Twijfel over sterkte constructie

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hallo

Ik ben bezig momenteel met het bouwen van een nieuw kippenhok.
De bedoeling is dat het geheel een 30 tal centimeter boven de grond zweeft. Het totaal oppervlak is 3,5m bij 4,0 meter.
Er zitten momenteel 9 paalhouders in de grond gebetonneerd waarop de constructie zal komen te staan.
In deze paalhouders komen palen te zitten waarop de constructie zal rusten. Deze gaan een 30 tal centimeter lang zijn
en daarop komt de vloer te rusten.

Nu was mijn eerste idee om in de 4 uiterste hoeken de palen door te laten lopen tot op hoogte waar de dakconstructie moet beginnen.
Deze 4 palen worden dan voorzien van een groef waarin de wandplanken zullen zakken.

Nu begin ik me echter af te vragen of deze 4 hoekpalen (90mmx90mm) voldoende sterkte zullen bieden om een dakconstructie
uit douglas balken te kunnen dragen.

Is het misschien een beter idee om ALLE balken op 30cm te brengen, daarop het volledige vloerdeel te laten rusten en vandaarop
dan met een kader-constructie verder te werken ?

Om een idee te geven hieronder een screenshot van hoe ik eerst dacht de hoekbalken naar boven te laten lopen. (ik ben niet goed in Sketchup :) :) lol )

shed.jpg
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
Wat voor een dak komt erop, materiaal, dakbedekking, afmetingen, dakhelling?
Waar moet het dak tegen kunnen (sneeuw, mensen die erop lopen, kippen die erop gaan zitten)?

Ik zou bij twijfel op z'n minst een schoring aanbrengen tussen dakligger en staander. Is een kolom onder het eind van het dak niet mogelijk? Eventueel een kolom links en rechts met een (soort van nok-)balk er tussen waarop het uiteinde van het dak rust?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Het hangt ook van de constructie van de wand af. Als er tegen de kopse kant een plaat multiplex of underlayment komt, en die hele kopse kant bestaat uit 1 of 2 platen, dan maakt dat de constructie meteen een heel eind sterker. Als je de kopse kant bespant met gaas dan zou ik tenminste overwegen om het bovenste gedeelte (dat boven de kolommen uitsteekt) met plaatmateriaal af te dekken. Dan heb je een sterke driehoek en zal er weinig mee gebeuren. Dit geldt uiteraard voor beide kopse kanten van het hok.
 

Domi84

Nieuw lid
18 jun 2013
6
0
Mijn voorkeur zou zijn om de vloer als eerste goed op te bouwen en dan verder gaan met de wanden. Dat is praktischer in de uitvoering. De wanden kun je op meerdere manieren stabiliseren. Zoals hierboven aangegeven afhankelijk van de opbouw. Geschroefd/genageld plaatmateriaal is een optie. Bij een open gevel kun je denk aan schoren middels diagonaal hout of staal op trek.

In principe moet je ervoor zorgen dat ieder vlak is voorzien van een vormvast deel(platen, diagonalen, momentvaste hoeken) en de rest van het vlak hier aan koppelen. Dan zit je goed.

Die vier kolommen zullen dat dak qua kracht wel kunnen houden mits de constructie stabiel is. Maar als ik je tekening goed begrijp heb je dadelijk acht kolommen?

PS: die bovenste ligger en dakbalk constructie gaat het zo niet houden ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.