Afkort + tafelzaag DeWalt vs Makita vs Bosch Blauw vs Festool

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Hoi allen,

Zoals sommigen van jullie wellicht al elders hebben gelezen ben ik een redelijke newby hier en in houtbewerking in het generaal. Op enkele projecten na weinig ervaring.
Nu ik een beetje ruimte en tijd heb wil ik het geheel graag naar een hoger niveau tillen en klein meubilair en accessoires maken (salontafel, krukjes, bankjes, klokken, basis voor mijn vinylspeler, schilderijlijsten, kapstok, e.d.).

Ik gebruik voornamelijk naaldhout (Grenen, Lariks), resthout (van oude panden, pallets, e.d.) en takken/stammen van hout uit het bos (allerhande naaldhout, lijsterbes, berken).

Mijn probleem tot noch toe is precisie wanneer ik werk met ruw onbehandeld hout. Ik wil dit niet helemaal glad schuren/schaven omdat ik die rustieke stijl juist mooi vind (ik woon hoog in de alpen) en werk zodoende ook met resthout (met alle verbuigingen e.d. erin) en ronde stammen met schors en al er nog aan. Het moge duidelijk zijn dat het aftekenen van een haakse hoek of verstekhoek daarin redelijk lastig.
Nu is dat niet altijd erg omdat een rustieke tafel niet perfect hoeft aan te sluiten, maar voor het maken van een schilderijlijst in oud hout is het natuurlijk wel van belang dat de 4 hoeken samen 360 graden vormen. Ik loop nu steeds tegen het probleem aan van 3 kanten die passen, en de 4e klopt voor geen meter. Ergens zit het dus fout.
Ik zaag vrijwel geen plaatmateriaal maar wel planken van 3000mm x 200mm x 30mm en balken van 3000 x 100mm x 100mm. Ik noem hier mijn extremiteit overigens.

Zodoende wilde ik investeren in een mooie afkortzaag. Omdat een plank doorzagen in de lengte ook wel fijn is dacht ik oorspronkelijk een combinatiezaag te kopen (zo'n afkortzaag met tafelzaagje erbovenop) maar ik denk dat ik dan al snel tegen de limieten aanloop. En aangezien ik gewoon thuis werk en niet op locatie kan ik prima iets kopen dat redelijk stationair is (ik prefereer machines altijd buiten te zetten voor gebruik i.v.m. stof en een lekker zonnetje maar verder dan een paar meter sjouwen hoef ik dus niet). Dat gezegd hebbende; in de winter kan het hier gewoon -20 zijn dus dan sta ik natuurlijk liever binnen en is stofafzuiging wel degelijk een issue. Ik heb overigens geen werkplaats stofzuiger o.i.d.

Vandaar mijn huidige keuze voor een (radiaal) afkortzaag i.c.m. een losse zaagtafel. Welnu, zoals iedereen houd ik het budget in de gaten maar ik heb een godshekel aan 'slecht' gereedschap dus ik prefereer wat meer uit te geven voor iets moois dan mij een leven lang te ergeren aan iets. Ik werk er hobbymatig mee dus verwacht erg lang te doen met mijn gereedschap. Des te belangrijker het in een keer goed te kopen want ik verslijt die dingen voorlopig niet.

Ik heb de keuze momenteel verfijnd naar de volgende 4 merken: Dewalt, Makita, Bosch Blauw en ter volledigheid ook maar Festool erbij. Aangezien ik nieuw koop prefereer ik bij 1 merk te blijven i.v.m. onderlinge compatibiliteit.


Afkortzaag

Voor de afkortzaag is het voor mij belangrijk dat deze constant is, dat is immers waar ik hem voor koop. Een laser (of soortgelijk) lijkt mij erg fijn werken en zodoende heb modellen uitgekozen die dat hebben. Naar ik weet is alleen de bosch GMC 12 GDL daarmee uitgerust en kleinere modellen niet, vandaar dat deze een zwaargewicht is in dit rijtje.
Ik weet dat de DeWalt een mooie werkstang (....het is geen tafel maar meer een rail op poten?) heeft waar de afkortzaag op geklemd kan worden, net als vrijwel alle andere DeWalt semi-stationaire machines. Dit is waarschijnlijk idem voor Bosch en Festool. Voor Makita weet ik dat niet zeker.

