Hardhoutenkozijn

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi,

Ik heb een mooie plaat alustabiel van 54 mm dik gekocht om er een voordeur van te maken.

Nu wil ik ook mijn deurkozijn vervangen met een hardhoutenkozijn.

Zal ik de kozijn laten maken of is het zelf goed te doen door de stijlen bij de bouwmaat te halen?

En de deur moet die dan terug gebracht worden op de randen naar 40 mm, dus een sponning die in de kozijn valt.

En als ik de kozijn laat maken is er iemand hier die dat kan doen?

gr

Henkie
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Dat is altijd een moeilijke keuze, zelf doen is vaak wel goedkoper.
Ik heb hetzelfde probleem maar dan met het maken van een klein raampje met dubbelglas.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik betaal €36 (ex BTW) voor een binnendeurkozijn (bouwpakket). Voor buitendeuren zal het wellicht een paar tientjes meer zijn. Daar kan je het niet zelf voor (laten) maken denk ik.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Die kant en klare buitendeur kozijnen zijn leuk maar meestal is het niet echt kwaliteit,het is gevingerlast met afvalhout.
De ene stijl is bijvoorbeeld een stuk zwaarder dan de ander,zegt ook al een hoop denk ik. Het beste is gewoon meranti uit 1 stuk hout.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zijn er zowieso kant en klare buitendeurkozijnen? Een buitendeurkozijn moet passen tussen je metselwerk en het is handig als er een standaardmaat deur in past.

De onderdorpel van het nieuwe kozijn, moet die van hout worden? Persoonlijk zou ik kiezen voor een dts onderdorpel oid.
Komt er een gewoon slot of een driepuntsluiting in de deur/kozijn?
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Boven en onderdorpels zijn gewoon in te korten, boven op de dorpel zijn inkepingen gemaakt op de standaard breedtes.
wel moet aan de stijlen het profiel van de dorpel worden ingezaagd. persoonlijk zou ik voor een hard stenen of honolite onderdorpel gaan.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Net als bij een dts onderdorpel zou ik bij hardsteen of holonite kiezen voor neuten, en niet het hout contramallen op de onderdorpel.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
hoi geen onderdorpel nodig,

waarom niet bij de bouwmaat en waar dan wel bijvoorbeeld?

en als ik het zelf doe dan natuurlijk de stijlen passend maken aan elkaar, maar dan met deuvels verbinden ofzo van 14 mm bijv?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Die van de Bouwmaat zijn gewoon massief uit 1 stuk. Ze kosten uit m'n hoofd €65,- inc. btw en zijn prima zelf in elkaar te zetten. Breedte van de deur bepalen, paslat en bovendorpel op maat zagen en lijmen en schroeven (of spijkeren). Een maandje geleden er 2 gekocht en geplaatst, beide prima van kwaliteit.
Je moet wel even de stijlen controleren op rechtheid, ik had 1 licht kromme. Ik kon deze blind schroeven en daarmee rechttrekken, maar als je 'm wilt purren dan moet je wellicht terug voor een andere als je een kromme hebt. Voordat je weggaat bij de Bouwmaat even vragen hoe en wat als ie krom is.

Ik kwam net de bon tegen op zoek naar een andere (voor de Makita actie :) ) en het was €55,- excl. btw.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Van het voorjaar heb ik ook zelf kozijnen gemaakt. Best listig die verbindingen! Materiaal was meranti van de houthandel. Maar ook daar veel variatie in gewicht. Verbinding van de vaste delen heb ikgedaan met eiken deuvels. De bewegende delen heb ik met klassieke pen en gat. Leek me steviger. Je kunt al mijn avonturen op m'n blog lezen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die kant en klare buitendeur kozijnen zijn leuk maar meestal is het niet echt kwaliteit,het is gevingerlast met afvalhout.
De ene stijl is bijvoorbeeld een stuk zwaarder dan de ander,zegt ook al een hoop denk ik. Het beste is gewoon meranti uit 1 stuk hout.

Er is geen afvalhout, alleen reststukken. Mooi toch dat er geen hele boom opgeofferd wordt om telkens een nieuw kozijn te maken, en de rest in de kachel te gooien? Het formaat hout zegt niets over de kwaliteit, en vingerlassen is een hele duurzame verbindingstechniek.

Onderdorpels zie ik nooit bij deuren. alleen bij kunststof, omdat die kozijnen anders niet sterk genoeg zijn ofzo.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hmm ik ga even kijken, denk dan toch hele stukken die recht zijn bij de bouwmaat halen, en dan de meest zware :)

Vast zetten met PU lijm? of anders?
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Er is geen afvalhout, alleen reststukken. Mooi toch dat er geen hele boom opgeofferd wordt om telkens een nieuw kozijn te maken, en de rest in de kachel te gooien? Het formaat hout zegt niets over de kwaliteit, en vingerlassen is een hele duurzame verbindingstechniek.

Onderdorpels zie ik nooit bij deuren. alleen bij kunststof, omdat die kozijnen anders niet sterk genoeg zijn ofzo.

Het zijn inderdaad reststukken,maar de kwaliteit is zo varierend dat goede kwaliteit uit 1 stam zeker de voorkeur heeft.
Voor bijvoorbeeld binnendeur kozijnen is het zeker goed dat er gerecyceld word!

Houten onderdorpels bedoel je?Jaren80/90 werd het wel veel gebruikt,maar tegenwoordig niet veel meer,niet zo zeer in nieuwbouw in ieder geval. Bij kunststof deurkozijnen zit er vlakke onderdorpel onder,dit is meer ter behoeve voor een waterkering dan de stevigheid.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
A mooi, erg bedankt, als ik het zelf ga doen dan ga ik die tifa fix halen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een binnendeur kozijn, wat je zelf in elkaar knutselt lijkt me niet erg geschikt voor buiten. Dat is voor stompe binnendeuren.
kozijnprofiel 114 x 56 mm.
Een buitendeurkozijn is te maken van zogenaamd abc kozijnprofielen. In jouw geval gaat het om 2 stijlen en een bovendorpel, te maken van een a profiel 114 x 68 mm.
Alleen die sponning is geschikt voor een deur van 40 mm.

Misschien kan je in buurt bij een machinale timmerbedrijft profielen per meter kopen en dan zelf samenstellen.
image.jpg

image.jpg

Het bovenste profiel (van een timmerfabriek) komt het beste in beeld om te herplaatsen, maar dan voor een deur van 54mm.
De onderste is een A profiel zoals je die universeel kan kopen en samenstellen.

Sorry voor de foto's op z'n kop. Ik zal dat morgen herstellen, moet dit nog leren met de ipad. Gewoon ipad 180 gr. Draaien dus.
 
Laatst bewerkt:

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Ok bedankt,

Ik ging langs bij een timmerfrabriek voor kozijnen en die vertelde mij dat je altijd je deur altijd terug moet frezen naar 40mm door een sponning rond om te frezen, zodat het ook in je kozijn valt, anders komt je in problemen met het openen van je deur.

Ik heb hem om een prijs gevraagd, als het te veel is dan ga ik het toch zelf proberen.

Ik haal de abc profiel bij de bouwmaat uit 1 stuk meranti, dan maak ik de stijlen op elkaar passend, en dan 14mm deuvel gaten boren en dan deuvels er in en met kozijnlijm alles vast zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.