zelfnivellerende laser waterpas

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vroeguh waren die dingen akelig duur, tegenwoordig kom je ze al voor 50 a 75 euro tegen
Nu zal ik zo een ding niet heel vaak gebruiken maar ik zoek wel iets wat betrouwbaar is

Doordat ik niet bekend ben met dergelijke apparaten weet ik niet wanneer iets een goede koop is of een miskoop

Iemand tips of ervaringen met dit soort gereedschap ?!
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Waarvoor wil het gebruiken? Muren lood zetten? Tegels plaatsen? Fundering uitzetten?
Budget is +- 75 euro?
De groene bosch heeft een goeie. Ik dacht de PCL20. Maar is wel iets duurder. 120 euro

Is maar waar je het voor nodig hebt natuurlijk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Budget is zeker geen 75 euro
als ik voor bijv 150 een veel beter stuk gereedschap heb is dat geen probleem


Ik wil het gebruiken om bijv. tegels te plaatsen, als we na verhuizing een nieuwe werkbank gaan plaatsen wil ik deze goed pas hebben
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Voor een werkbank denk ik eerder aan een gewoon waterpas.
Voor tegels een kruislijnlaser. Met loodpunten is ideaal meegenomen.

In die prijscategorie kun je niet echt 'missen' denk ik.

Stapje duurder is Bvb bosch gll3-50 is héél goed, de ganse gll serie vind ik eigelijk héél erg goed. Vooral loodpunten is echt handig.

Categorie duurder is futech ofzo (maar das 500euro en +)

Als het maar af en toe is denk ik wel dat je toekomt met zo'n bosch (groen of blauw).
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Voor een werkbank denk ik eerder aan een gewoon waterpas.
Voor tegels een kruislijnlaser. Met loodpunten is ideaal meegenomen.

In die prijscategorie kun je niet echt 'missen' denk ik.

Stapje duurder is Bvb bosch gll3-50 is héél goed, de ganse gll serie vind ik eigelijk héél erg goed. Vooral loodpunten is echt handig.

Categorie duurder is futech ofzo (maar das 500euro en +)

Als het maar af en toe is denk ik wel dat je toekomt met zo'n bosch (groen of blauw).

Lees met belangstelling mee. De bosch is gll3-50 is zeker mooi. Maar toch nog 300 euri. Dat is dan wel weer wat veel voor de hobbyst.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Bij de bouwmarkt karwei in berkel en rodenrijs zijn ze aan het vernieuwen.
Ligt een groene bosch met aan de bovenzijde een ronddraaiende laser en aan de voorkant een verticale streep. Stelt zichzelf waterpas.

van 180 naar 79 maar is wel een showmodel :)
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Ik heb al een tweetal jaar een groene Bosch, ik weet niet precies welk type en ik ben te lui om hem te gaan zoeken, maar hij geeft een horizontale lijn 360 en een vertikale over ongeveer 120 graden. Nivelleert snel en geeft een duidelijke lijn die ook op een flinke afstand fijn genoeg blijft.
Voor binnengebruik een geweldige hulp, zeker bij tegels zetten. Buiten is hij zowat waardeloos, zeker als de zon schijnt, maar in die prijsklasse is dat niet meer dan normaal.
Voor snelle klussen haal ik nog vlot de ouwe getrouwe waterpas boven, vooral omdat het altijd een beetje geklooi is om de laser op de juiste plek te krijgen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Beetje aan de hand van dit topic ben ik tot de conclusie gekomen dat eigenlijk veel eerder een zelfnivellerende laser had moeten kopen. Nu zoek ik er 1 waarbij ik hoeken kan uitzetten en referentie punten zodat je boven en onder kan aftekenen en de laser kan verschuiven bij een groot vlak. Nu kijk ik naar de Bosch GCL 25. Wat ik me alleen afvraag wat is de uitstraal hoek van zo'n laser? Hoever moet je hem wegzetten voordat het nuttig is.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb een groene pcl 20 al een jaar of misschien 2, had mn oog er al een tijdje op laten vallen, gewacht tot de gamma zo'n 20% keuze korting had en toegeslagen. Was heel fijn bij het tegelen maar ik breng nog wel eens belettering aan op wanden, ramen en dan is de slot functie op de kruislaser (de andere functies hebben die niet) heel fijn.. dat wil zeggen dat hij dan niet zelf nivelleerd maar dan kan je je kruis zo scheef richten als je zelf maar wilt. Wel handig want vaak moeten dingen niet waterpas maar optisch recht, en de meeste panden zijn niet geheel waterpas... (geheel niet zou je ook kunnen zeggen...)

