Afwerking voor in de badkamer

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik ben druk met het ontwerpen van een nieuwe badkamer. Het idee is dat de meubels in de stijl van de 17e eeuw worden gemaakt, met houtsnijwerk in de panelen e.d. Eigenlijk zou ik dan eiken moeten gebruiken, maar dat is op een veto gestoten en het wordt nu waarschijnlijk kersen. Ook mooi, en met een duurzaamheids klasse 3 ook niet al te beroerd voor in een badkamer. Ik heb ook al gesmede scharnieren gespot, dus dat gaat vast wel iets moois opleveren.

Maar nu de afwerking. Een onderwerp waar ik erg weinig verstand van heb. Het liefst zou ik lagen was gebruiken, want dat is origineel voor die tijd. En dan alles alvast een beetje sleets afwerken zodat het er gelijk een beetje antiek uitziet. Maar kan dat wel in een badkamer? Wordt het dan niet in rap tempo heel erg antiek vol schimmel plekken en zo? En wat zou een alternatief zijn om een afwerking te krijgen die er niet zo glimmend, plasticerig uitziet?

Het gaat om het meubel met de waskom, een medicijnkastje, spiegel en misschien nog wat dingetjes.
 

WR1944

Oud hout
Als ik eerlijk moet zijn is je benadering een beetje tegenstrijdig met de werkelijkheid van toen. Zeer weinigen uit die tijd zagen nut en noodzaak van persoonlijke hygiene en er waren dan ook weinig gelegenheden, privé of publiek, tot zelfreiniging. Veel verder dan de lampetkan en een grote kom kwam men niet. En dat gerief stond in de slaapkamer. Dus weinig badkamer in die tijd, zelfs niet voor de gegoede burgerij.

Een meubel met spiegel en een kom in het blad verzonken lijkt me van een veel latere periode maar daar kan ik me natuurlijk deerlijk in vergissen.

Maar als project om meubels zo natuurgetrouw uit een bepaalde periode te maken lijkt me het een mooie uitdaging. Ga je je ook verdiepen in de methoden van toen? Bijvoorbeeld door boeken uit die tijd of museumbezoek.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het wordt in de stijl van die tijd. Geen naadloze reproductie, dan ben ik inderdaad snel klaar. Een stenen kom en een linnen lap, volgende project.

En ja, ik ben me aan het verdiepen in allerlei kisten en kasten uit die tijd. Prachtig vind ik dat, vooral het spul voor het normale volk. In kerken en paleizen stond het chique werk met vaak schitterend houtsnijwerk, maar volkomen ongeschikt voor mijn nederige stulpje en mijn nederige kunsten.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb geen idee, ben alleen waar je op onderzoek uitgaat/ wat je naslagwerk is?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn moeder zou gezegd hebben in zo'n soort situatie: "Zou je dat nou wel doen jongen?" Ik ben even geneigd dat ook te zeggen, maar ik ben mijn moeder niet. Toch..., de badkamer is niet de meest gelukkige keuze voor toepassing van deze middelleeuwse techniek en afwerking. Denk ik. Maar jij bent mij niet. :).

En...het lijkt me een heel interessant project. Op zich.
Het verdiepen in achtergrond, het ontwerpen en bouwen zal je plezier geven en ons een interessant verhaal.
mvg
klaas0639
 

tuoh

Oud hout
Een mooi eigentijds alternatief voor was is een afwerking met Osmo of Woca olie. Deze producten zijn redelijk goed bestand tegen vocht en geven een matte finish. Kersen word best eerst gebeitst alvorens verder af te werken, zonder beits verbleekt het hout onder invloed van uv straling. Hetzelfde doet zich voor bij Sipo, Mahonie, etc. ook deze houtsoorten verbleken door uv straling.

Kersen in de badkamer toepassen is geen probleem als er wat aandacht besteed word aan de details en afwerking. Geen vlakken waar water kan blijven opstaan, voldoende verluchting achter lambriseringen, en na het badderen alles even droogwrijven is ook nooit fout.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar nu de afwerking. Een onderwerp waar ik erg weinig verstand van heb. Het liefst zou ik lagen was gebruiken, want dat is origineel voor die tijd. En dan alles alvast een beetje sleets afwerken zodat het er gelijk een beetje antiek uitziet. Maar kan dat wel in een badkamer? Wordt het dan niet in rap tempo heel erg antiek vol schimmel plekken en zo? En wat zou een alternatief zijn om een afwerking te krijgen die er niet zo glimmend, plasticerig uitziet?

Met was zal het hout het in een badkamer niet lang uithouden. Je zou kunnen denken aan een (zelf te maken) klassieke vernis - gekookte lijnolie met een hars, en dat zelf voorkoken zodat er een geprepolymeriseerde olie-hars 'solid' ontstaat die, eventueel na bijmengen van nog wat gekookte lijnolie of tungolie, in meerdere lagen aangebracht, een redelijk duurzame afwerking oplevert die in-situ uithardt. Merk op dat ook in de 17e eeuw al volop met siccatieven (katalysatoren om de olie snel en afdoende te laten uitharden) werd gewerkt - dat hoef je dus niet uit de weg te gaan. Wel waren die siccatieven veelal gebaseerd op loodzouten - dat zou ik nu niet meer doen, maar er zijn prima alternatieven verkrijgbaar.

