Anemometer voor het meten zuigkracht stofzuigers?

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Ik zou graag enkele testen uitvoeren op mijn verschillende stofzuigers om de beste combinatie te vinden.

Zaken die ik graag zou meten zijn oa:
  • zuigkracht/airflow met verschillende diameter slangen
  • zuigkracht/airflow met verschillende lengtes slang
  • zuigkracht/airflow met en zonder dust deputy cycloon
  • zuigkracht/airflow met volle, half volle en volle zak

Toestel hoeft geen precisiemetingen te verrichten, maar moet in staat zijn verschillen in zuigkracht/airflow te kunnen registreren.
Ik heb zitten kijken naar enkele anemometers zoals bv de Extech AN200, maar vraag me af of dit toestel metingen voor krachtige stofzuigers als bv een Festool CTL26 wel aankan?

link naar de specificaties van Extech AN200

Is er iemand met meer kennis van dit soort metingen die enig advies kan geven over het benodigd toestel?
Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
Ik zou eerder denken aan een pitotbuis. Hiermee kan je de snelheid van de lucht meten. Als je dan ook nog de oppervlakte van de doorsnede van de slang/buis, die je gebruikt, weet, dan kan je hiermee de airflow uitrekenen.
Meer informatie vind je via http://en.wikipedia.org/wiki/Pitot_tube

Bijkomend voordeel van een pitotbuis is dat je deze volledig zelf kan maken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou eerder denken aan een pitotbuis. Hiermee kan je de snelheid van de lucht meten.

Niet helemaal, een pitotbuis meet druk - en die druk correspondeert, bij bepaalde omstandigheden, met een luchtsnelheid. Andere omstandigheden, andere druk-snelheidsrelatie. En pitotbuizen hebben (in de toepassing waar ze het meest gebruikt worden, de luchtvaart) nog wel een paar nadelen...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Is het niet juist de druk die je wilt meten?
Bijv vlak achter de ingang van de zuigmond de druk meten terwijl je op de ingang (op de mond dus) een hindernisje zet.
Kalibreren hoeft niet; het gaat de vraagsteller om een vergelijkende meting. Je kan zo het effect van de lengte van leidingen meten of stofzuigers vergelijken. Net wat je maar wilt. Of vergis ik me?

In principe zou een waterkolommetje werken denk ik. Maar vergt vast wel wat geexperimenteer en misschien zijn er neveneffecten die ik over het hoofd zie :)

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
Niet helemaal, een pitotbuis meet druk - en die druk correspondeert, bij bepaalde omstandigheden, met een luchtsnelheid. Andere omstandigheden, andere druk-snelheidsrelatie. En pitotbuizen hebben (in de toepassing waar ze het meest gebruikt worden, de luchtvaart) nog wel een paar nadelen...
Eigenlijk nog radicaler: een pitotbuis meet niks :). Maar door een pitotbuis toe te passen in een opstelling kunnen door het drukverschil andere zaken afgeleid worden mbv de wet van Bernouilli. De reden dat ik hier de snelheid heb aangehaald als 'te meten' is omdat gevraagd werd hoe het debiet gemeten kon worden.
Het zal zeker niet de meest nauwkeurige meting zijn, om een goede meting te kunnen doen moet de pitotbuis (in ideale omstandigheden dan nog) in het midden van de luchtstroom zitten en ik geloof dat er ook nog een aantal meter rechte buis (met constante diameter) achter het meetpunt zitten.

Maar ondanks deze 'onnauwkeurigheden' zal dit naar mijn inzien voor thuis toe te passen toch het meest haalbaar zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou toch gaan voor die anemometer. Is veel eenvoudiger en nauwkeuriger in gebruik. Ik doe af en toe metingen van ventilatie in woningen, maar een nauwkeurige debietmeting aan de hand van de luchtsnelheid is niet eenvoudig. Ik meet enkel de snelheid als het echt niet anders kan. Er zijn te veel variabelen die invloed hebben op de meting. Bovendien is de luchtsnelheid niet over de ganse oppervlakte van het kanaal gelijk, waardoor je niet zonder meer van de gemeten snelheid naar debiet kan omrekenen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.