220/230 - 380 - 400 ik snap het niet

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Alhoewel ik vroeger nog wel eens wat elektra geleerd heb ben ik nooit verder gekomen dan 220 (tegenwoordig 230)
Nu wij bezig zijn met de aankoop van een ander huis ben ik mij aan verdiepen in een sterkere bron

Allereerst heb ik geen ervaring met 380 en 400 dus een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Het huis is in flevoland, er wordt electrisch gekookt (er is namelijk geen gas) ik meen dat het koken op 3 fase gebeurd, maar wat dat precies inhoudt ....?

Dan is mijn volgende vraag, wat is nou het verschil tussen 380 en 400v ?

Ik heb ook wel ergens iets gelezen over verschillende sterkten in krachtstroom, het amperage dus

Nu heb ik van een vriend vernomen die in dezelfde stad woont dat het verkrijgen van krachtstroom niet zo moeilijk is daar, hij heeft er ook wel eens naar gekeken
Maar als er al 3 fase is vanwege het koken, is dat dan toereikend of heb ik meer/wat anders nodig ??

Waarom ik 3 fase daar zou willen, tja.... er is een heeeeeele grote man's cave en daar is best ruimte voor wat fraaie toestellen
Er worden dikwijls prachtige machines voor fraaie prijzen aangeboden maar vaak wel krachtstroom, ik denk dan aan Vandiktebank, Schaafbank, Zaagtafel

0
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Normaliter heb je voor een machine aan 16ampere genoeg.
Wil je meerdere machines gelijk draaien zul je een 32ampere nodig hebben,die splitsen in 16A
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
net als dat 220 230 werd (231,4 bij mij) is 380 tegenwoordig 400V

1 fase wisselt 50x per seconde (50Hz) tussen 325V en minus 325V, gemiddeld zeggen we 230V effectief (want die 325 duurt maar heeeeeel kort)
drie fase wil zeggen dat eerst fase 1 zijn top bereikt, daarna fase 2, daarna fase 3 en dan is 1 weer aan de beurt (die cyclus herhaald zich ook 50x per seconde)

ideaal voor motoren dus, zie het als een fiets met 3 trappers ipv 1 trapper

W-schms-3p-NL.JPG


Elk modern huis heeft 3 fase, waarvan er maar 1 is aangesloten.
je kookplaat kan inderdaad 3 fase zijn, maar waarschijnlijk zijn het gewoon 2 groepen van dezelfde fase (perilex aansluiting)

Je kan een aansluiting maken van bijvoorbeeld 3x 16 ampere, of 3x 32 ampere
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Het is niet heel ingewikkeld. Je hebt een 1 fase systeem dan is 230V en je hebt 3 fase systeem en dat is 400V. En om het een beetje technisch uit te leggen: 400V is de spanning tussen 2 verschillende fase 120 graden verschoven (360/3).
Je kan overal 3 fase aanvragen bij de netbeheerder dat kost een paar honder euro. Je zal wel een nieuwe meterkast moeten hebben. Dat is totaal, denk ik, een goede duizend euro.

Elektrisch koken hoeft niet op 3 fase het kan ook op een gekoppelde enkele fase. Dat zijn 2 groepen parallel geschakeld zodat je 2x 16A krijgt.

Als je de keus hebt, zo ik het doen.

Hoop dat dit het verduidelijkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Euh, als zelf een aansluiting maken van 3x16, heb ik dan 3 fase die geschikt is voor de machines zoals ik zou willen ? en hoe doe ik dat dan
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je moet van je netaanbieder wel 3-fase krijgen, dat ziet eruit als een groep die 4x zo breed is als een standaard groep
automaat%204%20polig.jpg


inderdaad, daar kan je je machine op aansluiten
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Euh, als zelf een aansluiting maken van 3x16, heb ik dan 3 fase die geschikt is voor de machines zoals ik zou willen ? en hoe doe ik dat dan

Helaas zo werkt het niet. De signalen zijn 120 graden in fase verschoven.
Bekijk bijlage 21323
Een inductie kooktoestel kan ook zonder deze fase verschuiving prima werken. Maar ieder ander 3 fase toestel niet.
 
Laatst bewerkt:

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Onzin, krachtstroom is niet gevaarlijker dan 230 volt, allebei even gevaarlijk / ongevaarlijk.

Da's niet helemaal waar natuurlijk, het voltage is (wat) hoger, en het amperage vaak ook, dus het is wel degelijk gevaarlijker; maar het verschil is in de praktijk redelijk te verwaarlozen - 220 is ook gevaarlijk als je je vingers in het stopcontact stopt - hoewel de kans dat je er van dood gaat nou ook weer niet heel groot is. Sprak hij uit ervaring...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Da's niet helemaal waar natuurlijk, het voltage is (wat) hoger, en het amperage vaak ook, dus het is wel degelijk gevaarlijker; maar het verschil is in de praktijk redelijk te verwaarlozen - 220 is ook gevaarlijk als je je vingers in het stopcontact stopt - hoewel de kans dat je er van dood gaat nou ook weer niet heel groot is. Sprak hij uit ervaring...
Je gaat enkel een schok van 400 Volt krijgen als je twee fasen gelijktijdig aanraakt. Dus enkel bij werken aan een machine onder spanning of een zwaar beschadigde kabel. Raak je één fase aan in een driefasig systeem, dan zal de spanning tussen jou en de de draad ook 'maar' 230 Volt zijn. De spanning tussen aarde en fase in een driefasig systeem is immers ook 230 V. Dit omdat het sterpunt van de distributietrafo aan de aarde ligt.
Naar stroom toe, deze wordt beperkt door de aardlek. Een 30 mA is dus het veiligste, maar dit kan in bepaalde gevallen (omvormer fotovoltaïsche panelen of een frequentieomvormer bijvoorbeeld op een draaibank) ongewenst uitschakelen. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een aardlek weten uitschakelen na een electrische schok. En ik heb ondertussen al aardig wat schokken gehad.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb ook in een woonwijk gewoond waar geen gas was.

