

Zou dat wat zijn, of zijn er andere opties? Op tweedehands en dergelijke vind ik wel combinatiemachines (schaven, frezen, zagen) maar niet echt vlak - en vandiktebanken. Ik heb hier ook al een post gezet of iemand dergelijk toestel te koop heeft, maar daar heb ik ook geen reactie op gekregen.

Alvast bedankt!
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste Seb
Als het blad glad is (regelmatig even opwrijven met silverglass) dan neemt hij het hout zeker mee .
Echter de aanwijzing (dikte bepaling van het hout tijdens het dikte schaven) is niet geheel zuiver dus ik gebruik altijd mijn schuifmaat .
Verder moeten de messen scherp zijn maar dat geld voor iedere vlak/vandikte bank.
Ik ben gezien de aanschafprijs zeer tevreden.
Ook het overgaan van vlak naar vandikte is eenvoudig ,bladen omhoog zetten en afzuig omklappen klaar is de machine.
Sommige hobbyisten zeggen het is chinees dus ik moet het niet ,vergeet niet dat de meeste betaalbare machines uit China komen en soms in een ander land worden geacambleerd.
Ook de service bij HBM is goed (ik heb daar geen aandelen) alleen mijn beurs is niet altijd toereikend voor een duurdere machine.

Succes

Simon
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@bobmartin, ik ken marktplaats, maar helaas zijn dat advertenties van over heel Nederland, ik ban van België, dus dicht bij de grens is al effe rijden, maar als het wat dieper in Nederland is, dan is het niet meer haalbaar.

Simon, ik heb geen probleem met iets dat van China komt, als de kwaliteit ok is, wat komt er de dag van vandaag trouwens niet meer van Indonesië, Taiwan of China? Als je denkt dat het bvb Belgische makelij is, met vermelding Made In Belgium, dannog heb je veel kans dat alle onderdelen naar Polen of Tsjechië gaan en dan als geheel terugkeren, wat moet je er dan nog van geloven...
Ik ben een beetje op de uitkijk, ik zie in een ander draadje dat er sprake is van Hammer, Felder, Jet enkel is niet van allemaal eenvoudig prijs te vinden. Mijn beurs is ook niet zo groot, maar ik ben al gierig geweest voor mijn eerste aankoop, nu wil ik wel iets degelijks, al moet er nog wat meer op tafel komen dan voor de hbm, het is dan wat langer sparen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@benchworks, die vlak vandiktebank had ik ook al tegengekomen, ben zowat al het hele weekend op de compu aant speuren. Vond die plaat bovenaan die niet heel vlak is wat vreemd ogen... Toch bedankt voor de link!!

Ben bij toolmax op een scheppah plana 3.0 gebotst, is dat een deftig toestel? Ik moet in 230v blijven, netspanning. Ik kan mijn budget wat opkrikken als ik dan wel iets degelijks kan vinden, mijn italiaans dingske in de garage heeft afgedaan.
Sorry als ik veel vragen stel, gezien het maar een hobby is is de kennis ook niet op en top...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@benchworks, die vlak vandiktebank had ik ook al tegengekomen, ben zowat al het hele weekend op de compu aant speuren. Vond die plaat bovenaan die niet heel vlak is wat vreemd ogen... Toch bedankt voor de link!!

Die plaat is er volgens mij om de schaafmessen af te dekken wanneer je de langgatboor gebruikt, niets mis mee technisch gezien.
De HBM lijkt verdacht veel op de Robland, maar dat een 20 jaar oude Robland evenveel waard is als een nieuwe Chinees zegt iets over de kwaliteit.
Als je niet uitsluit om later te upgraden naar iets duurder, dan is een betere investering om een tweede hands te nemen van een goed merk, die kan je later doorverkopen vaak zonder verlies.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Welke plaat bedoel je?
Een kant is zaag,andere zijde is schaaf,die robland krijg je zomaar niet krom
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Welke plaat bedoel je?
Een kant is zaag,andere zijde is schaaf,die robland krijg je zomaar niet krom

Die plaat die -zoals benchworks zegt- voor het bedekken van de messen zal dienen. Vond het een vreemd ding, nu ja, een afdekplaat... :eek: Zal es effe kijken wat een nieuwe robland kost om mij een idee te geven...
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Iedere schaafmachine heeft een bescherming op de vlakschaaf tegen de messen (of zou die toch moeten hebben).

Het voorkomt dat je er per ongeluk met je polsen of kledij tegen de messen zit. Het is niet meer dan een stukje aluminium of ijzer, en of het nu schuin hangt of niet, het heeft geen functie hieraan verbonden.

De combine dat benchworks toont is een zeer nette combiné, ben zoiets nog niet veel tegen gekomen.
Helaas is antwerpen te ver voor mij
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Die combiné is 380 , de OP moet op 230 blijven.

Ikzelf heb de HBM 200 ook en ben er héél tevreden over. Zoals eerder gezegd is de hoogteafstelling van het vandikte gedeelte waardeloos, maar voor de rest heel tevreden over prijs/kwaliteit.
Vervangmessensets zijn ook bijzonder betaalbaar bij HBM, en de service van HBM is ook goed te noemen.

