Kastanje bokaal

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Deze bokaal is gedraaid uit wilde kastanje met een voet van een mij onbekende houtsoort.
diameter bovenaan is 106mm
hoogte is 225mm
afgewerkt met Schellawax.


Ik wil jullie nog even attenderen op een artikeltje van mij over het supperlampje bij de rubriek "Houtdraaiers gereedschap werkwijze". Het lijkt mij n.l. heel interesant maar ik zie weinig reacties.
P8230014.jpg

P8230013.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Rien.
Nee het lampje en jouw bezoek aan Martin Adomat in Bethlehem was me niet ontgaan. zie www.drechslerei-Adomat.de en zijn demonstraties bij www.holzwerken.de
Een geweldig vakman, die veel heeft geleerd van de houtkunstenaar en kunstdocent aan de Munchener Universiteit Enrst Gamperl. Zie zijn website www.ernst-gamperl.de Een kunstenaar die de hele wereld overgaat om zijn kunstwerken te presenteren.
Martin is een vakman, die zijn kennis goed kan overbrengen qua vorm en techniek.
Terug naar jouw werk. Deze kastanje vaas is natuurlijk een knap stukje draaiwerk. Vergelijk ik hem met de vaas die je bij Martin draaide, dan valt meteen op dat deze een minder sierlijke vorm heeft. De overgangen van holle naar bolle delen vragen misschien nog aandacht.
Evenals de steel die weinig contourspanning heeft. De voet geeft hetzelfde probleem met bol en hol.
Nogmaals gaaf draaiwerk, maar voor mijn mag er wat meer vormsouplesse in.
Trouwens fijn dat je beide werkstukken laat zien. Zo kunnen we veel van elkaar leren. Of ben ik nu een houtworm die zeikt?
Ben benieuwd naar jouw zienswijze. Je hebt in ieder geval een mooie tijd gehad tussen al die nieuwe Killinger draaibanken.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik ben het wel met je eens Jan. Met vormen ben ik inderdaad niet helemaal tevreden.
Als het werkstuk klaar is zie je dat ook beter, de kunst is denk ik om dat tijdens het draaien te gaan zien.
Overigens heb ik de vaas die ik bij Martin heb gedraaid wel helemaal zelf gevormd.
Ik kreeg de blok nat Eikenhout met de opdracht er een vaas uit te draaien, die heb ik verder zelf helemaal in model gedraaid, Ik heb vooral hulp en aanwijzingen gekregen bij het uithollen. Ook de ribbelstruktuur moest ik in opdracht van hem aanbrengen. Verder was het voor mij belangrijk om alle soorten en merken diep-uitholgereedschap uit te proberen zodat ik nu mijn keuze over welke ik ga kopen kon maken.
De vaas is overigens enorm veel vervormd maar nog wel heel.

Aan de rechter zijde zit een grote noest, dat stuk is helemaal plat geworden.
P8230015.jpg

OP deze foto is de vervorming goed zichtbaar.
P8230018.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi vaasje/glaasje gedraaid Rien.
De vervorming op uw vaas is indrukwekkend, maar de techniek die erin verwerkt is zeker iets dat me aanspreekt.
Uw lampje heb ik ook gezien bij de rubriek "Houtdraaiers gereedschap werkwijze" en dit vind ik heel boeiend.
Ik zal het zeker aanschaffen eens het in België te koop is.
Mijn Duits is niet zo wat het moet zijn.
Proficiat met de gerealiseerde stukken.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Rien tekening van het kastanjehout komt goed uit. Voor het vorm verhaal sluit ik me bij jan aan. Ook ik zie soms dat de vorm beter had gekund. Maar dan is het werkstuk vaak al klaar. Dat lichtje is een uitkomst.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
erg mooi hoor.

vroeg mij wel af welke kastanje er zo wild was?
als je paarden kastanje bedoeld, dacht altijd dat die verspreid porig was??
dat houd in dat het net als esdoorn geen ringen met houtvaten heeft maar hier en daar een gaatje
voorbeelden van verspreidporig hout
noten
esdoorn
paarde kastanje
beuk
voorbeelden van ring porig hout
essen
tamme kastanje
eik.

bij ring porig hout kun je de jaar ringen vaak beter onderscheiden.
geen gezeik :p gewoon een les voor de mensen wiens vak hout is maar dit niet is opgevallen.

groetjes fransii
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.