Lintzaag Felder en hammer 4400n afstellen

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo allen,

Er zijn al posts over het afstellen van een lintzaag, maar ik heb nog vragen.
Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe lintzaag Hammer 44OO N opgehaald.
De loopvlakken zijn van het vlakke type
In de handleiding staat dat een zaaglint steeds over het midden van het loopwiel moet lopen.
Omdat een zaag van 15 mm, Uddeholm staal, van bij een slijperij in O.L.W( in afwachting van een bestelling bij Tuffsaw) , met 3 tpi een grote zetting heeft, heb ik de tanden buiten de rubbers willen laten draaien. Geen probleem voor het bovenwiel maar onderaan blijft deze ( ook indien het lint midden over het wiel loopt) steeds op dezelfde plaats lopen met de tanden op het wiel, 3mm van de rand. Er is een enorme drift op het blad, meer dan de maximale correctie van aanslag kan compenseren.
Bij navraag heeft Felder België werd de vraag aan de fabrikant Felder in Oostenrijk gesteld, deze verwijst naar de handleiding ( midden op de wielen) heb ik daarna ook eens geprobeerd , zelfde drift. Ze zeggen dat het vrij staat om de tanden buiten het bovenwiel te houden en ook dat het vrij staat het onderste wiel wat bij te regelen alhoewel het aandachtig geregeld is in de fabriek. Terug opgebeld naar Felder België waar men stelt dat het dan eerder over de inclinatie van het onderste wiel zou gaan, (dat men daar best mee begint). Ik zag ook dat bij een ( toonzaal) Felder lintzaag met breed lint de tanden op het onderste wiel liepen terwijl de tanden boven overstaken.

vragen

A) Heeft iemand ervaring met het veranderen van de inclinatie van het onderste wiel.? Nadeel?

B) Ben ik juist als ik dat men best die agressieve tanden over beide wielen laat uitsteken en het geen zin heeft om dat alleen bovenaan te doen?

C) Indien men de machine dan zo zou afregelen dat bij 15mm en bredere linten de tanden buiten de loopvlakken lopen, wat gebeurt er dan als men een smal lint( 6MM) zou opleggen ? Deze kan moeilijk ( niet?) op de rand van de rubbers lopen met de tandjes erover, maar zal toch volop op de loopvlakken moeten lopen?

De veel te grote drift zou kunnen te maken hebben met het plat duwen van de tanden aan een zijde. De zetting is groot bij deze 3tpi. Bij het nauwkeurig bekijken kan ik niet waarnemen dat de zetting asymmetrisch zou zijn ( maar dat is dus niet nagemeten)

Graag raad


groeten,
Ornament
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Misschien heb je hier iets aan. Gaat niet specifiek over de Felder/Hammer maar vond het wel een duidelijke uitleg.

Jouw vraag A wordt ten zeerste afgeraden om het onder wiel te verstellen.

Hallo allen,



A) Heeft iemand ervaring met het veranderen van de inclinatie van het onderste wiel.? Nadeel?

B) Ben ik juist als ik dat men best die agressieve tanden over beide wielen laat uitsteken en het geen zin heeft om dat alleen bovenaan te doen?

C) Indien men de machine dan zo zou afregelen dat bij 15mm en bredere linten de tanden buiten de loopvlakken lopen, wat gebeurt er dan als men een smal lint( 6MM) zou opleggen ? Deze kan moeilijk ( niet?) op de rand van de rubbers lopen met de tandjes erover, maar zal toch volop op de loopvlakken moeten lopen?

De veel te grote drift zou kunnen te maken hebben met het plat duwen van de tanden aan een zijde. De zetting is groot bij deze 3tpi. Bij het nauwkeurig bekijken kan ik niet waarnemen dat de zetting asymmetrisch zou zijn ( maar dat is dus niet nagemeten)

Graag raad


groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
dank je voor de reactie , Huib.

Een heel interessante film!

