bovenfrees spantang 12,7mm naar 12mm

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Hoi,

ik heb probleempje. Ik zou m'n huidige spantang moeten vervangen door een 12mm exemplaar.

Hoe gaat dit in z'n werk? Is dit de volledige moer + spanhuls die moet vervangen worden of kan hiervoor een verloopstuk gebruikt worden?

Ik heb deze frees. Geen dure, maar duur genoeg om in een bovenfreestafeltje te plaatsen.

http://www.blackanddecker.be/nl/powertools/productdetails/catno/KW1600EKA/

De spantang ziet er zo uit, maar hoe weet ik nu of ik de juiste bestel/bekijk?

http://www.toolsxl.nl/bosch-2608570108-spantang-voor-bosch-bovenfrezen-127-mm-p-9000.html

maar dan van b&d.

Bedankt alvast!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Van mijn Trend T11 en Festool OF1400 zijn de moer en spantang gelijk. De ene kwam met 12 mm en de andere met een 1/2 inch, 12,7 mm. En die wissel ik wel eens onderling, omdat de Trend in de freestafel zit. Van 12,7 mm zijn allerlei verloopbusjes te krijgen naar alle onderliggende mate (behalve 12 mm, dan wordt de bus te dun denk ik). De Trend wordt overigens gemaakt bij Felisatti in Italie.
Je zou even proefondervindelijk vast moeten stellen of je originele spantang dezelfde lengte en conus heeft als die van de Bosch. Of bij een zaak bij je in de buurt, of bij een collega forummer.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Ik heb dezelfde B&D en al eens gekeken om een andere spantang. De Festool past er zeker niet op:(

Ook eens een poging gewaagd bij het internet servicecenter van B&D op basis van de exploderende tekening op onderdeelnummer besteld, kreeg toe een verkeerd onderdeel, de nummering en tekening correspondeërden toe blijkbaar niet:mad: toen opgegeven, dus als je een spantang van een machine ontdekt die er op past hoor ik het graag!!


Fons
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Ik heb al zitten denken dat er een spantang zou moeten oppassen van een van de dewalt bovenfrezen. Vandaag ga ik naar een speciaalzaak. Ik zal jullie op de hoogte houden.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Ik zal me er maar al op voorbereiden dat dit niet te krijgen is. Daarnet bij winkel geweest, en ze zeggen dat dit moet gevraagd worden bij B&D verdeler ... hmh Straks nog even langsgaan. Maar heb er weinig hoop op.

Input qua goede bovenfrezen voor in de freestafel? Niet TE duur liefst. 12mm opname moet wel mogelijk zijn.

Zucht ... :S
 
A

Athanor

Guest
Dat is een interessante opmerking! Draagt jammer genoeg niet echt bij aan de oplossing van het probleem van de topicstarter, tevens mijn vraag:( Of weet je misschien dat de Trend spantangen op de B&D passen?


Fons
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Die kende ik nog niet. Bedankt!

Ondertussen een bevriend houtbewerker gecontacteerd die ook eens zou kijken voor me. Hij geloofde ook niet dat er geen enkele spanhuls zou passen op die frees van 12mm. Dus een sprankeltje hoop! :)
Ik hou jullie op de hoogte wat het geworden is!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Zo'n verlengstuk is geen verloop. Dus de oplossing voor een ander probleem ;)

Ik heb voor mijn bovenfrees ook 1/2" en 12mm spantangen. Want ik heb ook een aantal frezen in de US besteld. Is geen kwestie wat couranter is, maar of je in een metrisch of imperiaal land woont :) Ik ben geen fan van losse verloop hulsjes, die moet je héél strak aandraaien.

Ik zou het alleen van een ander merk kopen als B&D zelf aangeeft dat het past. De passing komt namelijk erg kritisch, en het is gevaarlijk als de frees los komt.
Is het met DeWalt uitwisselbaar, of heeft dat niet veel meer met B&D te maken?
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Ondertussen uitsluitsel gehad dat een 12mm spantang niet mogelijk is voor deze bovenfrees.

Heb andere verlenging besteld die op 8mm is, die ik WEL kan passen.
 
A

Athanor

Guest
Ik bezit dezelfde frees met een 12 mm spantang en neem niet aan dat die een geheel andere schroefdraad heeft, dus blijft het een kwestie van de juist spantang zien te krijgen, maar uit mijn relaas heb je al begrepen dat het mij ook nog niet gelukt is. Ik moet een nieuwe hebben omdat er een braam in de schroefhuls zit. Ga jij nu met een reduceerhuls werken?

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.