Welke cirkelzaag is de beste koop?

foroloca

Nieuw lid
9 okt 2014
5
0
Ik ben op zoek naar een kwalitatief goeie cirkelzaag, maar zie door de bomen het bos niet meer :(.

Zelf had ik aan de hand van snelle google search deze top 6 samengesteld:


  • Mafell
  • Feston
  • Hitachi
  • Bosch
  • DeWalt
  • Makita

Het ligt er ook een beetje aan wat je ervoor wilt uitgeven, want de top 2 is tamelijk duur, maar zijn die nu ook echt beter?!
Als er mensen zijn die er veel ervaring mee hebben, zou ik graag wat feedback horen en wellicht een eigen top 6 met een beetje uitleg waarom.

Zou het erg waarderen!

Alvast bedankt!!

Gr, Kobus
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De Maffel is op dit ogenblik wel de meest geliefdste. Komt door zijn 'voorrits' functie. Daarna komt wel Festool en daarna denk ik Hitachi en daarna maakt het niet veel meer uit. Dus ja er zit kwaliteitverschil tussen en ook leverbetrouwbaarheid van reserve onderdelen bij breuk/stuk.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het begint natuurlijk met hoeveel geld je er aan wil uitgeven. Als je €200,- te besteden hebt is je keuze makkelijk, net als wanneer je €600,- wil uitgeven.

Dus: wat is je budget! :)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Er is over invalzaagmachines al een wereld van informatie te vinden. Zoek maar eens via de zoekmogelijkheid rechtsboven in de site.

Als we het budget even terzijde leggen, dan kom je toch al snel uit bij de Mafell of Festool. Groot voordeel van de Mafell (heb ik zelf thuis...) is de simpele maar doeltreffende techniek om eenvoudig te kunnen voorritsen. Dat is handig als je veelvuldig met plaatmateriaal met bijv. een HPL toplaag werkt. Ook superhandig is de eenvoudige en supersnelle manier waarop je van zaagblad kunt wisselen.

Heb echter heel lang getwijfeld aan de invalzaag van Festool. Ook deze is behoorlijk aan de prijs, maar stelt daar een uitstekende kwaliteit en 3 jaar onderdelengarantie tegenover. Tevens kun je bij de Festool een wereld aan accessoires etc. om je machine heen kopen. Stuk-voor-stuk goed uitgedachte ideeën.

Naast prijs is denk ik echter ook van belang wat je met je zaag wil gaan doen en hoe regelmatig je dat doet. Voor een eenmalige kastenwand thuis is Festool of Mafell wellicht teveel van het goede. Een professional die er dagelijks mee gaat werken koopt weer niet meteen zijn gereedschappen bij de ALDI. Als je begrijpt wat ik bedoel...

Succes met je zoektocht!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Gaat het wel over een invalzaag? Maakt Hitachi er wel?

Indien het over invalzagen gaat kort gezegd:

Geld geen probleem?=Mafell
zit je al of wil je in het Festool systeem stappen?=Festool
Wil je niet te veel uitgeven maar toch een zeer goede machine?=Makita
"Grover" werk en meer dik massief= Bosch
 

foroloca

Nieuw lid
9 okt 2014
5
0
Bedankt iedereen voor de moeite! Budget vermelding is inderdaad wel handig. Ik zit te denken aan een bedrag tussen 150 a 300 euro, dus de Mafell en Festool vallen volgens mij dan wel af. Ik gebruik de cirkelzaag voornamelijk voor het maken van meubels denk aan plaatwerk etc. en een stevige voetplaat heeft de voorkeur. Als ik het goed begrijp zorgt de voorritsfunctie ervoor dat je materiaal niet splintert? Hoe werkt dat precies, kan er niks van vinden? Van de overgebleven merken welke is dan de beste keuze gezien het budget:

- Hitachi
- Bosch
- DeWalt
- Makita

Momenteel heeft Hitachi de voorkeur alleen is dat gebaseerd op hoe de bouwkwaliteit op de fotos oogt.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Als ik het goed begrijp zorgt de voorritsfunctie ervoor dat je materiaal niet splintert? Hoe werkt dat precies

Bij Makita is er een extra stop op een paar mm diep, laat toe om eerst de bovensnede te zagen. Bij Mafell gaat het blad hierbij iets naar buiten denk ik.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Je hebt het nu over een cirkelzaag. Dat gaat voor onder de €300,- makkelijk lukken. Maar als je een invalzaag wilt, dan wordt het lastiger. De Makita, Festool en DeWalt zitten allemaal tussen de €350,- en de €500,-, afhankelijk van uitvoering en met of zonder rail. AEG heeft er 1 die €300,-/€330,- kost, maar dat is zonder liniaal. En dat is nu net de extra die je wilt t.o.v. een cirkelzaag.

Je hebt natuurlijk nog de Scheppachs van deze wereld, maar ik zou er zelf geen €250,- aan spenderen. Als je er 1 kan vinden voor €150,- met liniaal erbij, dan kan je de gok nog wagen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik denk dat de beste zaag op dit moment de Mafell is. Maar als je niet direct de voorrits functie nodig hebt. Want het juiste zaagblad doet ook het kunstje. De Bosch is de uitgeklede versie van de Mafell en dat is echt een top ding. Ik heb deze en ben er zeer te vreden over. De festool ik ook een prima zaag. Maar alle opties zijn zo duur en ik vind de rails van de Bosch/Mafell fijner werken. (heb ze allebij)
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Heb al jaren de Makita en ben er zeer tevreden over. Met de andere machines heb ik geen /beperkt ervaring.

De voorzaagfunctie van de Makita (eerst 2mm diep zagen en vervolgens op volle diepte) werkt voor mij prima om een mooi zaagresultaat te krijgen in 'moeilijke materialen' zoals hpl plaat. Verder een mooie rustige loop, toerentalinstelling en makkelijke diepteinstelling.
Iedere keer dat ik deze zaag gebruik ben ik weer verbaasd over de kwaliteit van de zaagsnede.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
De kwaliteit van de zaagsnede is volgens mij voor 90% afhankelijk van het zaagblad. Met een Mafell en een bot toekiewoekie zaagblad krijg je waardeloze resultaten, maar met een Scheppach en een goed scherp blad krijg je prima resultaat. :)
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Gaat het wel over een invalzaag? Maakt Hitachi er wel?

Indien het over invalzagen gaat kort gezegd:

Geld geen probleem?=Mafell
zit je al of wil je in het Festool systeem stappen?=Festool
Wil je niet te veel uitgeven maar toch een zeer goede machine?=Makita
"Grover" werk en meer dik massief= Bosch

Ik dacht dat de Bosch een blauwe Mafell was, met iets minder functies.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Heb zelf een grote makita,super zaag,maar gebruik ook vaak de tafelzaag van de robland.
Makita blijft voor mij toch de beste alround zaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.