MerkTypeZaagbladVerstekHoekZaagcapaciteitGewicht
DeWaltDWS778250mm50,5048, 0305 x 85mm17kg
MakitaLS1016L260mm??279 x 91mm24kg
Bosch BlauwGMC 12 GDL305mm52,6047,47341 x 104mm32kg
FestoolKS 120 EB260??305 x 88mm21kg



Tafelzaag
Dit tabelletje heb ik nog niet helemaal ingevuld; zo ver ben ik nog niet in mijn research. Idealiter heeft de zaag een rem i.v.m. veiligheid, een een soft-start om niet alle stoppen er meteen uit te laten klappen. Omdat ik vaak met ruw hout werk, vind ik een goede slede belangrijk om uit een rare vorm hout twee nette kanten kanten te kunnen zagen die parallel aan elkaar liggen. Die kan natuurlijk ook gemaakt worden naderhand van hout, maar dan moeten de geleiderails wel in de tafel zitten.
Wat betreft de eventuele stand/base/tafel voor de tafelzaag; omdat ik in de zomer idealiter altijd buiten werk lijkt mij een stand met wieltjes waar de tafel ook op vast blijft zitten indien opgeslagen in een hoek van de garage wel makkelijk. Dit is mij echter niet honderden euro's waard. Immers gebruik de tafel niet elke dag en is de te overbruggen afstand gering. Uiteraard speelt het gewicht hierin wel een rol.

MerkTypeZaagbladZaagcapaciteitGewicht
DeWaltDW745250mm77mm17kg
Makita
Bosch BlauwGTS 10 J254mm77
Festool


De prijs van al deze jongens daar kijk ik nu even niet naar. Het is hoe dan ook veel. Uiteraard is de DeWalt goedkoper dan de Festool maar daar wil ik nu even mijn beslissing niet op baseren.

Ik ben benieuwd naar jullie input en zal aan de hand van de reacties en mijn eigen bevindingen deze tabel verder aanvullen/wijzigen zodat hij ook voor toekomstige referentie handig is voor iedereen hier op het forum.

Nb dat ik niet in Nederland woon dus het refereren naar een goede aanbieding/marktplaats e.d. daar kan ik weinig mee en zoals gezegd wil ik de prijs hier even buiten beschouwing laten. Het gaat om de machine.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hallo, iedereen heeft zijn eigen werkwijze, toen ik nieuw op dit forum was en allerlei tips en truuks leerde, ging ik naar de houthandel om te vragen of ze ook titebond houtlijm hadden, nee maar wel gehad , hij zei: bison is net zo goed. ik zei dat ik dat van youtube filmpjes had, hij lachte en zei houtbewerking moet je gewoon doen. hij heeft helemaal gelijk.
dus mijn tip is staar je niet blind op specs en power tools, ga zagen met een handzaag, lekker in het hout hakken met een beitel.
Mijn eerste powertool was een festool invalzaag, omdat het een erg fijn en veilig apparaat is om mee te werken (dat was nog voor het vervallen van het octrooi , nu heb je meer keus)
Omdat ik niet veel geld te besteden heb struin ik allerlei rommelmarkten en marktplaats af om koopjes te vinden, dat is ook een soort hobby. oudere gereedschappen zijn vaak van betere kwaliteit. en als je genoeg tools heb vezamelt kun je ze ook weer opknappen verbeteren en nieuwe zelf gemaakte gereedschappen maken. Vergeet ook niet dat er mensen zijn die met een aldi powertool ook prachtige dingen kunnen maken, en mensen die een festool zaag flink kunnen misbruiken.
Laatste tip. Inca is een zwitsers merk en is robuust en lekker simpel gemaakt. Helaas bestaat het merk niet meer, maar nog wel onderdelen voor te krijgen geloof ik.
sorry voor off topic betoog..
succes met je onderzoek
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hey sjeupie,

Wat een keuzes hè. Ik heb je relaas doorgelezen en mij bekruipt het gevoel een beetje dat een goedkopere afkortzaag zoals een Milwaulkee 216mm aangevuld met een degelijke lintzaag misschien meer wat voor je is. Met die lintzaag kan je makkelijk 100mm zagen i.t.t. de meeste afkortzagen en je kan met de lintzaag makkelijker stammen zagen tot planken.

