Snijplank beitsen?

Stephanie

Nieuw lid
8 okt 2014
2
0
Hallo,

Ik heb 2 snijplanken (1 beuken en 1 Amerikaans eiken) en wil deze graag wat donkerder maken/ ouder laten lijken.
Kan ik de snijplanken beitsen of mag dat niet ivm chemische stoffen etc? Ik wil er natuurlijk wel eten etc op kunnen leggen.

Of zijn er nog andere veilige manieren om het hout donkerder te maken?

Alvast bedankt!
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Ik gebruik olie om de plank te beschermen.
Olie zorgt ervoor dat het hout geen vocht opneemt en geeft meteen een warmere kleur.

Als het echt oud moet lijken kun je de plank ook met voedingsmiddelen kleuren en daarna in de olie zetten.
Koffie en Sterke thee geven een rustiek effect.
Wijn...

Eerst even op een proefplankje proberen is altijd een goed idee...

aanvulling: Azijn en staalwol schijnt ook een beproefd recept te zijn
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Is inderdaad geen optie.
Druivenpitolie kan ook is, dacht ik, bij C1000 te koop.
Wat je aan olie over is kan je gewoon in de keuken gebruiken.(bakken/braden/koken)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ok, dankjewel beiden.
Beitsen is dus geen optie?

Ik zou het niet doen; maar dat geldt ook voor de optie azijn/staalwol. Hoewel ijzer niet heel erg gevaarlijk is krijg je op die manier toch ongemerkt extra metalen binnen. Meer dan bijvoorbeeld als je het met een drogende olie met siccatief (waar vaak nogal moeilijk over gedaan wordt in voedselcontacttoepassingen) behandelt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.