voordeur van massief eiken maken

hansC

Nieuw lid
20 okt 2014
2
0
[SIZE=-1]Mijn plan is om een tweetal massief eikenhouten voordeuren te maken.
Uitgangspunt is dosse vlamtekening ,40 mm dik en afwerking rondom ca. 10 lagen blanke botenlak.
Ben in bezit van uitgewerkte/vlakke/ noestvrije/dosse/ eiken vloerdelen, 18 mm dik, met 3 zaagsneden aan onderzijde.
Plan I:
Op een [/SIZE][SIZE=-1]vlakke[/SIZE][SIZE=-1], WBP, okume multiplexplaat deze vloerdelen als immitatie stijlen en als panelen verlijmen met D4 Bisonbruislijm.
Plan 2:
Twee vloerdelen met de onderzijden tegen elkaar, middels D4 Bisonbruislijm verlijmen [ eventueel met veren ], zodat stijlen van 36 mmm [ acceptabele ] dikte ontstaan.

Zowel m.b.t. plan 1 als plan 2 is mijn hamvraag voor dit Woodworkingforum:
Zullen als gevolg van vrieskou als volle zon deze deuren zodanig krom trekken/torderen dat deze de ca. 6 mm speelruimte van de Ellen tochtstrip overtreft en het dus binnen bovenmatig onacceptabel gaat tochten?

[/SIZE]
 

tuoh

Oud hout
Plan 2 is zonder meer uitvoerbaar, gewoon koud verlijmen is al sterk zat, bijkomende veren hoeven niet. Afhankelijk van het vochtgehalte krijg je een stabiel geheel.

Heb zelf jaren geleden eens een garagepoort en voordeur gemaakt uit samengesteld hout, binnenkant eik en buitenkant afzelia, beide houtsoorten op 22mm dik geschaafd en op elkaar gelijmd om stijlen en regels van 44mm dikte te verkrijgen. Zowel poort als deur zijn nu nog altijd mooi vlak en dimensioneel stabiel. Gebruikte lijm was een D4 PU lijm van Balcotan, voor mij nog altijd de beste PU lijm.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wil je dus je deur maken door op een plaat multiplex massief parket te lijmen?

Dat is ongewoon maar ik heb in de states al videos gezien van mensen die zo schuurdeuren maken, als je massief op multiplex lijmt dan moet je exact hetzelfde doen aan beide kanten anders gaat alles krom trekken als één kant krimpt of uitzet terwijl de andere dat niet kan.

Maar ik zou het zelf niet durven wagen zo en 40mm is nogal aan de dunne kant tegenwoordig. Zelf heb ik deze zomer een dennen deur gemaakt voor een verwarmd tuinhuisje en die is 100mm dik gevuld met 50mm kurk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn eerste project wat het maken van een voordeur. Teak moest het worden. Zelfs 15 jaar geleden was het te prijzig. Tweede keus was eiken. Zuiver kwartiers hout gevraagd. De deur zit er nog steeds in. Er is echter een probleem met eiken. Het bleekt uit. Wil je het kleuren moet dit op het blanke hout. Eerste keer is dit makkelijk. De volgende keer moet je de lagen er weer vanaf halen. Ik heb de deur gisteren voor de tweede keer in de groene grondverf gezet. Geen blanke lak voor mij. Het uit de poriën schuren bij eiken is veel werk. Gelukkig heb ik net de kleinste rotex gekocht en dat gaat een stuk sneller dan met een vlakschuurmachine. Neem het mee in je beslissing.
 

hansC

Nieuw lid
20 okt 2014
2
0
Graag wil ik de heren/firma's Wim Kluck, BenchWorks, en vooral tuoh hierbij bedanken voor hun constructieve opmerkingen als bijdrage inzake het vlak blijven van mijn (geplande) "massief" eikenhouten voordeuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.