Sorry als ik je keuze moeilijker heb gemaakt. :)

Wat de afkortzagen die je genoemd hebt, ik denk dat ze allemaal goed zijn. Een goede zaagbok erbij is denk ik wel van belang, zeker als je je opstelling ook buiten wil gebruiken met lange werkstukken. Welk merk, dat is denk ik persoonlijk. Het systeem is niet zo boeiend bij deze machines. Dat gaat op bij bijvoorbeeld Festool, als je met het CMS systeem aan de slag gaat dan heeft het nut omdat je modules voor je machines kan kopen, en deze dan van handmachines kan omtoveren tot stationaire machines. Vooral de frees, cirkelzaag, decoupeer en schaaf (bandschuurmachine ook) zijn hier erg geschikt voor.
Bij de afkortzaag is het enige dat moet passen de stofzuiger.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik herken de gedachte (als ik iets koop moet het ook goed zijn).
Ben zelf afgelopen zomer begonnen met aanschaffen van wat apparatuur.
Omdat geld hier ook niet groeit aan boompjes heb ik een aantal dagen op internet gezocht naar een goede afkortzaag.
Ik kwam de HBM 80 x 310 radiaal, afkort en verstekmachine tegen. na enkele dagen wikken en wege de gok genomen en ik ben er eht super gelukkig mee. Het apparaat kost afgerond 250 euro met verzending in Nederland maar het is de moeite en het geld echt waard, hij snijt door hout als een heet mes door boter.

http://www.hbm-machines.com/product...inductie-radiaal-afkort-en-verstekzaagmachine
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
heb zelf de Dewald Dw 777 zou ik hem nu aanschaffen nam ik zeker de 778
haast geen ruimte nodig achter de maschine.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Heb zelf de bosch gts10j. Compact machientje maar had geen keus. voorkeur ging wel uit naar het grotere broertje de gts10XC. Die dan wel meteen een klap duurder was. Geleider zit zowel aan de voor als aan de achterkant vast. Hij is niet geschikt voor grote plaatmateriaal maar voor de wat compactere werkstukken voldoet hij prima.

van de afkortzaag heb ik de ls1018. Daarbij heb ik ook een ondertafel bij genomen van makita waar hij voor gemaakt is. ALles lekker compact op te bergen als je ruimte wat beperkt is. Helaas heb ik geen grote schuur dus moet ook vaak buiten zagen.

Beide machienes zijn een goede koop in mijn ogen. je hebt altijd baas boven baas maar mocht je het niet bevallen schrijf je ook niet meteen zo hard af bij de doorverkoop. mocht je echt specifieke vragen hebben over ddeze twee machienes geef je maar een gil.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Hallo, iedereen heeft zijn eigen werkwijze, toen ik nieuw ... sorry voor off topic betoog..
succes met je onderzoek

Je betoog helpt mij zeker niet in mijn vastberadenheid om geld uit te geven hahah. Zodoende heb ik vanavond getracht een 'jig' te maken waarmee ik een stam parallel kon zagen. Eindigde in prutswerk.
Een nette balk of plank kan ik prima met de hand zagen. Kwestie van de tijd nemen, 2 keer meten, netjes uittekenen met de winkelhaak, etc. Maar die verrekte ouwe troep en stammen waar ik mee wil werken maakt het geheel natuurlijk een stuk lastiger.
Het kan natuurlijk ook gewoon aan mij liggen. Ik ben het in ieder geval volledig met je eens dat de het meesterwerk wordt gemaakt door de vakman en niet door het gereedschap. Desalniettemin verkeer ik liever in de positie dat ik mijzelf de schuld kan geven en dingen kan leren, dan dat ik mij beperkt voel doordat ik niet de juiste spullen heb.

