Krom als een hoepel (en even voorstellen)

smaigel

Nieuw lid
19 sep 2014
15
0
Hallo Allen,

Ik ben nog niet zal lang actief op het forum laat staan dat ik heel erg veel heb gewerkt met hout en aanverwante producten. Maar eens moet toch de eerste keer zijn, en wat blijkt werken met hout is leuk. Kortom tijd om deze hobby wat serieuzer aan te pakken.

Zolder geconfisceerd, gereedschap wat ik heb neergezet (bij elkaar geraapt/gejat/gedoneerd van pa lief) werkbank en lintzaag gescoord en gaan. Eerste tekening is gemaakt, en we gaan voor een dressoir. Eerst een oefen versie, met het bekende vurenhout van de bouwmarkt (wat op zich al een apart spul is..), zwaluwstaart en andere verbinding geoefend... en er staat nu een frame. verre van perfect, maar veel geleerd.

Nu is het tijd om het frame te "vullen"/voorzien van een achter/voor/onder en zijkanten. De kanten die je ziet (zij/boven en voor, de deurtjes dus) wil ik maken van "mooi" hout. Mooi is een kwestie van smaak en budget, en gezien het een oefen versie is, gebruik ik hout wat eerst als een soort pergola/klimrek heeft gediend voor klimop in de tuin (vorige bewoners). Dit heb ik toen wat ongenuanceerde brute (lees domme) kracht verwijderd van de buitenmuren en onder de carport gedonderd voor verbranding. Achteraf erg stom van me, want het hout brand voor geen meter het smeult erg lang (soort hardhout), en het is nadat ik het schoonmaak (schuren schaven etc) bijzonder mooi. Na een beetje googlen vermoed ik: angelim rajado?

Alsof dit alles nog niet genoeg is, heb ik het staand opgeborgen onder de carport en zijn sommige latten zo krom als een hoepel. Op zich geen probleem als je ene hoepel wilt maken, maar das niet het geval, het moeten platen worden.

Het ligt nu op zolder te drogen en bij te komen (ik maak ze schoon, schuren schaven, wortels van de klimop verwijderen etc), maar ik merk dat (ook als ik ze op maat zaag) behoorlijk krom zijn, misschien wel te krom om de latjes te verlijmen tegen elkaar voor een plaat. Nu liggen de meeste al 2a3 weken te drogen en heb ik ze ook tegen elkaar geklemd om ze recht te trekken. Echter als ik ze weer los maak, schieten ze zo weer terug naar de hoepel modus...

Iemand een idee of dit nog recht zal trekken? Als ik het wil gaan verlijmen, om en om ene keer hole kant boven dan weer de bolle kant kom er dna niet te veel druk te staan op de naden?
Nou hele omschrijving, hopelijk iemand ideeën?
(foto’s volgen)

dank u dank u
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hallo Allen,

Iemand een idee of dit nog recht zal trekken? Als ik het wil gaan verlijmen, om en om ene keer hole kant boven dan weer de bolle kant kom er dna niet te veel druk te staan op de naden?
Nou hele omschrijving, hopelijk iemand ideeën?
(foto’s volgen)

dank u dank u

Als het allemaal niet te dik wordt dan kan je er nog mee wegkomen. Dan denk ik aan hooguit 4mm of zo. Als je de panelen dikker wil hebben ontkom je er eigenlijk niet aan om de boel terug te buigen en daarna zal je wellicht nog steeds de boel moeten vlakken en op uniforme dikte zien te krijgen.
 

smaigel

Nieuw lid
19 sep 2014
15
0
Bedankt voor de reacties.

@Zuna, het zal wel wat dikker worden dan 4 mm,

we gaan zien wat er gebeurd!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.