Ik zou niet twijfelen persoonlijk.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Die combiné is 380 , de OP moet op 230 blijven.

Ikzelf heb de HBM 200 ook en ben er héél tevreden over. Zoals eerder gezegd is de hoogteafstelling van het vandikte gedeelte waardeloos, maar voor de rest heel tevreden over prijs/kwaliteit.
Vervangmessensets zijn ook bijzonder betaalbaar bij HBM, en de service van HBM is ook goed te noemen.

Ik zou niet twijfelen persoonlijk.

Ik heb nu een soort van "combiné", merk isetta ofzo, als je dat googled is er niets van terug te vinden, kan vlak - vandikte schaven en er zit een zaag op, onlangs een nieuw setje messen willen kopen en tja... blijkbaar superare messen, er zitten 4 gaten ingeboord en dat is blijkbaar niet standaard, ben bij een slijperij geweest voor de messen en het uitlaseren van de 4 gaten kost mij al 168 euro excl btw, met de messen erbij zit ik al aan een 250 euro, vandaar dat ik een andere wil, ook krachtiger, maar zowiezo, die messen... als ik ze een paar keer moet vervangen heb ik een nieuwe machine (van hbm)!
Doordat mijn eerste machine, goedkoop en duurkoop is, ben ik nu wat sceptisch...
Hoe lang heb je je hbm al? Wat voor hout schaaf je er meestal mee?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mensen, ik wil jullie niet aan het lijntje houden, maar ik zie nu net dat er bij hbm "actieprijzen" zijn, de hbm 300 ziet er mij net een tikkeltje degelijker uit dan de 200 (het model lijkt me toch wel veel te voorkomen in verschillende kleuren). Gezien de lovende woorden over hbm... Zou ik dan iets even kwalitatief te pakken hebben als die oude robland... of droom ik luidop?
Die dikteregeling die suckt, zou dat niet te verhelpen zijn met zo'n digitaal metertje op het toestel? Heb het al tegengekomen voor zo'n 50 euro... Lijkt me dat eenmaal het gekalibreerd is het probleem opgelost zou zijn?
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik schaaf er voornamelijk vuren , europese eik en ik heb er zelfs al Grenadillo opgelegd :cool: Met dat laatste zijn je messen wel zo bot als een 100 jarig ongeslepen keukenmes , maar dat is met elke machine zo.

Robland zal in mijn bescheiden mening nog een niveau beter zijn, maar goed ... als het schaaft schaaft het ...
Zo'n Wixley meter kan je er volgens mij absoluut makkelijk opkrijgen, dus dat is een degelijke oplossing.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Die actieprijzen van hbm op de vlak-vandiktebanken staan er al een jaar op. Ik hou het al een tijdje in het oog.

De dikteregeling, natuurlijk moet je dat kunnen afstellen: dat is het lintje met de metrische schaal op gewoon vervangen of verplaatsen, of je wijzertje beter afstellen. Dat moet je bij elk merk doen, zelfs bij felder.
Maar het lijkt idd een goede schaafbank te zijn, waar ik zelden negatiefs over hoor.

Eigenlijk, hoor je vooral negatief commentaar over HBM van de mensen die zelf niets van hbm in huis hebben.
Ik vertrouw eerder de commentaar van de mensen die WEL iets van hbm hebben gekocht, zoals BramDeBelg ;)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedankt voor de reacties! Ik neig naar de hbm 300, heb al wat meer uitleg gekregen van de firma, de messen zitten er bij voor die prijs, er zit een hulpstuk bij voor het stellen van de messen, nu nog een beetje info over een stofafzuiging, mijn tt950 van tendotools zal het anders toch niet ophalen vrees ik (950m³ per uur) ik zie dat er bij hbm voor een schappelijke prijs (250euro) al een afzuiginstallatie is met 2500m³ per uur, als ik dit vergelijk met de prijs van m'n tendotools, die zuigt toch veel meer voor enkele euro's extra...
Jammer dat ik niet van bij het begin wat extra geld in de machines gestoken heb, moet nu opnieuw machines aankopen, was goedkoper geweest in 1 keer iets degelijks te kopen :mad:.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Die actieprijzen van hbm op de vlak-vandiktebanken staan er al een jaar op. Ik hou het al een tijdje in het oog.

De dikteregeling, natuurlijk moet je dat kunnen afstellen: dat is het lintje met de metrische schaal op gewoon vervangen of verplaatsen, of je wijzertje beter afstellen. Dat moet je bij elk merk doen, zelfs bij felder.
Maar het lijkt idd een goede schaafbank te zijn, waar ik zelden negatiefs over hoor.

Eigenlijk, hoor je vooral negatief commentaar over HBM van de mensen die zelf niets van hbm in huis hebben.
Ik vertrouw eerder de commentaar van de mensen die WEL iets van hbm hebben gekocht, zoals BramDeBelg ;)


Ah, zo zit het ... "actie-prijzen":rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.