Hey sjeupie, Wat een keuzes hè.... dat moet passen de stofzuiger.
Ja heel veel keuzes. Ondanks dat deze post het even snel opsomt zit hier natuurlijk al heel wat uurtjes 'voorpret' aan vast, inclusief meerdere tripjes naar winkels e.d. Een lintzaag heb ik vooralsnog niet echt in overweging genomen omdat ik er eigenlijk van uitging dat deze, net als een decoupeerzaag, specifieker zijn voor het bochtenwerk. Daarvoor heb ik ze althans altijd gebruikt?

Dank voor het bevestigen van mijn vermoeden over het 'systeem'. Ik moet zeggen dat ik van 'multifunctionele machines' (dus de circelzaag onder de tafel hangen bijvoorbeeld) nooit echt warm word. Het voelt altijd beetje 'net-niet'. Dat gezegd hebbende kan het natuurlijk ook heel handig zijn en ruimtebesparend. Overigens had ik van de week een Festool multifunctionele werkbank in mijn handen en vond het maar een wiebelig tafeltje. Zeker voor het geld.

Ik herken de gedachte... een aantal dagen op internet gezocht naar een goede afkortzaag.

Gek genoeg is de tweedehands markt hier in Zwitserland niet zo booming als in Nederland. In het generaal bedoel ik dat dan. Er zijn wel wat 'marktplaats' equivalenten maar daar staan dan 3 verkrekte zaagmachines en een oude onderbroek op. Het moeten zoeken in 3 verschillende talen maakt het er natuurlijk ook niet makkelijker op.
Ik zal het in de gaten houden maar ik heb erg weinig zin in het kopen van een ander zijn troep omdat ik er te weinig verstand van heb om dat direct te merken.

Sterker nog, ik kocht twee weken terug een kolomboor van Scheppach voor omgerekend een paar honderd euro. Nieuw.
Dat hele takke ding in elkaar gezet en in mijn eentje eindelijk op de werkbank weten te monteren (die werkbank daar kom ik zo even op terug). Blijken vervolgens de boortjes door te slippen in de boorkop wanneer er iets teveel druk wordt gezet (het boren van een 40mm gat voor een waxinelichtje duurde op deze manier, zonder grappen, 10 minuten...). Daarnaast leek het altijd alsof het boortje er schuin in zat (zeker bij een wat langere boor was duidelijk te zien dat het niet centraal draaide en dus het gat veel groter maakte dan bedoeld).

De werkbank die ik heb gemaakt wilde ik stevig hebben. Dat was eigenlijk mijn enige criterium naast de afmetingen van slechts 1200mm breed. Speciaal 4 heavy duty metalen kokerprofiel framepoten zodat die in ieder geval mooi gelijk waren, 6cm dik werkblad op maat laten zagen voor erop, etc.
Resultaat: een wiebelige rot tafel. Hij was door die poten nog lelijk ook. Ik heb van alles geprobeerd om dat ding stevig te krijgen: schoorverbanden, dwarsliggers, noem maar op. Toen daalde het pas tot mij in dat die kolomboor waardeloos was en daardoor ik mijn gaten te groot geboord heb (en er dus speling in de bouten zat hoe strak ik ze ook aandraaide) en de 4 metalen poten bleken allemaal een verschillende hoogten te hebben.
Met een hoop poespas alles terug weten te brengen (inclusief tafelblad waar nu allemaal gaten in zaten...) en vanaf nul zelf opnieuw begonnen in over gedimensioneerd massief hout. Ik heb een bouwkundige achtergrond en ondanks het gemis aan tools kan ik nu een autopsie verrichten op een olifant op die werkbank. Stevig is ie! Nadeel: ik heb hem niet gebouwd op de plek waar ik hem wilde hebben en in mijn eentje verplaats ik hem niet hahaha

Hoe dan ook, wat ik hiermee wil aangeven is dat, ik in ieder geval, niet iets moois kan maken met troep. Ondanks dat de Scheppach kolomboor prima zou moeten zijn, was het duidelijk geen Flott en een kenner had dat wellicht meteen gezien. De metalen poten (wat is er preciezer dan metaal...?) waren een ramp ondanks dat ik omgerekend 25 euro per stuk betaalde. Ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat die gelijk waren en heb dat in de winkel niet gecheckt. Dom.
Al met al kost het mij een hoop tijd, moeite en geld en het resultaat is knudde. Dat wil ik vermijden. Alhoewel je er wel een hoop van leert.

heb zelf de Dewald Dw 777 zou ik hem nu aanschaffen nam ik zeker de 778
haast geen ruimte nodig achter de maschine.