Maar de lintzagen in het filmpje hebben geen vlakke loopvlakken, zoals bij de Europese lintzagen, en dat maakt een heel verschil van afstellen van het lint.

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hallo Ornament,

Bij mijn Hammer N3800 loopt het lint ook niet precies op dezelfde plekken op onder- en bovenwiel. Ik heb de importeur er eens over geraadpleegd, met verwijzing naar de handleiding, die zegt dat het lint over het midden van de wielen moet lopen. De reactie was dat je de handleiding rustig kunt negeren.
Dat heb ik dan maar gedaan, ik heb ook graag de tanden nèt buiten het loopvlak. Bij linten smaller dan ca. 12 mm zal dit echter niet altijd lukken. Ook is er een paar mm verschil tussen onder- bovenwiel, dit is niet verontrustend, mijn vorige lintzaag (Inca) had dat ook.
Wat wèl vervelend is, dat is die drift. Daar heb ik totaal geen last van, ik kan uit dik hout maatvast fineer van 1 mm zagen. Dat is dan wel met een Fastcut lint van Tuffsaw.
Ik zou even afwachten hoe de machine zaagt met de bestelde Tuffsaw linten, alvorens je aan het onderwiel gaat sleutelen.
Een goede film daarover is te zien op de site van " copaindescopeaux.fr "
Op deze site de toets "videos", dan Scie de ruban, deel 1. Deze duurt 26 min, en gaat over het finetunen van een Felder 510, bijna identiek aan jouw Hammer.
Het frans gaat een beetje rap, maar de beelden spreken voor zich, ik vond het een van de betere lintzaag instructiefilms.

Succes en groet, bri
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij mij loopt die onderaan ook meer naar het midden van het wiel, de handleiding heb ik eerlijk gezegd nooit opengedaan want alles is een beetje vanzelfsprekend op de machine.
Bij linten onder 10mm mogen die centraal lopen op het wiel, bij grotere liggen de tanden er beter van af, maar dat is onderaan moeilijk.

De drift heeft waarschijnlijk een andere oorzaak, als ze nieuw is moet je allereerst de geleider in lijn zetten met het lint. Op de mijne liepen die niet exact in dezelfde richting waardoor het leek alsof er drift was. Eens ingesteld (staaf waarop de geleider glijdt instellen) loopt ze prima.
De kwaliteit en staat van het lint speelt hier ook een enorme rol.
 

tuoh

Oud hout
Proficiat met je aankoop Ornament, mooie machine.

Voor punt B: Het heeft inderdaad geen zin om het zaaglint bovenaan wel te laten oversteken en onderaan niet, dat helpt je geen stap verder. Bij de oudere prof. lintzagen werd er door de fabrikant altijd de mogelijkheid gegeven om het onderste wiel te verschuiven op de as, dus niet min of meer kantelen, maar effectief naar voor of naar achter verschuiven. Op deze manier was het een klein kunstje om zowel onder als boven de tanden te laten oversteken.Ook bij de grote ACM lintzaag op mijn laatste werkplek kon het onderste wiel verplaatst worden.
Ik weet niet of dit bij de Hammer/Felder ook kan? Hoe hard is het loopvlak? Zachte(ere) loopvlakken sparen de zetting.

Geen ervaring met A wegens niet nodig gehad. Maar, vergroot je onderaan de inclinatie dan verhoog je ook het risico op het sneller aflopen van de zaag. Elke fabrikant zal wel de meest geschikte hoek hiervoor bepaald hebben denk ik.

Wat ik vroeger eens gedaan heb bij een C. Philips lintzaag die onderaan niet meer te verstellen was, het rubber loopvlak van het onderste wiel aan de voorzijde voorzien van een forse facetkant:p Op deze manier konden de tanden toch vrijlopen van het wiel. Lukt wel enkel als het loopvlak dik genoeg is trouwens.

