Omkeer afkort/schulpzaag.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste Forum leden,
Ik ben op zoek naar een tafelmodel afkort zaag waarbij je de zaag in de tafel om kan keren om deze dan te gebruiken als schulpzaag.
Ik weet dat bosch en de walt dergelijke machines verkoopt.
Wie kan mij adviseren over ,zaagdiepte,zaagmogelijkheden,bedieningsgemak en ervaring.

Dank

Simon
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Ik heb zelf zo'n machine van makita, de LF1000 heet die volgens mij. Ik heb daar al heel veel plezier van gehad, maar de machine heeft wel wat beperkingen als het op precies instellen aankomt. Als het op fijn werk aankomt moet je eigenlijk altijd met een afvalhoutje testen en pielen tot de maat en/of hoek goed is. Ook de geleiderail heeft net teveel speling om echt bruikbaar te zijn. Maar goed, als je deze beperkingen accepteert heb je een hele fijne machine,

De zaagdiepte in tafelstand is ongeveer 8cm.
De bediening is supersimpel en je kunt bij wijzen van spreken met 1 hand van tafel naar afkortzaag en omgekeerd
De poten van de machine zijn inklapbaar, waarmee je een pakketje overhoud wat op de achterbank past.

Al met al ben ik wel zeer tevreden met deze zaag. Ik heb er tijdens mijn verbouwing van alles op gezaagd, plinten (ook in lengterichting om er een 30 gradenhoek aan te krijgen), architraven, rachelwerk, plaatmateriaal... you name it. Sinds kort heb ik een mooie robland zaagtafel en freescombi, maar ik ben er nog niet over uit of de Makita weg mag, Omdat je hem makkelijk buiten zet, en omdat het praktisch is om altijd een afkortazaag paraat te hebben staan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn eerste zaag was de Elu versie, nu DeWalt. Heb hem gebruikt gekocht in uitstekende staat en was hem een jaar later ook zo weer kwijt. Voor de bouw en verbouwing een prima zaagmachine, maar voor mijn meubeltjes werk etc vond ik hem te grof en onnauwkeurig, maar dat kan ook mijn onervarenheid geweest zijn. Ik ben toen overgestapt naar een cs70 van Festool, waar ik erg veel plezier van gehad heb.

jaap
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Mijn eerste zaag was de Elu versie, nu DeWalt. Heb hem gebruikt gekocht in uitstekende staat en was hem een jaar later ook zo weer kwijt. Voor de bouw en verbouwing een prima zaagmachine, maar voor mijn meubeltjes werk etc vond ik hem te grof en onnauwkeurig, maar dat kan ook mijn onervarenheid geweest zijn. Ik ben toen overgestapt naar een cs70 van Festool, waar ik erg veel plezier van gehad heb.

jaap

Heb bovenstaande beantwoordingen gelezen.
Heb nu op mijn verlanglijstje de volgende flipover zagen staan:
De wald type DW743N
Makita Flipper LF1000
HBM 250 mm Profi kantelzaag.

Waarom de Makita niet goed af te stellen is ,is mij onbekend.
Dus mijn vraag kan iemand mij adviseren geent op zijn ervaring met een dergelijke machine.

Dank

Simon
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Wat voor een advies zou je willen hebben. Je hebt nu namelijk twee keer hetzelfde gehoord over het type zaag. Namelijk dat het prima veelzijdige machines zijn, maar dat ze beperkingen hebben als het op nauwkeurigheid aankomt. Of je een DeWalt of een Makita koopt maakt volgens mij niet zoveel verschil, ik heb wel goede ervaringen met Makita als het op onderdelen aankomt. HBM kan ik weinig over zeggen, het is Chinees en ik heb het nooit aangedurfd vanwege ervaring van anderen.

Over de Makita, en waarom die lastig af te stellen is. De zaag zelf zit op een zwenkarm die je van boven naar beneden duwt om af te korten. De arm kun je 45 graden draaien om in verstek te zagen. Hiervoor draai je een hendel los op de achterkant van de arm waarna je de zaag kunt kantelen. Dit gaat behoorlijk stroef, waardoor je de hoek eigenlijk alleen kunt verzetten als de zaag in de hoogste stand staat (van de tafel af). Dat maakt het bijzonder lastig om de hoek tussen tafel en zaag in de gewenste stand te krijgen. In mijn ervaring is het snelste om ruw in te stellen, een resthoutje te zagen en die op te meten, de zaag bijstellen. meten, etc. tot het goed is.
De andere manierom een hoek te krijgen is het draaien van de zaagunit ten opzicht van de tafel. In de tafel zit daartoe een cirkel waarop de zaagarm is gemonteerd. Door de cirkel te draaien verander je de hoek tussen de aanzetjes en het zaagblad. Dit functioneert aardig, maar.... er zit wel speling op de plaat. De plaat kan een milimeter ofzo heen en weer schuiven. De aanduiding van de hoek op de machine is dus hooguit een ruwe indicatie, en je moet altijd nameten.

Je kunt hem dus wel goed afgesteld krijgen, maar de manier om het voor elkaar te krijgen werkt niet echt lekker. Volgens mij is dat vooral het gevolg van de wens om de tafel om te kunnen draaien om als zaagtafel te dienen. Er is daardoor geen ruimte om subtiele fijnafstelling te realiseren. Kun je met deze beperkingen leven dan zijn het hele fijne machines, je krijgt namelijk erg veel mogelijkheden voor je geld (en je ruimte).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.