Ok dank je wel. Ook al zal ik wat vaker buiten werken leek mij het idee van de 778, Bosch en Festool zonder uitstekende rail erg fijn. In de toekomst hoop ik in de tuin nog eens een 'mancave' te zetten waarin ik de machines kan laten en een machine die 60cm van de muur af moet staan maakt het er allemaal niet ruimer op :)
Ben je verder wel tevreden over de machine?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
J
Ja heel veel keuzes. Ondanks dat deze post het even snel opsomt zit hier natuurlijk al heel wat uurtjes 'voorpret' aan vast, inclusief meerdere tripjes naar winkels e.d. Een lintzaag heb ik vooralsnog niet echt in overweging genomen omdat ik er eigenlijk van uitging dat deze, net als een decoupeerzaag, specifieker zijn voor het bochtenwerk. Daarvoor heb ik ze althans altijd gebruikt?

Dank voor het bevestigen van mijn vermoeden over het 'systeem'. Ik moet zeggen dat ik van 'multifunctionele machines' (dus de circelzaag onder de tafel hangen bijvoorbeeld) nooit echt warm word. Het voelt altijd beetje 'net-niet'. Dat gezegd hebbende kan het natuurlijk ook heel handig zijn en ruimtebesparend. Overigens had ik van de week een Festool multifunctionele werkbank in mijn handen en vond het maar een wiebelig tafeltje. Zeker voor het geld.

Het zijn inderdaad geen stevige stationaire machines, dat klopt. Je ervaring met de MFT kan ik niet bevestigen, de Festo Basis tafels die ik heb (voorganger van het CMS) zijn op vlakke ondergronden stevig genoeg naar mijn mening. Laatst nog 3,5 meter redwood planken geschulpt en gefreesd, wat prima ging. Ik mis tafelverbreders, maar omdat ik 2 tafels heb kon ik die achter elkaar zetten om de lengte op te vangen. Voor balken van 10x10 cm of meer zijn ze minder geschikt en ze zijn nieuw erg prijzig. (daarom heb ik ze ook 2e hands ;) )

De lintzaag kan je ook prima gebruiken om te schulpen en om plakken/planken te zagen. Het punt is alleen dat je ondersteuning moet hebben (brede basis of verbreding, rollers etc) en een goede lange geleider. Maar dat is er wel, en volgens mij is het nog best betaalbaar.

En preciezer dan metaal is dat wat het is. ;) IJzer, staal, aluminium etc. :p (beetje flauw, sorry..)
 
Laatst bewerkt:

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Heb zelf de bosch gts10j. Compact machientje maar had geen keus. voorkeur ging wel uit naar het grotere broertje de gts10XC. Die dan wel meteen een klap duurder was. Geleider zit zowel aan de voor als aan de achterkant vast. Hij is niet geschikt voor grote plaatmateriaal maar voor de wat compactere werkstukken voldoet hij prima.

Ik las dat de afzuiging belabberd is?
Mis je de softstart en rem?
Indien je de keuze over kan maken, zou je dan zijn grotere broer nemen?
De geleider ziet er inderdaad erg fijn uit. Die van de DeWalt overigens ook.

van de afkortzaag heb ik de ls1018. Daarbij heb ik ook een ondertafel bij genomen van makita waar hij voor gemaakt is. ALles lekker compact op te bergen als je ruimte wat beperkt is. Helaas heb ik geen grote schuur dus moet ook vaak buiten zagen.
Hm, een iets groter broertje van de 1016. Pffff, ik word hier zo moe van hè.....bijna net zo lastig als het uitkiezen van je telefoon abonnement of je zorgverzekeraar.