We hadden voor de kookgroep Perilex, dat is 2 x 230 volt.

Dat is niet genoeg voor een kookplaat van 10kw, want die zijn er ook.
16(ampère) x 230 (volt) = 3680 (watt) en dat keer 2 = 7360 watt.

In de meeste nieuwbouwwijken moet je zelf zorgen voor een krachtstroomaansluiting.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Je gaat enkel een schok van 400 Volt krijgen als je twee fasen gelijktijdig aanraakt. Dus enkel bij werken aan een machine onder spanning of een zwaar beschadigde kabel. Raak je één fase aan in een driefasig systeem, dan zal de spanning tussen jou en de de draad ook 'maar' 230 Volt zijn. De spanning tussen aarde en fase in een driefasig systeem is immers ook 230 V. Dit omdat het sterpunt van de distributietrafo aan de aarde ligt.
Naar stroom toe, deze wordt beperkt door de aardlek. Een 30 mA is dus het veiligste, maar dit kan in bepaalde gevallen (omvormer fotovoltaïsche panelen of een frequentieomvormer bijvoorbeeld op een draaibank) ongewenst uitschakelen. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een aardlek weten uitschakelen na een electrische schok. En ik heb ondertussen al aardig wat schokken gehad.

bijna goed. Een van de weinige manieren om succesvol dood te gaan aan netspanning is met beide handen: fase en null of L1 en L2 beet te pakken, Hierdoor zal de aardlek niet aangesproken worden. Simpelweg omdat er geen lek naar aarde is.
Stroom maakt in dit hele verhaal niks uit, het gaat om spanning. Als we de wet van ohm er even bij halen R=U/I, Gemiddeld ben je ca 1 meg ohm en, uit mijn hoofd, is 50mA door je hart dodelijk. Dus 400V is niet gevaarlijker dan 230V. Als je, je best doet kan je aan allebei prima dood gaan.

Dan zal ik nog even een aardlek uitleggen. Een aardlek meet de ingaande en uitgaande stroom als het verschil te groot is slaat deze uit. Het verschil is de lek naar aarde. In de gebruiksaanwijzing van je aardlek schakelaar staat dat je deze minimaal 1 maal per moet testen omdat anders het mechanische vast kan komen te zitten waardoor deze met een aardlek niet werkt.

Waarom krijg je een schok als je maar 1 draad aanraakt. Je lichaam is een capaciteit (het is instaat om lading op te slaan). omdat het lichtnet AC is wordt je geladen en ontladen en dat voel je hoofdzakelijk in je middenrif(au). 50 Hz is net een mooie frequentie om je hart te ontregelen dat maakt dit gevaarlijk en de aardlek hoeft hier niet op uit te schakelen. Dit gebeurt het meest en daarom moet je de spanning uitzetten als je eraan werkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bij mijn weten moet het door een erkende installateur worden aangelegd en die neemt contact op met de netbeheerder. Je kunt natuurlijk ook rechtstreeks bij de netbeheerder informeren.

w.s. staat hier al meer. http://www.liander.nl/liander/producten_diensten/elektriciteit/aansluiting_wijzigen/index.htm

Als je huis van na 2011 is dan heb je al 3*25 en volgens mij hoeft er dan niet zoveel meer te gebeuren.

Ik was ook wel van plan het te laten doen
Het huis is van rond 2000, dus die vlieger gaat helaas niet op


3x25 of 1x35 ampere is hetzelfde vastrecht, zwaarder loopt behoorlijk in de papieren.
Is dat voldoende voor machines als vandikte bank, schaafbank, wellicht ooit een draaibank ?


Da's niet helemaal waar natuurlijk, het voltage is (wat) hoger, en het amperage vaak ook, dus het is wel degelijk gevaarlijker; maar het verschil is in de praktijk redelijk te verwaarlozen - 220 is ook gevaarlijk als je je vingers in het stopcontact stopt - hoewel de kans dat je er van dood gaat nou ook weer niet heel groot is. Sprak hij uit ervaring...

Ik kan je helaas het tegendeel melden, de dag dat mij pa overleed was er net iemand binnengebracht die ook het leven had gelaten
Kwam onder stroom bij werken aan een stopcontact en vrouwlief paniekte, einde oefening... triest maar waar
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Reken maar wat je wil,die krachtstroom brengt de boodschap beter over dan 230v.
Maar zoals gezegd,laten aanleggen en je bent veilig bezig,ook voor de verzekering.
32A is meer als zat,mijn robland zit achter 16A.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
3x25 ampere is in principe voldoende, meestal draait er maar een machine tegelijkertijd?? en de vermogens zijn bij krachtstroom in het algemeen niet zo hoog, omdat het verdeeld zit over 3 fases. Bijvoorbeeld lassen en koken kan wel eens problemen geven.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Veilig is wel prettig ;-) het is zeker mijn intentie om het te laden doen, maarja als ik niet eens begrijp/begreep welke soorten en smaken er zijn dan weet ik ook niet waar ik naar moet vragen, vandaar dit draadje

Het is me duidelijk dat 380/400 krachtiger is
Tot 35A is het vastrecht tarief hetzelfde, daarna wordt het duurder, daar moet ik dus even op letten

jij hebt het nu over 32a en 16a
Hoeveel smaken amperage zijn er op gebied van 400v ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Normaal beginnen we bij 25a dan 35 , 50 , 63, hierna worden het mespatronen 80a 100a en 125a. Groter lijkt me niet meer relevant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.