Een potlood met kleuren, Lyra dry

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Was gisteren bij onze lokale gereedschaphandelaar en moest even wachten en dan ga je al gauw even sneupen. Zag ik een vulpotlood van Lyra met een vakje verder een kokertje stiften, niet alleen koolstofgrijs, maar ook rood en geel, met een stiftdikte van 2,8 mm. Dat zou mooi zijn als dat goed zichtbaar aftekent op donker hout. Mijn goede vriend Bas gebruikt daarvoor een wit potlood, maar deze kleuren optie leek me ook wel wat (hoog ekster gehalte misschien?).

Vanmiddag even geprobeerd op een stuk padouk, berken multiplex en wengé. Het viel me niet mee, de lijnen zijn niet mooi strak en ik vind de zichtbaarheid van de koolstof (is het wel koolstof een gewone potloodvulling?) eigenlijk nog steeds de beste. Ik had al ondervonden dat de gele snel braken, maar in mijn oneindige onhandigheid schoof bij het opruimen het hele buisje met vullingen uitklaar en mieterde alles op de grond.
Je begrijpt het denk ik al, dit is geen aanrader. De restanten zitten weer in het buisje, ik denk dat het naar de kinderen gaat....... :eek:

jaap

IMG_0228.JPG

IMG_0230.jpg


Hieronder een vergelijk op laurel, mijn gewone technische 1mm vulpotlood en de lyra dry

IMG_0232.jpg

En de finale .......

IMG_0235.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik gebruik dat ding al een jaar of twee, voor fijn werk is het niks maar voor huis-tuin en keukenklussen vind ik het geweldig. Op vette ondergrond schrijft vooral de rode stift goed, de gele is op steen en tegel handig.

Bij gebruik op hout heb ik altijd een schuurplankje bij de hand om snel een scherp randje aan het potlood te slijpen. Deed ik vroeger bij de standaard timmermanspotloden ook trouwens. Het slijpertje op de houder is knudde, niet agressief genoeg.

Voor fijn werk gaat er niks boven een mesje 😃 De vulpotloden met een fijne stift vind ik niks, ze breken me te snel.

Groet, Rob.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
mmmm, zetten we dit in het rijtje van overbodige..... of verkeerd gebruik maakt onbemind?

Zelf heb ik de neiging om harder te drukken op dikkere stiften dan op mijn 0.5mm vulpotlood. Laat ik iets vallen dan ....

Je bent in ieder geval weer een illusie armer en een ervaring rijker;)

Maarre Jaap je schreeuwde om foto's in mijn topic 'lijsten frezen' met het setje frezen van Ecotools. Op je wenken bedient, online en radio stilte?
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
@huib , ik ga direct kijken, moest met mijn zoon naar voetballen en zo mijn dochter ook nog van de sport halen. Alles in het naburige Joure, 3 km verderop.

Ik zag overigens nog wel dat het Lyra Dry potlood als Baumarker wordt aangeduid, ik had ook direct beter moeten weten en het klopt wel met de ervaringen van Rob.

Een 0.5 potlood vind ik erg dun, dat breekt bij mij gauw.

jaap
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik gebruik al een tijdje de pica dry van Lyra, nadat iereen in de VS op de forums daarover was aan het raven. Daarop zit een ingebouwde slijper en de vulling is wel zwart, niet glanzend grijs.
die zou ik zeker aanraden.
Met andere methodes heb ik veel meer problemen, gewone potloden of pennen verlies ik altijd of heb ze nooit bij de hand, terwijl de pica in zijn etui aan m'n broek hangt.
het is zelfs een reflex geworden zoals m'n meter uithalen, grijp ik nu naar de pica als ik moet aftekenen.
Bij potloden moet je één hebben met fijne vulling voor tekenwerk of een gewone met slijper bij de hand, een een grove dakwerkers potlood voor grove markeringen, de pica kan beide want als je hem niet slijpt heb je een grove stevige punt.

het probleem is wel de vullingen, die zitten in een mals doosje en toen ik dat zag wou ik zien of dat wel slim was en drukte er lichtjes op met als resultaat dat alle vullingen in 3 of meer stukken braken...
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hmm, ik vind het potlood ansich wel erg fijn. Alleen die slijper, die is waardeloos. en de gele en rode stift, dat is een soort was dat zacht wordt bij zomerse temperaturen. Ga wel de tip van het schuurpapier gebruiken! Hopelijk scheelt dat.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Die pica dry vind ik goed voor ruw aanduiden waarbij je ook iets kan schrijven van tekst zonder dat de vulling breekt. Vind echter niet dat je er nauwkeurig mee kan werken want de punt is zeer snel stomp. Ik heb de allerbeste markeer/aflijnervaringen met de bic of conte 0.7 mm vulpotloden. Beide merken bieden zelfde model. Die kunnen tegen een stootje, schrijven doorgaans vlot op hout en de breedte van de vulling maakt een goeie precisie mogelijk. Dat de markeringen zich ook redelijk vlot laten uitgommen is natuurlijk ook essentieel.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Leuk onderwerp, ik gebruik zelf een incra potlood bij de incra linealen en de pica voor al het andere werk binnen, de slijper is inderdaad een minpunt, de houder een pluspunt. Voor werk buiten heb ik in mijn spijkerschort een gewoon timmermanspotlood in een elektrabuis zitten, lekker groot werkt fijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.