Isoleren vrijstaande garage

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok ok ok.... ik loop op de feiten vooruit, maar een beetje dagdromen is altijd wel leuk
Anyway, wij zijn dus in de markt om te verhuizen, nu hebben we een woning op het oog met een vrijstaande garage van 7,5x3
Dit is een enkelwandig bakstenen garage
Koud, vochtig en doet ook niet genoeg aan isolatie om de herrie binnen te houden

Nu zat ik te denken, hoe dat het beste te isoleren (en betaalbaar)
Mijn idee was om een houten frame (eventueel een cm los van de muur) op te bouwen dat te vullen met glaswol/steenwol en daar multiplex 18mm tegen aan schroeven
Dat geeft meteen een mooie wand om gereedschap aan op te hangen

Is dit een degelijke manier om te isoleren of totaal niet ?

Mis ik nu nog iets, dampwerende folie om het hout te beschermen bijv ?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Begin verleden jaar schuur geïsoleerd, leuk en nuttig werk.

Na een natte herfst en regenachtige winter alles lekker droog en met een kleine kachel zo de kou er uit. Daarna vanzelf warm door hout bewerken:) Bijkomend voordeel is dat de buren beduidend minder overlast hebben van cirkelzaag, frees enz..

Regels 50x20mm, uitvul-plaatje van 20 mm en waar nodig waterpas gemaakt met plaatjes van 2mm. Isolatie 20mm sterfoam. Zodoende een spouw van minimaal 20mm. Zowel aan de onderkant als bovenkant ruimte voor afvoer van vocht.

regels.jpg

Tussen sterfoam en 15mm multiplex gewapend dampremmende -folie. Alle naden afgeplakt om vocht vanuit binnen naar buiten en visa versa zo goed als mogelijk te voorkomen.

folie.jpg

Gekozen voor sterfoam omdat dit bestendig is tegen rotten en beestjes. Tenminste als je de fabrikant mag geloven. Platen werken erg makkelijk en door de stijfheid ben je verzekerd dat de ruimte tussen platen en muur 2cm blijft.

Dak zijn golfplaten. Tussen de balken regels aangebracht isolatie, damp remmende folie en daarover underlayment.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah super, reuze bedankt voor de foto's, zeer motiverend ;-)
Hoe heb je die ruimte aan boven/onderkant gerealiseerd ?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Onder geen plint maar 10mm ruimte. Door de golfplaten is er genoeg ventilatie boven en de isolatie zit niet strak tegen de golfplaten maar 10mm er vanaf. De golfplaten zijn gewoon op binten gemonteerd. Zo ging dat in de jaren zeventig met de revolutie bouw:(

Het is belangrijk dat tussen isolatie en muur ruimte is en er geen vocht naar binnen kan trekken of in het multiplex maar ook dat vocht naar buiten kan.

Ook een rooster door en door aangebracht zodat ook het vocht vanuit de geïsoleerde ruimte van binnen naar buiten weg kan .Zeker als je heeeel veel zweet;) Een veel gebruikte methode is onder in een houten deur een rooster en boven door een door een rooster.

Er lopen op dit forum wat draadjes over isoleren en daar worden diverse manieren van besproken.

Bij een plat dak hangt het af hoe deze is opgebouwd.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Als je gaat verwarmen is een dampremmer tussen je isolatie en de verwarmde kant noodzakelijk. Ventilatie van de (zeer wenselijke) spouw kun je beter vanuit de buitenzijde realiseren door een aantal stootvoegen open te maken. Ventileren met koude lucht geeft geen condens.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Als je gaat verwarmen is een dampremmer tussen je isolatie en de verwarmde kant noodzakelijk. Ventilatie van de (zeer wenselijke) spouw kun je beter vanuit de buitenzijde realiseren door een aantal stootvoegen open te maken. Ventileren met koude lucht geeft geen condens.

Zoals je kunt zien in de geplaatste foto's heb ik de door jouw aanbevolen werkwijze aangehouden. Vanaf buiten naar binnen. Muur, spouw 20mm, isolatie, dampremmende folie, multiplex. Stootvoegen heb ik niet weg hoeven te halen want boven is er genoeg ventilatie vanwege de golfplaten.

Om het vocht van binnen naar buiten te laten gaan heb je ook nog een inlaat/uitlaat punt nodig.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zit de inlaat/aanvoer binnen toch? Of begrijp ik je opmerking over de plint verkeerd?

De doorvoer vanaf buiten naar binnen of van binnen naar buiten, is maar hoe je het bekijkt. Er moet een beetje flow zijn in een afgesloten (geïsoleerde) ruimte, anders wordt het een muffe bedoeling en kans op schimmel.

De 10mm ruimte onder omdat ik het multiplex niet stijf op de grond wilde hebben, zodoende is er wat extra flow in de spouw. Zou dit vocht problemen geven dan wat stootvoegen onder uitkrabben. Tot nu toe alles kurkdroog.

Bij het stoken gaat de warmte naar boven en een hooggeplaatste rooster zorgt voor de afvoer naar buiten. Principe van aanvoer onder en afvoer boven. Simpel gezegd een rooster onder voor aanvoer en boven voor de afvoer.