Wat mij ook al meermaals opgevallen is, zaaglinten van Uddeholm**** staal zijn feitelijk te dik en te stijf voor deze kleine machines, het is geen gelukkig huwelijk tussen die twee:D Dat is trouwens HET grote pluspunt bij de linten van Tuffsaws, dat dunne soepele stalen lint, de tand-vorm en -steek is mooi meegenomen, maar de materiaalkeuze voor de linten geeft hier de doorslag.

Smalle lintzagen (5à6mm) hebben een meer tpi en daarom ook een kleine zetting van de tanden, in combinatie met de lage zaagspanning zorgt dit alles ervoor dat de linten zonder problemen midden op het wiel kunnen lopen zonder de zetting eruit te drukken. (=proefondervindelijk bewezen:p)

Ik zou je adviseren om voorlopig niet aan de machine te gaan sleutelen, maar probeer eerst eens met een Tuffsaw lint.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
De loopvlakken van mijn Felder FB510 zijn beide met een lichte ronding. Bij het afstellen liggen de tanden van het bovenste wiel soms op het rubber en steken ze onder er buiten, afhankelijk van de breedte van het lint. Om drift te voorkomen merk ik dat ik de lintspanning vaak fors moet opvoeren.


Fons
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hoerraa!!

alle vragen en nuances zijn in één 1 klap beantwoord.

Indien ik goed gelezen heb is er niemand van de Hammer en Felder lintzaag gebruikers die met hun tanden buiten de twee wielen kunnen houden, dat de tanden altijd wel ergens op minstens één van de twee wielen lopen. Graag een verbetering indien verkeerd gelezen . Dat zal dus geen bezwaar zijn. De loopvlakken zijn van zacht rubber, dus voor de zetting kan het blijkbaar geen kwaad. . Blijkt dat die ook dat de loopvlakken wat bol staat.

De hoogwaardige film over het afstellen van de Felder , die Bri heeft aangeraden, beantwoordt exact deze vragen en iedereen die recent zo'n zaag heeft aangeschaft of erover denkt, zou hiernaar eens moeten kijken. Wat Frans begrijpen is een pluspunt en anders is het toch nog aan te raden om ernaar te kijken; eventueel kan men er vragen over stellen op dit forum . Bedankt Bri, ik stuur die door naar Felder-Hammer, want we zijn zeker niet de enige die ze met deze vraag hebben lastig gevallen.

Voorlopige conclusie: hier is gewoon geen probleem

Drift: de spanning stond ingesteld zoals op de schaal staat aangegeven, volgens de breedte 15mm . Het loopt en zaagt daarbij rustig. Het lint wiebelt dus absoluut niet. Ik las dat de spanning vaak wat hoger moet en dat speciaal de zaaglinten uit Uddeholmstaal flink wat meer nodig heeft. Dus eens geprobeerd met een spanning die normaal zou zijn , volgens de schaal, voor een blad van tussen 20 en 25 mm. Val nu om, de drift is ermee verdwenen. Toont ook aan dat de zetting , zelfs met deze hoge druk op een relatief smal blad, gespaard blijft.

Dank voor elke reactie.
Een mens kan gewoon niet zonder dit forum!

Het machine werk voerde ik tot nu toe nooit zelf uit. Indien er een schaafbank en vandikte bank gebruikt moest worden voor de samenstelling van een blok hout, moesten deze machines steeds een enorme breedte kunnen verwerken. En dan was daar steeds een stevige lintzaag om het zagwerk ook dat in één keer te laten doen. Voor mij niet lonend om dit allemaal te stockeren en onderhouden,zou deze veel te weinig gebruiken . Omdat er meestal wordt samengesteld uit hout van rond de 6 cm dik en ik altijd wil dat het wat groter wordt gezaagd, werkte ik voor wat minder groot werk gewoon met een decoupeerzaag. Het schaven van de planken wordt dan gewoon met handschaven gedaan. En daarna worden de stukken met tandschaaf bewerkt en gelijmd. Het snijden ( nooit serie) duurt toch tamelijk lang voor een uniek stuk.

