Vingerfrezen

smaigel

Nieuw lid
19 sep 2014
15
0
Er zijn verschillende meningen te vinden over de HBM machines,

zelf heb ik de lintzaag bekeken HBM, zag er netjes en stevig uit. Uiteindelijk toch niet gegaan voor een HBM machine, maar tweedehands marktplaats apparaat.
Maar tsja, voor die prijzen? gewoon proberen toch..
 
A

Athanor

Guest
Het zijn inderdaad metaalfrezen. Ik betwijfel of je ermee in hout een goed resultaat krijgt, maar misschien heeft iemand er ervaring mee?


Fons
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Deze doen het prima in hout, maar let wel op de diameter van de schacht, deze varieerd bij metaal frezen vanwege de 'boorkop' opname bij deze machines. Wordt dus waarschijnlijk 8mm.

Groeten patrick
 

tuoh

Oud hout
Kan je weinig mee aanvangen in hout, die dingen zijn in HSS, weliswaar met een coating erop maar in een snel draaiende bovenfrees ( 20000tr/min) verbranden die dingen waar je bij staat. De snijhoeken zijn ook niet optimaal om hout mee te verspanen, dat loopt voor geen meter.

Vroeger ( 30 jaar geleden) gebruikten we wel eens omgeslepen metaalfrezen om Beuken trapwangen uit te frezen, omdat de metaalfrezen uit een hardere HSS legering waren gemaakt dan de toenmalig verkrijgbare HSS bovenfrezen. Dat omslijpen van de snijhoeken gebeurde gewoon op de slijpsteen en uit de hand! Er mee werken was niet evident, die frezen beten in het hout als een razende hond, een vaste hand was een must om een aanvaardbaar resultaat te krijgen. Na een klein uurtje frezen kon je al terug naar de slijpsteen omdat de snede al bot was.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Verwarring alom.

Rhynix laat vingerfrezen zien en vraagt of die geschikt zijn voor pen en gat.
Zaag zegt dat het kan. Tuoh vindt van niet en motiveert dat in het aangegeven draadje.
Die raadt spiraalfrezen aan.
Ze lijken op elkaar, maar zijn het niet.

Bv. Uit die aangehaalde advertentie: " HBM HSS Vingerfrees 20 mm - As 16 mm "

Hoe krijg ik die in mijn bovenfrees?

Die website is dus goed.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Mooi samengevat bob :D

Ik zou idd graag de HBM HSS Vingerfrees 8 mm willen gebruiken om te frezen, zoals met een spiraalfrees wordt gedaan.
De vraag is: kan dit, en zal het resultaat even goed zijn?

Hoe herken je spiraalfrezen en vingerfrezen? (maw.: hoe hou je ze uit elkaar?)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Beste Rhynix van mij mag je het wiel uitvinden hoor. Deel vooral je ervaring.
Tuoh heeft zijn bevindingen beschreven zoals aangehaald.
Zaag zegt dat het kan.

Schaf wat aan en post het hier.

Hoe je ze herkent? Ze worden geadverteerd naar wat het is. Een vingerfrees is een vingerfrees, een spiraalfrees een spiraalfrees en een groeffrees een groeffrees.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Deze vond ik ook nog ergens op het forum. Weet alleen nog niet hoe je die tekst zo mooi in een ballonnetje krijgt.

hoi guido-

waar heb je de visbekboren voor nodig?

als je echt heel mooie schone gaten wil maken met de langgatboor adviseer ik de aanschaf van
metaalfrezen.werken geweldig in hout en gaan heel lang mee.heb ooit in een setje dure geinversteerd en vervolgens ontdekt dat je ze ook voor heel weinig bij herman buitelaar kan krijgen.kwaliteit is wat minder maar voor het gebruik in hout nog steeds ruim voldoende.
enige nadeel is dat metaalfrezen niet zo lang zijn als gewone langgatboren.

als je een goed werkend langatboor hebt zijn de frezen trouwens ook handiig voor het frezen van pennen -zo schoon en nprecies -je weet niet wat je overkomt!

groet
annette
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Maar een langgatboor haalt normaal gesproken toch niet de toeren van een bovenfrees. Een Robland combi doet op de schaafas zo'n 5500 toeren waar een bovenfrees toch vaak 15-20000 toeren draait. Dat scheelt nogal als het op het verbranden aankomt.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zelf een 12 mm HBM een keer gebruik in mijn naïviteit maar ben er niet kapot van. Dat ding duikt in het hout. Daarnaast vind ik de keep in de schacht nu ook niet bepaald een veilig gevoel geven maar dat kan persoonlijk zijn. Zeker bij een bovenfrees/tafel gebruik ik uitsluitend frezen die hier voor bedoeld zijn. Deze frezen zijn bedoeld om in CNC banken te gebruiken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Bijtel.

Een vingerfrees is een groeffrees, maar dan voor METAAL.

Ik gebruik graag gereedschap waar het voor bedoeld is.
Met een platte schroevendraaier kan ik ook een gat uithakken, maar het blijft een schroevendraaier.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de uitleg. Nu snap ik het wel :eek:

De passing van een frees in een bovenfreesmachine komt zeer nauw. Ook de balans is erg van belang. Dus een frees van 8mm, waarvan je niet precies weet of de schacht ook 8mm is, en bovendien een keep bevat, zou ik NOOIT in mijn bovenfrees doen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.