Roest verwijderen van schaaf

Mr.M.

Nieuw lid
5 okt 2014
10
0
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Vanwege vochtproblemen in mijn schuur in combinatie met een stommiteit ('vergeten' Stanley Bailey no4 schaaf op de vloer), heb ik heden ten dagen een schaaf waarbij heel de zool vol zit met roestaanslag. Het is een schaaf met groeven op de zool en het schaafmes zelf is nog helemaal in orde.
Heeft iemand een idee/middeltje (?) om de roest goed en permanent te verwijderen?
 

fytotherapeut

Nieuw lid
4 okt 2014
1
0
Flink met staalwol de zool tezamen met parfine olie oppoetsen of een nacht in diesel

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Vanwege vochtproblemen in mijn schuur in combinatie met een stommiteit ('vergeten' Stanley Bailey no4 schaaf op de vloer), heb ik heden ten dagen een schaaf waarbij heel de zool vol zit met roestaanslag. Het is een schaaf met groeven op de zool en het schaafmes zelf is nog helemaal in orde.
Heeft iemand een idee/middeltje (?) om de roest goed en permanent te verwijderen?

Staalwol en dieselolie de zool schoon schuren daarna in dieselolie vermengt met motorolie zetten(dun aanbrengen.
of inspuiten met kruipolie even laten intrekken en daarna het bovenste toepassen
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Elbow Grease heeft bij mij geholpen...
Ik heb staalwol en glassex gebruikt om de roest weg te schuren.
Zo krijg je geen vettig residu
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
't is bijna overbodig maar toch: vergeet niet de beitel te verwijderen voor je aan de gang gaat.
( dit zijn typisch van die momenten)

Staalwol zou ook mijn keuze zijn, maar ik zou wel in de lengterichting blijven bewegen.
Mocht de zool achteraf toch erg geroest blijken dan zou een metaalbewerkings bedrijf de zool kunnen vlakken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Als alleen de zool roestaanslag heeft, dan is het al voldoende om een paar keer over een P400 schuurpapiertje te schaven.
Uiteraard met omhoog gedraaide beitel.
Daarna gewoon gaan gebruiken, de rest van de roest verdwijnt vanzelf bij het gebruik.

Als het erger geroest is dan alleen wat aanslag, dan kan je de schaaf in een badje met citroenzuur zetten. Je ziet de roest dan zo oplossen.

Controleer ook je beitel even, als deze ook de vloer geraakt heeft, dan zal deze ook wel verroest zijn. Dan moet je m slijpen.

Groeten, Raymond
 

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Ik heb recentelijk ook wat oud ijzer ontroest met citroenzuur poeder, opgelost in water (ongeveer 400 gram poeder in een driekwart gevulde emmer). Dit zo 3 dagen er in laten zitten en daarna afspoelen/schoonmaken onder de warme kraan met schuurspons en staalborstel. Direct daarna goed afdrogen. Bij mij ging dit redelijk. Oppervlakkige roest ging in 1 keer, diepere/verdere roest in 3 keer (3 x 3 dagen, elke keer een nieuw bad). Zie links voor online verkoop van het poeder.
http://www.koopjesdrogisterij.nl/pr...712081000399&gclid=CL67v4PincECFRMatAodHngAiQ
 

houtaapje

Actieve deelnemer
21 sep 2014
26
0
Leiden
Dat citroenzuur verkopen ze in bakjes van 100 gram voor ongeveer 1 euro vaak wel bij turkse slagerijen, supermarktjes en groenteboeren.
Via internet is goedkoper, maarja dan heb je wel verzendkosten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.