Overigens zijn dat soort 'ouderwetse' materialen ook wel te koop, hoewel je er wel naar moet zoeken.

Mocht je geïnteresseerd zijn om het zelf in je heksenketel te mengen dan wil ik graag meedenken...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Zorg ook voor een goede ventilatie van de badkamer. En bedenk dat niet alle plekken nat worden, hooguit wat vochtig van waterdamp. De plekken die wel nat worden, daar moet je wel alles in orde hebben.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Even om een misverstand te voorkomen, het wordt geen middeleeuwse krocht! Wat ik voor me zie is eerder eclectisch, een lichte strakke ruimte, minimalistisch hang toilet, strakke douche in een nis in de hoek. En dan daarin als stralend middelpunt, een badkamer meubel in de vorm van zo'n antieke kist.

1642007538DSC02161.jpg


En aan de andere wand een medicijnkastje waarvoor ik inspiratie opdoe bij de specerijenkastjes.
http://www.fiskeandfreeman.com/Product.aspx?title=Marquetry+Valuables+Cabinet&invno=sg1022&cat=Recently+Sold+Items

Zoiets, maar dan helemaal anders.

Bedankt alvast voor alle tips. Die Osmo vind ik wel een goede tip. Dat is een mengsel zeg maar van olie en lak, dus lijkt me heel geschikt. Zelf gaan brouwen zie ik niet zo zitten, ik ben toch al niet zo'n held met de kwast, dus laat ik maar niet teveel gaan experimenteren. Alles gaat trouwens niet heel nat worden. Het zal vooral het werkblad van het meubel met de waskom zijn die het meest te lijden heeft. Maar in een badkamer kan natuurlijk wel een flinke damp hangen, meer dan in een keuken bijvoorbeeld. Was as afwerking wordt het dus niet.

Andre, ik verbaas me er wel over dat je schrijft dat kersen verbleekt van zonlicht. Ik heb altijd gelezen dat kersen juist donker wordt? Op mijn houtstapel heb ik een klein stukje kersen liggen dat flink donker is geworden. Ik ben eigenlijk een beetje huiverig voor beitsen. Bang dat het allemaal veel te uniform/klassiek/formalistisch wordt. Een beetje zoals de meubels vroeger bij mijn deftige oma. Het mooie van de volkskunst uit de 17e eeuw vind ik juist dat het allemaal lekker boers is en niet zo strak en keurig.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zit nog even te kijken. Die olien van Osmo en Waco zijn helemaal geen mengels van olie en lak (danish oil). Osmo is een hardwax olie. Waco heeft een olie die je met een natuurzeep nabehandeld voor het waterafstotende effect, maar ze hebben ook een hardwax olie.

In mijn keuken heb ik ook hardwax olie gebruikt op esdoorn. Heel tevreden over. Mijn vloer op de hele beneden verdieping is canadees esdoorn met olie en zeep, en daar ben ik ook tot nu toe heel tevreden over.

Deze producten lijken me vrij nieuw en vooral op de markt gebracht als antwoord op de vraag naar minder oplos middelen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Je zou het hout eerst ook in kunnen sluiten met een hele matte lak, zoals b.v. Skylt vloerlak. Ik heb hier proefstukje liggen (we hebben het op de vloer) met 2 lagen deels op een eiken plank en deels blank en op een meter afstand zie je eigenlijk niet welk deel gelakt is. Dan heb je een mooie bescherming van je hout en daarop kun je verder met verschillende soorten was en/of olie. Als je wat donkerder was in hoeken etc gebruikt, of het hout eerst wat beschadigt alvorens te lakken, dan kun je een prachtige verouderde look maken. Het is niet helemaal 17e eeuws maar wel praktisch.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat snap ik niet helemaal Jaap. Olie moet toch in het hout trekken? Als je eerst Skylt gebruikt hou je dat toch tegen?

De afwerking hoeft helemaal niet origineel 17e eeuws te zijn. Een beetje verouderde look zou mooi zijn. Wat het volgens mij nog een beetje moeilijker gaat maken is het houtsnijwerk. Dan heb je ook nog eens allemaal rare hoekjes, putjes en randjes. In combinatie met was geeft dat inderdaad wel leuke effecten.
 

robert1964

Nieuw lid
27 aug 2013
22
16
Pekela
In mijn badkamer heb ik een wastafel onderbouw gemaakt van appelhout behandelt met OSMO hardwax. Ik heb in een badkamer 3 lagen en in de andere 5 lagen toegepast. Dit gaat goed voor wat beterefd behoud hout. Maar bij bepaalde tandpastas (paradontax, veel zout) en scheerzeep ontstaan er zwarte vlekken/kringen die niet te verwijderen zijn.
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Wij gebruiken veel natuurhouteffect van hesse. Bepaald niet middeleeuws want het is een 2 componenten lak maar...het geeft een doormat effect en verkleurt het hout helemaal niet. Normaal gesproken wordt bijvoorbeeld eiken heel geel en kersen heel oranje van bijvoorbeeld een jachtlak. De natuurhouteffect laat de kleur, zoals de naam al zegt, heel natuurlijk. Zelf schaf ik het aan bij habeco, zit o.a. In Zwolle en Apeldoorn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.