Festool diepte instelling niet juist?

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb sinds kort een 2dehands festool cs55 invalzaag ebq.
P1060947 (800x600).jpg

P1060949 (800x600).jpg

Nu wat mij opvalt aan de zaag, is dat de diepteinstelling niet overeenstemt met de schaal.
Wanneer ik mijn zaag 18mm diep (met rail) wil laten inzagen, dan moet ik hem instellen op 28mm diepte.
Nu kan ik begrijpen dat de rail ook een dikte heeft, maar deze is maar een 4-tal mm.

P1060948 (800x600).jpg

Mis ik hier iets? is dit bij jullie ook zo?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het is het standaard festool zaagblad van 160mm dat er op zit. Ik denk zelfs niet dat festool een kleiner zaagblad heeft?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zo te zien mist er een knop op de afstelling. Nu heb ik het idee dat dit al een oudere zaag is, bij mijn zaag is de afstelling groen maar daar zit wel een knop op om fijner af te stellen.

Dat was het eerste wat bij me opkwam toen ik de foto's zag. Op de groene knop heb je twee indicaties. 1 met en 1 zonder liniaal, tevens de mogelijkheid om fijn te tunen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dit is de EBQ-versie, de versie die voorafgaat aan de REBQ (zaag is ong. 4 jaar oud)

Heeft iemand een idee hoe die knop er dan zou moeten uitzien? Foto?

Kan ik het ontbrekende stukje mss ergens apart bestellen of namaken?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Eerlijk gezegd is het me bij mijn eigen EBQ ook wel eens opgevallen. De diepte op de schaal + 5 mm (lineaal) is dan niet genoeg. Tot nu toe nog nooit de moeite genomen het eens precies uit te zoeken. Dit weekeinde toch maar eens doen.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
In de handleiding (https://www.gebruikershandleiding.com/Festool-ts-55-ebq/preview-handleiding-206779.html#af1) staat dat je de fijnafsteliing kunt doen met een draadbout. Er staat dus niets over een speciale knop die je zou missen. Verder zou het me sterk verbazen als dit echt een constructiefout in de machine zou zijn. Ik heb een Black & Decker cirkelzaag van een paar tientjes en daar is van alles onzuiver aan, maar de diepte-instelling is toch binnen de halve mm "nauwkeurig". Op een zaag van 350+ euro moet dat toch gewoon in orde zijn...
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heeft idd te maken met de dikte van de lineaal. Deze is niet meegenomen in de afstelling. In mijn optiek heeft is dat inderdaad een nadeel, maar kan er wel wat voor zeggen dat de diepte instelling van de zaag ansich correct is.
 

WR1944

Oud hout
Je kan een test doen door zonder de lineaal de zaag zover te laten zakken dat hij net het hout raakt. Eerst op het oog schatten en dan klikje voor klikje laten zakken tot er een beginnetje van een zaagsnede ontstaat. Kijk op welke diepte de knop staat. Het zelfde doe je met de zaag op de lineaal.
In het eerste geval zou je op 0 (nul) moeten staan, in het tweede geval zou de waarde 5 mm groter moeten zijn. Als laatste controle kan je de zaak helemaal laten zakken tot de zaag niet dieper kan. Die maat zou volgens Bartjes 55 mm moeten zijn.

Als deze waarden erg afwijken is er iets goed mis met de zaag v.w.b. het afstellen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als aanvulling op WR1944 zou je ook de afstand van de zool tot het hout moeten meten wanneer de zaag op de liniaal staat.

Verder herken ik het wel, maar ik heb het nooit als een probleem gezien. De exacte diepte is voor mij alleen belangrijk wanneer de zaag onder de module zit en dan meet ik hem toch altijd op met de duimstok. Het is wel lastig wanneer ik platen zaag en ik wil er niet te ver doorheen, maar na 2x staat ie dan ook goed.

Ik zal vandaag eens kijken of ik tijd heb om het te simuleren.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, net even gekeken hoe het zit bij mijn ATF55 (voorloper van de TS55) en daar is 0 op de afstelling 2mm speling t.o.v. de onderkant van de zool. Volledig naar beneden is dan weer 56mm. Het is een origineel Protool blad dat erin zit, dat zou dus moeten kloppen. Wat wel weer zo is dat de afstelling zwaar afhankelijk is van het zaagblad.

Ik zou overigens sowieso niet blind gaan op de diepte en het altijd nameten, mocht ik het willen gebruiken met de liniaal of zonder. En dan zou ik minder diep zagen en het laatste stuk zagen of hakken met de hand.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Net zelf ook eindelijk eens even nagemeten. Als ik zonder liniaal het standaard blad op het hout laat rusten, dan wijst de schaal 2 - 3 mm te veel aan. Bij zagen op de liniaal dus iets van + 9 (3 + 5 + 1) aanhouden en dan zit ik goed. Straks nog eens uitproberen.
Het liefst zou ik de schaal /aanwijzer aanpassen, zoals bij de nieuwste versies.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
De wereld kan ook heel simpel zijn. Ik had nog een stukje flexibel meetband liggen (over van mij freestafel project). Voor de aardigheid gewoon er op geplakt om te zien of het zou kunnen werken. Ja dus.
Nu dus nog een keer een nieuw meetband kopen en keurig op de goede plek vastzetten (mijn idee: ik plak de ban zo vast dat ik alleen maar de dikte van het hout hoef in te stellen en dat ik dan precies op de goede diepte zit).

Bekijk bijlage 20880
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
geen idee, ik doe volgens mij wat ik wel vaker doe. Ik kan de beschrijving voor het plaatsen niet meer vinden. ga nog verder zoeken. Moet zo even weg.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De plaats van het stukje maatband is dan correct voor dat zaagblad. Zodra je een ander zaagblad monteert of het blad laat slijpen heb je weer een afwijking. Als je die afwijking weer zou kunnen corrigeren met een stelboutje zie ik geen probleem, maar anders kan je toch beter 'in het werk' meten dan van je schaalverdeling uitgaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.