Hoe kleur ik mijn werkstukken

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Beste Houtknuffelaars,

Ben dit weekend voor de tweede keer bij "Vormgevers in hout" in fort Vechten (Utrecht) geweest. Erg leerzaam en inspirerend. Een aanrader voor wie het nog niet kent: o.a. diverse kunstenaars en meubelmakers tonen hun kunsten. Volgend jaar weer een kans. http://www.vormgeversinhout.nl/ (laat je schoenen met hakken maar thuis)

Ik zag daar enige werkstukken, waarvan een deel gekleurd was. Maar dan niet in de verf, maar het alsof het in de oost-indische inkt o.i.d. hadden gelegen.
Het had vrijwel dezelfde glans als het andere eiken. Geïmpregneerd?

Een ander had draaiwerkstukken in een bad gelegd, waardoor deze lichtblauw (ver)kleurde. Werkstukken werden vervolgens deels na-gedraaid, zodat daar de originele houtkleur weer tevoorschijn kwam. Binnenkant+rand van deze potten bleven blauw.

Het was daar echter zo druk dat ik de makers niet heb kunnen vragen naar hun technieken. Onderweg naar huis bedacht ik me, dat ik daar wel eens mee wil experimenteren. Bijvoorbeeld met een salontafeltje met een van blad van kops (eiken?) hout. Als dat met kopshout leuk uitpakt en heel blijft, eventueel een keer wat groters.....

vraagstukken:
  1. kleuren voor of na watervaste verlijming? (houdt de lijm nog wel??)
  2. kleur uit een potje (ervaringen, merken, soorten)?
  3. staalwol+azijn???
  4. indringdiepte?
  5. hoe e.e.a. daarna af te werken (het wordt een tafeltje): blanke matte lak, olie, was?
  6. vergeet ik iets te vragen, wat toch wel van belang is in deze kwestie?
  7. Hoe geven jullie je werkstukken eventuele kleurverschillen, behalve "verven"?

Ben erg benieuwd naar ervaringen.

Hebben jullie wat ideeën en of voorbeelden?

Houtelijke groet,

Baan
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik kleur hout met waterbeits. Verkrijgbaar van verschillende merken maar ik gebruik bijna altijd die van Clou (google voor adressen). Je kan daar leuk mee spelen en met enige ervaring je eigen kleuren maken. Niet alleen houtkleuren trouwens, ook groen, geel, blauw, zwart, wit, noem maar op, het kan allemaal.

Waterbeits dringt vrij diep in, maar das weer afhankelijk van de houtsoort. Op naaldhout werkt het erg goed, op blanke loofhoutsoorten (berk, esdoorn) gaat het ook prima. Op eiken werken de donkere kleuren goed, de lichter minder. Gewoon lekker uitproberen, het is erg leuk om te ontdekken wat je met kleur kan doen. En valt het tegen, de schaaf er over en opnieuw beginnen :D

Lijm heeft weinig moeite met deze beits. Wel is het zaak om heel goed te schuren en het hout twee tot drie keer vochtig te maken, laten drogen en weer te schuren. Doe je dat niet dan komen na het beitsen de vezels overeind en moet je die weer wegschuren waardoor ook weer een deel van je kleur verdwijnt.

Afwerken kan met blanke lak op waterbasis (mat vind ik het mooist, de matte lak van de Gamma (excuse le mot) is goedkoop en doet het prima. Olie (Osmo, Trae Lyx, een eigen mengseltje) doet het meestal heel erg mooi, doe je daar nog een blanke was overheen (Briwax!!) dan krijg je een prachtige matte/satijnachtige glans die het hout goed laat uitkomen.

Let wel, je kan nooit de kleur en diepte van, bijvoorbeeld, Amerikaans noten neppen, maar het begint er wel op te lijken als je het eenmaal door hebt en goed kan. In mijn ervaring zijn de donkere houttinten realistischer dan de lichte.

Instinker: kops hout kleurt anders (meestal, maar niet altijd, donkerder en intensiever). Je kan experimenteren met verdunde beits waardoor je minder kleurverschil krijgt.

Mocht je vragen hebben dan hoor ik ze graag.

Succes!

Groet, Rob.
 

josee

Actieve deelnemer
21 okt 2014
60
117
wechelderzande
Waarschijnlijk heb je al geexperimenteerd maar je kan eiken hout ook donkerder maken door het in een gesloten doos te zetten met een potje ammoniak, je kan het zo donker maken als je wil, bijna zwart. Deze Afrikaanse vrouw is zo gedaan.DSC01167.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Clou, het poeder in kleine zakje die je in lauw water oplost vind ik erg fijn spul om mee te werken. Een aantal keren opbrengen tot het hout verzadigd is, zodat je bijna geen vlekken krijgt. Bij gebrek aan Clou heb ik ook wel sterk verdunde acryl kunstschilder verf gebruikt en ook daar kun je leuke dingen mee doen. Experimenteer vooral, het is echt leuk werk en persoonlijk vind ik wat kleur tussen al dat bruine hout erg verfrissend.

jaap
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Voor felle kleuren heb ik wel een geëxperimenteerd met ecoline. Met een klein potje blauwe, gele en rode ecoline kun je een heel scala aan kleuren maken. Werkt tuurlijk alleen met lichte houtsoorten.
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Wat en waardevolle antwoorden tot nu toe!
ik hoop morgen clou spul te ontvangen. Nu niet vergeten wat foto's te makken....
ammoniak ga ik ook proberen. Ben benieuwd!
ik sta open voor meer ervaringen. Dank tot nu toe.
Groet,

Baan
 

maite-lee

Nieuw lid
19 jan 2013
1
0
eiken bewerken met dik bleek en na 5 minuten na boenen met schoon water.
krijg je een mooi doorleeft uiterlijk
groet

martin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.