omkeer draaiwerk (doosje op poten)

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor het maken van een sieraaddoosje heb ik gebruik gemaakt van de omkeer techniek.
Vier balkjes Afzelia met papier ertussen verlijmd en afgedraaid/bewerkt. Vervolgens de balkjes 180 graden gedraaid en definitief verlijmd. Toen de buitenvorm gedraaid en met tungoil afgewerkt inclusief een wengé deksel. Het deksel heb ik niet bol of hol gedraaid, maar heb het vierkante terug laten komen in de opstaande ringen, waardoor weer eenheid kwam in de scherpe belijning.
H: 19 cm en 9x9 cm vierkant.
Graag jullie gedachten op dit nieuwe model, wat natuurlijk vele variaties mogelijk maakt.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Jan,

Ik vind dit erg mooi, heel simpel gezegd, gewoon erg mooi. De techniek, maar ook de vorm spreken mij erg aan. Wat ik ook mooi vind aan dit soort dingen is dat ze functioneel zijn. Ik maak graag dingen die gebruikt kunnen worden. Beeldjes en dergelijke spreken mij altijd minder aan.

Ook van de omkeertechniek had ik nog nooit gehoord. Een erg interessante manier om het draaien eens heel anders te gebruiken.

De kleur- en vormcombinatie vind ik ook erg geslaagd. Erg bijzonder.

Kortom, ik vind het een bijzonder mooi werkstuk van hoog niveau.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Verlijmen met papier er tussen. Ik heb het je nu al eens eerder zien schrijven, maar ik begrijp niet zo goed wat je er mee bedoelt en wat het nut/ de functie is.
Zou je me dat kunnen uitleggen?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Joris.
Lijn op het ene deel en lijm op het andere - op elkaar klemmen met een stukje A4 ertussen.
Wanneer je dit doet bij alle 4 balkjes kan het in de draaibank en kun je er een vorm aangeven.
Wanneer je klaar bent pak je een beitel, zet die op de kopse kant precies op het papier tussen de houtdelen en geeft een tikje met de hamer. De delen splijten dan heel gemakkelijk van elkaar.
Vervolgens draai je de balkjes 180 graden, waardoor de reeds gedraaide buitenkant nu de binnenkant wordt. Nu de pootjes aan de buitenkant vorm geven en het bovenste gedeelte uithollen.
Het gaat er dus om, dat je dezelfde stukken hout steeds anders met elkaar verbindt en ze toch gemaaklijk kunt delen en weer lijmen voor een volgende bewerking.
De rest is creativiteit en geluk, dat de zaak niet uit elkaar klapt.
Daarom gebruiken sommigen ook wel dun MDF als tussenlaag, die zich ook - zij het minder - gemakkelijk laat verwijderen.
Zie ook mijn twee dansers in dit forum: dat ging in 4 keer.
Ben benieuwd naar je eerste resultaten.
vr.gr.: Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bijzonder Jan, het staat wat onhandig op de pootjes, verhoudingen volgens mij wel mooi. Wat mij het meeste aanspreekt, dat we eindelijk mooi draaiwerk zien met rechte vlakken en haakse hoeken!
Zo, dat is gezegd, maar het valt niet mee om zo over iemand anders werk te spreken

Jouw draaiwerk is live wel mooier, scherper, crispier, en aaibaarder dan op de foto's tot uitdrukking komt.
Is er geen forumlid die wat goede tips voor mooi fotowerk heeft?

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dat is omkeerwerk wat ik nog niet eerder geprobeerd heb. de "omkeer"kerstbal heb ik al gemaakt en dit is zeer zeker een leuk vervolg daarop. zou je misschien eens wat foto's willen maken van het ontstaan van dergelijke bouwwerken??? het wenge dekseltje maakt het echt een geslaagd geheel

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.