Nog nooit in de volle zon gebruikt echter..
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Even een oud topic nieuw leven inblazen...

Ik heb een mooie klus voor de boeg: inrichting van 5 ruimtes in een appartement (variërend van bureau met extra kastruimte tot een complete walk-in closet). Maar.. ze hebben me ook gevraagd om verlichting op te hangen. Waaronder een aantal elementen tegen het plafond die - uiteraard - precies gecentreerd boven een tafel moeten komen. Deze klant is - terecht - heel erg kritisch en ik wil voorkomen dat het niet meteen goed gaat en er bijv. extra gaten in het plafond geboord moeten worden.

Nu wilde ik altijd al een kruislijnlaser kopen, maar tot nu toe was daar nog niet echt noodzaak toe. Maar het vorenstaande rechtvaardigt de investering. De vraag is echter welke laser voor deze job het best geschikt is maar toch ook enigszins betaalbaar ??? Heb ik dan ook een exemplaar met lood-punt nodig ???

Hoor het graag !!!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Ik heb er ook een met een loodpunt. Is ideaal voor verlichting uitzetten. Ook lichtbakken over diagonalen werkt perfekt. Je zet alles op de grond uit, zet je laser op een punt en je kan hem zo op het plafond overnemen. Die van mij geeft een horizontale lijn van 180 graden en een vertikaal vlak van 360 graden. Is ook heel handig voor het zetten van wanden. Je zet hem op de grond waar je denkt dat de wand moet komen, en je kan gelijk zien waar je uitkomt. Voor buiten gebruik ik een baak, met zo'n piepje. Bereik is 25m. Ik geloof dat het merk iets van infiniter of zo is. Zit in een mooi kistje. Heb hem al jaren.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik heb een Leica Lino L2. Zelfnivellerend met een lockfunctie. Ik vond het bij het bouwen van mijn badkamer en het daaropvolgende tegelen niet zo handig als ik had gehoopt. Een nadeel van dit soort waterpassen is dat een voorwaarde voor het loodrecht zijn van een lijn, de loodrechtheid van de oppervlakken waarop je projecteert is. Als de muuur waarop je schijnt een beetje scheef staat krijg je alleen een loodrechte verticale lijn als de laser haaks op de muur staat. Ik heb in mijn badkamer een aantal wandjes die op 45 graden staan tov de "hoofdmuren" en dan loop je toch tegen problemen aan met het verticaal neerzetten van je muurtjes. Een ouderwetse (of nieuwerwetse digitale) waterpas is dan toch betrouwbaarder.


Als je (zoals ewoudk hierboven aangeeft) zaken haaks, maar niet waterpas op een muur wilt hebben loop je tegen dezelfde beperking aan qua richten van de laser. Je kan hem niet zomaar neerzetten en richten, je moet hem bewust zo positioneren dat je haaks op de muur schijnt.

Dat gezegd hebbende: Voor een walk-in-closet, waarbij elementen op grote afstand van elkaar toch op dezelfde hoogte moeten komen is het een ideaal hulpmiddel. De lijndikte van de laser op de muur is bij een afstand van 3m ca 1,5mm; de (geadverteerde) nauwkeurigheid is 1,5mm/5m
Voor het plaatsen van elementen exact boven het hart van een tafel zou ik een schietlood gebruiken. Altijd raak :)

Groetjes,

Tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.