Nu staat het elektrisch kacheltje nooit langer aan dan een minuut of tien want mijn hokkie is zo warm.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Het gaat niet om flow, het gaat om condensatiegevaar. Als er warme lucht in de spouw komt die het nodige vocht bevat en de baksteen is goed koud (wintersituatie), dan is er reëel gevaar op condensatie op het baksteenoppervlak en dat kan best redelijk wat vocht opleveren. Ventilatie van binnen heeft dus niet de voorkeur, doet ook een beetje het gebruik van de dampremmer teniet. (plaats van potentiële condensatie is minder ongunstig, okay....)

Gewoon ventileren met lucht vanaf de koude kant, dus zowel afvoer als aanvoer van buiten af realiseren. Makkelijk zat te doen door om de 4 strekken onder en boven even de stootvoegen uit te boren.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als je verblijfsruimten in een stalen schip isoleert moet de hele spouw lucht- en dampdicht worden afgesloten van de binnenkant. Alle lucht die vanuit de verwarmde binnenkant bij de isolatie kan komen zal condenseren tegen het staal, en op lange termijn is roest onvermijdbaar. Voordat 4-6mm staal is weggeroest heb je wel even. Als je een bitumen dakbedekking op een houten constructie op je garage/schuur hebt moet je oppassen dat er geen lucht/damp in je spouw kan komen, anders gaat het hout rotten.

Wat tegenwoordig ook wel op schepen wordt gedaan is de binnenkant helemaal met PUR isoleren. Dat wordt dan ter plaatse door een bedrijf opgespoten. Dan heb je ook een lucht- en dampdichte laag.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Het gaat niet om flow, het gaat om condensatiegevaar. Als er warme lucht in de spouw komt die het nodige vocht bevat en de baksteen is goed koud (wintersituatie), dan is er reëel gevaar op condensatie op het baksteenoppervlak en dat kan best redelijk wat vocht opleveren. Ventilatie van binnen heeft dus niet de voorkeur, doet ook een beetje het gebruik van de dampremmer teniet. (plaats van potentiële condensatie is minder ongunstig, okay....)

Gewoon ventileren met lucht vanaf de koude kant, dus zowel afvoer als aanvoer van buiten af realiseren. Makkelijk zat te doen door om de 4 strekken onder en boven even de stootvoegen uit te boren.

Oke, duidelijk verhaal. Boven is het al open dus zal onder stootvoegen uitboren, ondanks dat ik geen last heb van condens tussen de spouw. Onder maak ik de 10mm dicht d.m.v. een plint kan er geen warme lucht in komen. Hoewel warme lucht altijd naar boven gaat en niet naar beneden.

Ventilatie binnen is super belangrijk.
Je werkt en ademt , drink een bak koffie waar damp vanaf komt, er zit een ruit in de deur en met temperatuur verschil binnen buiten, kan dit condenseren. Dit alles trekt lekker in het multiplex en kan geen kant op omdat daar de damp remmende folie achter zit. Wordt een benauwde, natte ongezonde bedoeling zonder goede ventilatie.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Interessant draadje
ik had nog een plaatje van de garage waar het om gaat
het is geen golfplaten dak maar een plat dak
Iig wel iets om goed over de isolatie én ventilatie na te denken

G0174844.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Gewoon een omgekeerd dak maken, kan prima. Wel opletten dat je ventilatie goed wordt uitgevoerd en dat je dampremmer goed s aangebracht.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo langzamerhand wordt het steeds meer zeker dat we naar het gewenste huis gaan verhuizen
ons huis is op een acceptabel bod gekomen en het aan te kopen huis onderhandelen we nog over, er staat dus niet veel meer in de weg

Dus maar weer eens in het isoleren gedoken
Ik zou de garage dus willen isoleren en aftimmeren met multiplex rondom
Dat aftimmeren zit hem nou net de kneep, dat is toch een kostbare zaak (7,5x3 grondoppervlak) is al snel goed voor ca 15 multiplex platen
Heeft iemand nog tips mbt de aftimmering, ik heb me eens stevig afgevraagd of OSB platen bijv ook geschikt zijn of ander soort platen die vriendelijke geprijst zijn dan multiplex

Kortom, als iemand tips heeft....
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
OSB, spaanplaat of MDF of een ander materiaal kan ook. Alleen vermijden dat het in contact staat met steenachtige materialen (zoals een betonvloer). Je kan ook 12mm hout gebruiken.

Of toch gewoon gipsplaten. Holle wand pluggen kunnen ook veel hebben en desnoods boor je door tot de rachel of muur.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gips heb ik aan gedacht maar dat toch liever niet
voordeel van hout is dat het makkelijk is om dingen meteen weer op te hangen (french cleats, kastjes etc)

Ik kijk op het moment ook een beetje rond voor gebruikte platen, ik heb op MP wel eens adv. gezien van platen die bij een eenmalige project tijdelijk zijn gebruikt, dat zou ideaal zijn
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Underlayement (PELLOS o.g.) 4-zijdig M&G, d=18mm, 610x2440mm kun je overwegen, scheelt een berg zaagverlies en werkt snel omdat je niet om een stijl hoeft te eindigen met de plaatrand.
Mag best op een droge betonvloer staan, pas als het echt vochtig wordt zouden er problemen op kunnen treden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Aan wat voor prijs moet ik dan ongeveer denken ?


[edit] ik zie al, ongeveer 17,50 euro
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.