Werkplaats hulpjes

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Vandaag enkele kleine hulpjes gemaakt voor in de werkplaats:

Vooraleerst mijn kleine collectie lijmklemmen (de meest gebruikte althans) geordend in een eenvoudig klemmenrek:
P1060974 (800x600).jpg

Daarna een eenvoudig hulpstukje gemaakt om verlengsnoeren op te ruimen en weg te hangen:
P1060984 (800x600).jpg
P1060982 (600x800).jpg

Ook met mijn schuurpapier had ik een probleem: de stukjes papier liggen overal rond, in alle vormen en maten: 3-hoeken, 6-hoeken, grote, kleine, ...
Hiermee kan ik snel een stuk schuurpapier afscheuren volgens lengte:
P1060972 (800x600).jpg
P1060973 (800x600).jpg

Vervolgens de schroeven, nagels, pluggen en andere kleine hardware in sorteerdoosjes gedaan, en verzameld in 1 unit:
P1060985 (800x600).jpg
P1060986 (800x600).jpg

Omdat het standaard Kreg-K5-set soms durft te verschuiven op de werkbank terwijl ik platen van pocket-holes voorzie, heb ik hiervoor een base gemaakt in L-vorm, dat ik eenvoudig aan de werkbank kan vastklemmen (als dat al zou nodig zijn):
P1060980 (800x600).jpg
P1060981 (800x600).jpg

En als laatste, omdat ik me vooral zal focussen op corpussen maken voor de nieuwe werkbank tegen de muur, heb ik mezelf voorzien van handige hulpstukjes die de hoeken onder 90° houden en de platen klemt terwijl ik er de schroeven indraai:
P1060977 (800x600).jpg
 
Laatst bewerkt:

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Hm ik denk dat ik wellicht je schroeven sorteerkastje ga kopieren. Ik wilde er eentje volledig van hout maken maar soms wil ik gewoon een de meest gebruikte meenemen naar de werkplek/werkbank etc.; jij hebt zojuist het licht aangedaan!

Trouwens, als je snoer/touw oprolt in een '8' dan draait het niet in zichzelf (over de lengte as van het touw) en kan je het dus makkelijk ook weer uitrollen. Is voornamelijk van toepassing op dunner touw overigens, maar ook in geval van het verlangsnoer wellicht een idee.
Voor kleine stukjes touw kun je het 'achtje' maken tussen je duim en ringvinger van je gespreidde hand.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Rhynix

heb je misschien wat maten voor mij van de hoekhulpjes ?

Alvast bedankt
Menno
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heel interessant!
Zodra mijn schilderwerken rond zijn dan kan ik ook beginnen aan de organisatie van mijn werkmateriaal.
Dat sorteerkastje is ook zeer handig, nu ligt alles hier maar los.
Heb je dat met deuvels in elkaar gestoken?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het kastje zit met (goedkope) lamello's in elkaar. De eerste keer dat ik dit systeem heb toegepast (met een goedkoop toestelletje van Powerplus)
Dat werk mooi en netjes, maar ik heb wel eerst een uurtje bezig geweest om het toestel te 'calibreren' zodat hij mooi evenwijdig met het grondvlak freest.

De hoekstukjes zijn ongeveer 20x20cm, de openingen zijn 40mm diameter.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zijn er nog mensen die handige zaken weten voor een werkplaats?
Ik ga namelijk deze week beginnen aan de 'opbouw' van mijn werkplaats en ik ga vooral werken met het french cleat-systeem.
Wat ik al zeker ga maken is een klemmenrek en een kastje om wat spullen + boormachines in te stockeren (een idee van Jay Bates).
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Wel dat zijn nu eens handige hulpstukjes. Ik zal ook straks beginnen aan mijn werkplaats in te richten. Waardoor alle hulpjes meer dan welkom zijn dank je Rhynix

mvg
Sam
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb er ondertussen nog een paar gemaakt. Zal deze dit weekend posten.
Momenteel volop mijn werkbank aan het designen (upgrade van een bestaande werkbank) waarvoor ik momenteel jigs aan het uitdokteren ben. Onder andere voor het boren van de gaten.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dit weekend een afvalbak gemaakt uit resten spaanderplaten:

IMG_0648.jpg

Na enkele jaren ervaring heb ik ook ondervonden dat het eenvoudiger is om alle gereedschappen, horende bij een specifieke machine, ook daadwerkelijk bij die machine terug te vinden is, en niet ergens in een lade van de werkbank aan de andere kant van de ruimte.

Daarom heb ik verschillende "gereedschapsborden" gemaakt van resthout, met de nodige gereedschappen volgends de specifieke machine of werken:

Schaafmachine (reservemessen, pushblocks, hulpstuk voor messen en umbrako):
IMG_0649.jpg

Voor het meetgereedschap (moet nog opgehangen worden):
IMG_0647 (1).jpg

Voor de kolomboormachine:
IMG_0646.jpg

En voor de freestafel (moet nog opgehangen worden):
IMG_0645.jpg
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
attachment.php


Maar de kabel kan toch gewoon over de spijker..
Of mis ik iets?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
dan is de kabel niet opgebonden, en valt ze gegarandeerd van de spijker, die slechts een 4-tal cm uitsteekt

+

Zo kan ik ze gemakkelijk overal meenemen op verplaatsing
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Pootjes aan de paneelzaag bevestigd:
IMG_0644.jpg

Werkbank voor de afkortzaag in elkaar gestoken:
IMG_1029.jpg

IMG_1032.jpg

Met ingebouwde dubbele stofafzuiging:

via 100mm:
IMG_1030.jpg

Via 36mm:
IMG_1031.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mooie hulpjes hoor!
Alleen de pootjes voor de paneelzaag zien er minder professioneel uit dan de hout-oplossingen.
Ben je niet bang dat je een keer verschrikkelijk je enkels stoot aan die punten? ( zou mij onherroepelijk gebeuren )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.