Kistje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Sinds kort heb ik me op wat houtsnijwerk geworpen. Ik heb de DVD's van Peter Follansbee gekocht (classichandtools in Engeland heeft ze op voorraad). Het leuke van dit werk is dat het eigenlijk heel makkelijk is. Het is vrij simpel "plat" werk, en werd vroeger door de schrijnwerker zelf gedaan. In tegenstelling tot het sjiekere meer driedimensionale werk dat je veel in kerken e.d. ziet, dat werd door een echte beeldhouwer gedaan.

Maar ik heb juist altijd een voorkeur gehad voor het eenvoudige, het boerse zeg maar, en dit past daar mooi bij. Ik heb een leuk idee voor de badkamer die hoognodig eens opgeknapt moet worden en dit soort kistjes is een mooie oefening. Het is gemaakt van restje esdoorn, een vrij zachte variant die heel makkelijk te snijden is.

kistje11.jpg

kistje12.jpg
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Heel mooi, sierlijke bloemen. vind de zij kant iets leuker dan de voorkant.
Maar ehh moet die tuintafel niet ff een poetsbeurt?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Maar ehh moet die tuintafel niet ff een poetsbeurt?

Ha ha! Ik ben heel slecht in onderhoud. Leuke dingen maken doe ik graag, maar als het klaar is dan ben ik er ook echt klaar mee. De tuintafel is trouwens een goedkoop ding van de bouwmarkt. Moet ik eens iets fatsoenlijks voor maken.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik vind het echt gaaf! Leuke verbinding op de hoeken, wat voor soort pennen zit daar in?
En wil je iets vertellen over hoe je de figuren op het hout hebt getekend? Dat lijkt me een tijdrovend klusje...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik vind het echt gaaf! Leuke verbinding op de hoeken, wat voor soort pennen zit daar in?
En wil je iets vertellen over hoe je de figuren op het hout hebt getekend? Dat lijkt me een tijdrovend klusje...

De pennen zijn van een stukje rechtdradig eiken gemaakt. Vierkant van vorm en een beetje taps toelopend en dan in een voorgeboord gat rammen. Alles in dit soort kisten is tamelijk vrij vormgegeven. Als je gewend bent alles tot de tiende mm uit te rekenen is dit even wennen. Net zo het houtsnijwerk. De globale structuur wordt met een passer op het hout gezet en dan is het verder meest uit de vrije hand. De maten van de gutsen die je hebt bepalen de vormgeving van de details. Het maken van zo'n paneel is dan ook niet zo veel werk. Ik ben er een paar uurtjes mee bezig en dan moet ik alles nog leren. Het maken van het kistje was uiteindelijk meer werk.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Heel netjes, die dvd lijkt me ook heel interessant. Vind de afleveringen dat Peter bij Roy Underhill op bezoek is ook altijd erg leuk en leerzaam.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Gefeliciteerd Seek,

ziet er heel erg goed uit. En helemaal knal voor je eerste snijwerk.

Even mengen in de discussie over de mooiste kant. De zijkant heeft een compositie die rekening houdt met de afmeting van het zijpaneel. Het ornament op de voorkant lijkt eerder een stuk te zijn uit een groter paneel dat abrupt werd afgesneden. Is niet echt zo omdat er nog een onbewerkte rand aanzit, maar het ornament stopt toch wel wat onnatuurlijk, naar mijn aanvoelen.

Maar laat de pret niet bederven door dit puntje, het is weer een stap voorwaarts binnen je hout - queeste.

groeten en nogmaals gefeliciteerd,
Ornament
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Wauw, mooi kistje.
Ik hou hier wel van, hij zou zo bij het Archeon in het museum kunnen.
Eigenlijk zou er nog zo'n ijzeren 'grote sleutel' slot bij kunnen.

Staat dit allemaal uitgelegd op die DVD?

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bedankt voor alle complimenten, maar ik denk dat iedereen met een beetje hand gereedschap ervaring dit wel zou kunnen. Voorlopig vind ik het dikke pret.

En ja daar zit wel wat in in die afgesneden voorkant. Zo had ik het nog niet bekeken.
Dit zijn patronen van de DVD's. De zijkant is een versie van de S-scroll. 4 stuks in dit geval. De voorkant zijn lunettes, om en om op elkaar gepositioneerd. Ik ben nog niet zover dat ik zelf iets kan ontwerpen maar ik begin al wat inzicht te krijgen hoe de patronen opgebouwd zijn.

- - - Updated - - -

Ja Raymond, die DVD's zijn heel duidelijk en hij heeft spreekt heel duidelijk, gelukkig geen half verstaanbaar accent.

Hier is nog een voorbeeld van mr. Follansbee van een vergelijkbaar ontwerp. Deze ziet er wel beter afgewrkt uit aan de zijkanten.

new-box.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Keurig uitgevoerd Seek.
Ik heb hier bewondering en respect voor.
Proficiat voor de eerste maal.
Houtsnijwerk heb ik nog gedaan toen ik een jaar of 17 was, maar door wat later te trouwen en kinderen te hebben plus nog eens bouwen is alles gaan verwateren.
Dit wil ik zeker weer opnieuw opnemen binnen een X aantal jaren.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Inderdaad een erg mooi kistje.
Nou snap ik waarom ik dit niet kan!
Heb te weinig handgereedschap;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat leuk dat je aardigheid gekregen hebt aan dit snijwerk, aan het versieren van houten voorwerpen. Heb je dit al gedaan met je nieuwe gutsen, want die heb je nog maar net? Wat ik eigenlijk bedoel, hoeveel uren zitter er als redelijke beginneling in je kistje? En pet af voor het resultaat!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nee mijn nieuwe gutsen zijn nog onaangeroerd. Eigenlijk moet ik een schutting gaan vervangen, dus ik moet even kijken of ik van het weekend nog wel tijd - energie over heb.

Zo'n paneel gaat eigenlijk best vlot. Een uur of 3 - 4 op z'n hoogst. Ik doe vooral lang over het uitsteken van de achtergrond. Die Amerikaanse kerel kan dat veel sneller, er staat op z'n blog ergens een stukje waar hij het getimed heeft en er 40 minuten over doet. Dat wordt nog veel oefenen dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.