Bosch draadloos laden accu gereedschap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
hoorde een reclame op de radio en vond dit nieuws op de site van Bosch Powertools. Ik zie niet direct grote voordelen, maar om je machine in de pauze even op de lader te zetten of zo kan wel handig zijn. Toch weer eens wat innovatiefs van Bosch lijkt me.

jaap

teaser-wireless-charging-image.jpg
 
Laatst bewerkt:

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Ik zie het voordeel tov een 2e accu nog niet.
Want als deze leeg is heb je geen reserve accu meer....
Ik denk wel bruikbaar in de werkplaats, maar minder op locatie
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Je kan de reserve accu ook op de lader zetten (gok ik)

Dat lijkt mij ook, maar op de site staat:
Gewoon accutoestel tijdens de werkpauzes neerzetten en laden:
met één accu is het toestel altijd gebruiksklaar

Dus dan denk ik dat je er ook maar 1 accu bij krijgt
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Dat doet ook mijn groene Bosch 14.4 Li-ion die ik een jaar of twee geleden gekocht heb. Heb het in de praktijk nauwelijks gebruikt, ik trek hem leeg totdat de tol aangeeft dat hij bijna leeg is, er brandt nog maar 1 van de 3 leds, en zet de tweede, volle accu er in.
Met één accu lijkt me dat inderdaad zinvoller, maar daar gebruik ik de tol te veel voor.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Is inductieladen niet tergend langzaam?
Mijn tandenborstel doet er al 12 uur over :)

even opgezocht, een uur voor 1,5Ah. Dat is niet slecht.
En je krijgt er 2 accu's bij btw
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zie het nut er ook niet echt van in, als mijn batterij op is dan steek ik die in de lader en gebruik de andere. Wanneer die vol is leg ik ze weer in de systainer en trek ik de lader uit het stopcontact. Hier moet je die constant aan laten en energie verbruiken. Ik heb twee Festool boren die ik dagelijks prof gebruik en moet ze zelfs na 3 jaar amper 2-3 keren per maand laden bij gewoon gebruik.
Anderen zullen die intensiever gebruiken op locatie, maar zelfs dan zie ik niet echt een gigantisch voordeel. Ik zou ook wel eens willen weten hoe zuinig dat is vergeleken met een directe verbinding, het lijkt erop dat een deel verloren moet gaan?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Tjah, dat is de evolutie van de technologie: je hebt het niet nodig als je het niet hebt, maar eens je het te pakken hebt, kan je het niet meer missen.

Bij apple zijn ze ook bezig met draadloos opladen van iphones en tablets. Dan kan je hetzelfde redeneren: snachts laad je hem toch op in het stopcontact, dus waarom dan draadloos?
Maar het is nu eenmaal één van de vele tussenstappen van de technologie.


Net zoals sommigen van jullie eerst het nut van duur festool-machines niet kon begrijpen, tot je er eenmaal mee gewerkt hebt...
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Is inductieladen niet tergend langzaam?
Mijn tandenborstel doet er al 12 uur over :)

even opgezocht, een uur voor 1,5Ah. Dat is niet slecht.
En je krijgt er 2 accu's bij btw

Sang,
We hebben het hier niet over inductieladen, de onderkant van de accu past precies in de lader, de laad contacten van de accu zitten aan de onderkant, en maken contact met de contacten van de lader.

Inductieladen is tot nu toe onmogelijk voor dit soort toepassingen, je wilt in een uur of wat, ongeveer 30 tot 40 Watt overbrengen, 40 Wattuur dus, of meer. Dat werkt nog niet.
Onze vrienden van Apple, maar zeker ook de rest van de ontwikkelafdelingen, neem Samsung en zo, zijn al jaren bezig om draadloos je tablet / telefoon op te laden. Je hebt het dan over een stuk minder energie overdracht, zelfs dat lukt niet goed.
Laat staan dat dit nu lukt met je boortolletje.

Het idee lom je tablet draadloos op te leden is om de lader in je tafel in te bouwen, zodat de tablet / telefoon geladen wordt / blijft als je er mee werkt, of als je de tablet op die plek laat liggen.

Joep
 
Laatst bewerkt:

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Het gaat hier juist wel om inductieladen. Volgens het filmpje van Bosch nochtans wel.

Mijn Nokia kan dat ook. Maar die laad ik nooit op die manier op, juist omdat je er een speciale lader voor nodig hebt. USB-kabeltjes zijn overal, inductieladers niet... Volgens mij wordt het pas handig als er een universele standaard komt voor dat draadloze laden. Dan kun je een magische lade in je werkplaats/bus maken waar je alles met een accu in kunt kiepen, en wat er dan vol weer uitkomt.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Nog handiger zou zijn mocht het opladen werken binnen een straal van bv 3 meter. Dan kan je een lader onderaan je werkbank hangen, en kom je in een straal van 3 meter rond je werkbank nooit zonder lege batterij te zitten :p

Dat zal de volgende stap zijn, en let op mijn woorden, het is op dat punt dat Festool plots op de zijkar zal springen...
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Owjee Rhynix, er zijn nu al groepen mensen die denken dat de straling van een 3/4G netwerk slecht voor je, en jij wil genoeg straling in je werkruimte zetten om een boormachine op te kunnen laten werken? :p

ik pak mijn alu hoedje vast.

En het is zeker wel inductie, anders zou het niet draadloos zijn.
Maar dat zulke hoge vermogens werkbaar zijn gemaakt is petje af voor bosch.
Inductie is sowieso niet efficiënt (geloof dat een tandenborstellader maar 5% efficiënt is, volgens EEVblog)

Maar ik blijf toch echt bij Makita :)
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Enige voordeel wat ik erin zie is dat je de accu niet hoeft los te koppelen van de boor en er zo op kan zetten, maar dan nog moet je de lader met snoer
in de buurt van je werkzaamheden kunnen zetten.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
oeps, niet goed gekeken,
Ze laden inderdaad wireless.
Ik zie zo vlot geen laadspecificaties, dus ben zeer benieuwd hoeveel vermogen ze op deze manier over kunnen brengen, met andere woorden, hoe lang de laadtijd is bij een lege accu
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Leuk idee, maar zoals al genoemd, wat voegt het toe t.o.v. een volle 2e accu en een 15 minuten lader? Je bent een knappe jongen als je een volle accu binnen een kwartier leeg hebt geschroefd/geboord. En als je dat zou lukken in bijvoorbeeld 10 minuten, dan is die 5 minuten wachten op de volgende ook niet erg lijkt me, want dan heb je knijterhard gewerkt en staat het zweet je op de rug. ;)
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Ik zit te denken dat dit misschien meer gericht is naar mensen die aan een station in een productielijn of dergelijke werken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik zit te denken dat dit misschien meer gericht is naar mensen die aan een station in een productielijn of dergelijke werken.

Dat zou het wel wat verklaren, maar dan denk ik nog: 15 minuten lader en extra accu's. Verder op de productielijn zou ik pneumatisch gereedschap inzetten, dat gaat veel langer mee en is krachtiger.

Bij een mobieltje snap ik het, de accu is vaak niet verwisselbaar en je wilt de telefoon aanhouden. Nu ben ik een voorstander van vooruitgang, maar dit is meer een gimmick dan een nuttige feature. Althans, ik kan me geen echt nut bedenken.

Ik ben wel benieuwd naar wat de rest voor mogelijkheden kan bedenken. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.