Mahonie

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wat Henk bedoelt....er zijn nogal wat soorten mahonie of eigenlijk houtsoorten die hiervoor doorgaan.

De meeste soorten zijn wel geschikt hoor...gebruik het erg veel in mijn snijplank als donkere houtsoort ipv notenhout...
 

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
Henk, zoals je dus al hebt gemerkt heb je met iemand te maken die sinds kort het prachtig vindt om iets met hout te doen .
Ik heb traptreden gekregen van mahonie die wil ik gaan verzagen en schuren en er als het kan o.a. een snijplank van maken.
Ik had het idee van mahonie is mahonie maar dat blijkt dus alweer niet waar te zijn.
Henk ik heb geen idee wat voor soort mahonie het is, maar laat ik het zo vragen is mahonie in zijn algemeenheid geschikt om een snijplank van te maken?
p.s. Ook de kopse kant?

b.v.b.hartelijk bedankt, Rick ook bedankt voor je reactie

Pieter30
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
'Echt' mahonie (Swietenia) vind je nog in ouwe meubels, maar vrijwel niet meer in de (reguliere) (hard)houthandel, en ook een traptrede zal waarschijnlijk geen Swietenia zijn. Of jouw traptreden geschikt zijn om een snijplank van te maken kan ik zo niet beoordelen - ik zou lig een foto plaatsen.

Kijk maar eens hier hoeveel (botanische) houtsoorten 'officieel' mahonie genoemd mogen worden: http://en.wikipedia.org/wiki/Mahogany

En dan zijn er ook nog de vervangers die vaak ook zo worden aangeduid, zoals sapelie.

Voor wat betreft het bewerken zou ik zeker ook alles wat je zaagt door een vandiktebank halen - met de 'beschadigingen' die traptreden eigen zijn en de onnauwkeurigheid in zagen en schuren krijg je anders nooit net aaneensluitende stukken, zeker niet als je een kopstoten snijplank gaat maken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.