Inderdaad mooie machine, Tuoh. In tegenstelling tot de 350 mm lintzagen op 4 poten ( vibraties) , heb je met de Hammer de indruk dat je wel een echte, stabiele, lintzaag hebt (wel eerder een kleine, maar met power).
Weet je verder nog iets over dit Uddeholm lint (van bij De Arend), gaat dat lang mee? . Is het Hss? Bij de levering vroeg ik even wat het zou kosten om het later te laten herslijpen : 7,5 euro

groeten en dank aan allen,

Ornament
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Als ik dit zo lees dan wordt het ook allemaal uitgelegd in het filmpje waarnaar ik eerder verwees.

Daar wordt ook duidelijk aangehaald dat tanden niet buiten het rubber loopt maar er overheen. Verder laat deze man zien hoe je handmatig de juiste spanning op je zaaglint controleert, afstelling geleiders etc..

Maar de lintzagen in het filmpje hebben geen vlakke loopvlakken, zoals bij de Europese lintzagen, en dat maakt een heel verschil van afstellen van het lint.

Indien ik goed gelezen heb is er niemand van de Hammer en Felder lintzaag gebruikers die met hun tanden buiten de twee wielen kunnen houden, dat de tanden altijd wel ergens op minstens één van de twee wielen lopen. Graag een verbetering indien verkeerd gelezen . Dat zal dus geen bezwaar zijn. De loopvlakken zijn van zacht rubber, dus voor de zetting kan het blijkbaar geen kwaad. . Blijkt dat die ook dat de loopvlakken wat bol staat.

Het Franse filmpje ook bekeken en in grote lijnen komt het op hetzelfde neer ondanks het merk verschil. Het is wel zo dat een instructie video van het eigen merk meer vertrouwen geeft en makkelijker werkt.

Gelukkig heb je een tevreden oplossing gevonden en werkt het nu 100% naar je zin. Heel veel zaagplezier!
 

tuoh

Oud hout
Uddeholm °°°staal is geen HSS maar een zeer taaie soort gereedschapsstaal (koolstofstaal) Het merk scoort heel hoog bij de boomzagers, terwijl de "opgezaagde" boomzaaglinten worden verknipt tot prima schraapstalen.
Bij boomzagen worden de linten opgelast met "stellit" het zogenaamde "stelliteren, de standtijd van de linten word dan beduidend langer door de verharde zaagpunten. Men gebruikt als drager heel graag Uddeholm°°° staal omdat het lang meegaat, het weerstaat heel lang het plooien en buigen alvorens er haarscheurtjes optreden. Het staal word dus meer gekozen voor zijn mechanische weerstand dan voor zijn snijkwaliteit, die niet echt top is. Daarom ook dat de boomzaaglinten altijd "gestelliteerd" worden.

Het is ook een prima staalsoort voor het vervaardigen van topiemessen, taai staal weet je wel en er is vlot een mooie scherpe braam aan te trekken. Ook hier weer geen superieure snijkwaliteit, maar dat heeft geen enkel topiemes.

De zaaglinten van tuffsaws zijn echter superieur aan alle Uddeholm°°° linten, zowel qua standtijd als qua scherpte.

Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Huib, het klopt wat je zegt, ik heb me vergist. De loopvlakken lijken op het eerste zicht vlak. Uit de tweede, Franse, film leerde ik pas dat de Felder-Hammer lintzagen geen vlakke loopwielen heeft en dan valt het inderdaad op dat de twee films heel veel op elkaar lijken. Ik ging er verkeerdelijk vanuit dat alle Europese vlakke wielen zouden hebben en alle Amerikaanse bolle ( of driehoekige) loopbanen zouden hebben.

Dank je, Tuoh, voor de info over de Uddeholm linten. Binnen enkele dagen krijg ik de Tuffsaws binnen

groeten,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.