oefeningen...

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Grappig om te zien dat je voor het machinaal maken van zwaluwstaarten ook moet oefenen :D. In de demo filmpjes ziet het er allemaal zo simpel uit...
Misschien een goed idee: per machinaal gemaakte zwaluwstaart ook even een handgemaakte proberen. Na verloop van tijd kan je dan zelf beter uitmaken wat je het leukste vindt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb ook flink gevloekt op mijn zwaluwstaartmal. Maar nu lukt het erg aardig. Een hele verbetering was een kopieerring die op het originele snelspansysteem van Bosch past. De meegeleverde ring die op een plexiglaszool moest worden geschroefd bleef niet goed zitten. En als de ring niet goed gecentreerd is, is het resultaat naargelang.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een Porter Cable mal en daar zat ook een leercurve aan vast. Buiten dat moest ik ook nog enkele zaken corrigeren. Er zat een aanslag bij voor het tegelijk kunnen frezen van de staarten en de pennen. Er moest een verspringing op de aanslag zitten van een halve staartsteek. Door de overdadige lak was dat merkbaar minder. Ook de lippen van de diepteaanslag voor de frees stond iets uit het lood en dat werd met een tikje van de hamer gecorrigeerd. Voor de rest is het een degelijk product.
Ik heb recentelijk weer wat proberen te verstaarten maar de resultaten drijven me gewoon naar de mal. Voor een deel ligt het aan het gereedschap, voor een deel aan het te grove hout en ook voor een deel aan m'n ongeoefendheid. En als ik de resultaten zie van die Japanners wordt ik helemaal moedeloos. ;)
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik heb de mal van CMT. Het koste me ook aardig wat tijd vooraleer alles liep zoals het hoort.

Met de hand maak ik ze ook. ik vind dat het ééne het andere niet hoeft uit te sluiten.
Als ik - bv voor een meubel met veel lades - erg veel zwalustaarten van dezelfde grootte moet maken, neem ik mijn mal.
Als ik voor een speciaal stuk een grote of andere zwaluwstaart moet maken, neem ik mijn handzaag en beitels.

Ik zou geen van beide willen missen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.