- - - Updated - - -

Het zijn inderdaad geen stevige stationaire machines, dat klopt. Je ervaring met de MFT kan ik niet bevestigen, de Festo Basis tafels die ik heb (voorganger van het CMS) zijn op vlakke ondergronden stevig genoeg naar mijn mening. Laatst nog 3,5 meter redwood planken geschulpt en gefreesd, wat prima ging. Ik mis tafelverbreders, maar omdat ik 2 tafels heb kon ik die achter elkaar zetten om de lengte op te vangen. Voor balken van 10x10 cm of meer zijn ze minder geschikt en ze zijn nieuw erg prijzig. (daarom heb ik ze ook 2e hands ;) )

De lintzaag kan je ook prima gebruiken om te schulpen en om plakken/planken te zagen. Het punt is alleen dat je ondersteuning moet hebben (brede basis of verbreding, rollers etc) en een goede lange geleider. Maar dat is er wel, en volgens mij is het nog best betaalbaar.

Wellicht dat door mijn nieuwe werkbank mijn defnitie van 'stabiel' een heel nieuwe invulling heeft gekregen ;-)
Waarom denk je dat een lintzaag beter geschikt is voor mij dan een tafelzaag?
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Zeg het maar als ik iets vreemds zeg, maar misschien een radiaalzaag bekijken? Iets minder mobiel maar je hebt maar 1 machine nodig.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Vanwege de hoogte. Een tafelzaag met een groot blad is niet goedkoop en al helemaal niet zo mobiel. Maar, een grote tafelzaag is zeker niet verkeerd. De optie van een lintzaag was ook als alternatief voor de afkortzagen met een groot diameter zaagblad. ;)
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Wellicht heb ik mij niet goed uitgedrukt maar de bedoeling van deze topic was dat jullie mij zouden helpen bij mijn keuze.....dat is: het makkelijker maken om te kiezen :p Vooralsnog komt er alleen iets met bomen en een bos in mijn hoofd....
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wellicht heb ik mij niet goed uitgedrukt maar de bedoeling van deze topic was dat jullie mij zouden helpen bij mijn keuze.....dat is: het makkelijker maken om te kiezen :p Vooralsnog komt er alleen iets met bomen en een bos in mijn hoofd....

Guilty as charged. :D
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Zojuist mijzelf even snel wat beter ingelezen/gekeken over de radiaalzaag maar ik vind het eigenlijk maar een enge machine. Veel imponerender dan een afkort- of tafelzaag omdat je lastig zicht hebt op waar het blad zich precies bevind. Correct me if I'm wrong here maar het voelt 'engig'.

- - - Updated - - -

Overigens wel zeer functionele machine!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Als je een stevige machine wilt die toch enigszins mobiel is, kan ik de Dewalt DW 745 aanbevelen. Zeker als je die in combinatie koopt met het verrijdbare onderstel. Stofafzuiging is redelijk. De geleider kan op de nieuwe types 61 cm breed zagen. (oude ook, maar dat vereist wat aanpassingen. Ik heb 'm ook nog niet zo lang, maar heb van de week een blinde test gedaan en ben gewoon gaan zagen. Resultaat af fabriek is nagenoeg perfect. De liniaal is accuraat, met die opmerking dat met het verschuifbare hulpstuk de liniaal niet meer op 0 kan. Ik heb dat opgelost door 'm op 2 cm te zetten, dus moet dat nu overal bijrekenen. Voor mijn hobbygebruik prima!

En als ik met een 650W machine zonder al teveel problemen door 5cm noten heenkom met de juiste zaagbladen, is dat met een 1700w machine al helemaal geen probleem..
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb ook eens naar de radiaalband gekeken en het lijkt zeker een mooi apparaat! Je moet 'm alleen wel kwijt kunnen, inklappen en opbergen is er niet bij. Verder vraag ik me af hoe schulpen gaat met zo'n ding, of dat er niet teveel speling op de arm zit waardoor de zaagkop af gaat wijken bij grote breedtes.

Verder zit je altijd met de arm en de poot. Deze zit bij grote platen in de weg, dit probleem heb je bij een zaagtafel (weliswaar met verbreding) niet.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
In onderstaand filmpje een uitleg over een radiaalzaag, ook kun je zien hoe er geschulpt moet worden.

http://youtu.be/QBLhvQ6eP04

Grote platen is inderdaad moeilijker, daar ik de machine niet zo geschikt voor. Sjeupie gaf echter aan dat hij met andere materialen werkt, vandaar dat ik de radiaalzaag noemde.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.