Kistje bestemt als huwelijkscadeau.

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal!

Een tijdje geleden werd er op het forum een verzoek gedaan om een kistje te maken welke als huwelijkscadeau zou worden weggegeven. Nu had Rick, onze kistjeskoning, de zin en inspiratie om hier wat mee te doen echter niet de tijd om het uit te voeren.

Ik had wel tijd en na een klein werkoverlegje hebben we besloten om toch een poging te wagen, Rick maakte het ontwerp en leverde het hout en de materialen en ik zou het kistje binnen een ruime week klaar moeten maken……

De bedoeling was om een mooi ogend kistje te maken van +/- d 290 x b 380 x h 310mm. Hierin moesten 3 horizontale inglegplanken komen welke rusten op ingeboorde messing pinnen van rond 8 mm. De vier compartimenten worden gebruikt om cadeaus in op te slaan. Het eerste compartiment bevat de cadeaus van de dag van het huwelijk. Een jaar later mag men het tweede compartiment openen, 12,5 jaar later het tweede compartiment en als laatste na 25 jaar huwelijk het derde compartiment.

Te beginnen met het materiaal: walnoot hout en vogeloogjes berkenfineer.
IMG_1127.jpg

Als eerste het fineer voor de deksel geplakt op iets ruimer gezaagd 12 mm berken triplex. Beide zijden met beplakt, gewone houtlijm gebruikt en daarna een nachtje in de klemmen.

IMG_1128.jpg IMG_1129.jpg

Het walnoothout verzaagd tot smallere delen zodat de panelen van de wanden verlijmd konden worden. Zijwanden en ook voor- en achterwand uit 1 paneel.

IMG_1131.jpg IMG_1135.jpg

- - - Updated - - -

De verlijmde panelen op maat gezaagd met formaatzaagmachine.

IMG_1148.jpg

Met de freesmachine de verbindingen voor de hoeklipverbinding gefreesd. Het stuk mdf gebruikte ik om extra steun te verkrijgen en om de vrij smalle delen veilig langs de frees te geleiden.

IMG_1150.jpg IMG_1149.jpg

De groeven voor bodem en deksel gezaagd met de cirkelzaag. Had goed met de freesmachine gekund maar de benodigde freesjes waren net naar de slijperij.

IMG_1152.jpg
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Na alles gefreesd en gezaagd te hebben werd het tijd om droog te passen. De lip van de hoeklipverbinding is een fractie te lang om later pas te schaven en daarna vlak te schuren met het geheel.

IMG_1155.jpg IMG_1154.jpg

De gaten voor de pinnen met een wit potlood afgetekend, daarna met de priem gemarkeerd. Deze op diepte van 1 cm geboord. Daarna de binnenkant plus deksel geschuurd van korrel 80 naar 120 en tenslotte 180.

IMG_1157.jpg IMG_1156.jpg

Dan komt een hele mooie stap in houtbewerking namelijk het olien! In dit geval een blanke matte hardwax olie. Ik kijk altijd uit naar dit moment…. Het verschijnen van de mooiste houttekeningen maakt me altijd gelukkig! De tape heb ik over de later te verlijmen onderdelen geplakt. Ik had na het verlijmen de binnenkant ook kunnen olien maar aangezien er een bodem beplakt met vilt in komt leek me dit een makkelijkere oplossing.

IMG_1158.jpg IMG_1160.jpg
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Alle onderdelen nog een keer controleren en dan maar lijmen! Werktempo en voldoende lijmklemmen bij de hand waren wel handig….

IMG_1161.jpg IMG_1162.jpg

Intussen aan de gang met de drie inlegplanken, welke op dezelfde manier zijn verlijmd tot panelen als de wanden. Om de inlegplanken er makkelijker uit te kunnen halen is er aan een zijde een halve cirkel geboord. Helaas was ik iets te enthousiast en had geen overlengte meer aan de planken. Dit betekende dat ik even moest improviseren om toch het gat te kunnen boren...

IMG_1163.jpg

De inlegplanken voorzien van een afgeschuinde kant en natuurlijk ook geschuurd.

IMG_1164.jpg IMG_1165.jpg

Het kistje is verlijmd en klaar om afgewerkt te worden. Met een schaafje worden de overlengtes weggehaald en daarna de buitenkant geschuurd tot en met korrel 180.

IMG_1167.jpg IMG_1168.jpg
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Daarna heb ik het kistje in 2-en gezaagd zodat een deksel ontstaat. (heb ik helaas geen foto van…) De scharnieren moesten ingekroosd worden. Nu ben ik daar niet heel goed in dus heb een trucje bedacht zodat ik nooit te diep kon steken. Een balkje welke mooi haaks op de wand geklemd zat heb ik op diepte gesteld en zo het hout weggestoken.

IMG_1169.jpg

Om de deksel makkelijker te openen had Rick geen handgreepje bedacht maar een soort van vingerkuiltje aan de zijkant en van de deksel. Deze heb ik eerst met een guts weggestoken en daarna met een rond schuurstokje (stukje bezemsteel met schuurpapier) netjes afgewerkt. De rest van de kist voorzien van een klein afgeschuind kantje.

IMG_1171.jpg IMG_1172.jpg

Vervolgens het deksel gemonteerd. Controleren of deze netjes aansluit op de rest. Bij de eerste keer controleren zat er heel iets afwijking in. Echter na het olien is het deksel nog iets gaan trekken leek het wel….. BALEN!!

IMG_1176.jpg IMG_1177.jpg

Als laatste stap een opstelling gemaakt zodat het hele kistje nogmaals in de olie gezet kan worden. Rick zou de volgende dag de buitenkant nogmaals olien dus het kistje zit 2x volledig in de olie. Ik heb een paar schroefjes iets door een plaat mdf geschroefd zodat de inlegplanken hier tegenaan konden leunen. Ik wilde dat deze plankjes mooi konden drogen en er geen gekke ligplekken zouden ontstaan.

IMG_1178.jpg IMG_1181.jpg

Al met al een hele leuke klus welke in een kort tijdsbestek klaar gemaakt moest worden. Elke dag lukten de geplande werkzaamheden. Is maar goed ook want er kon eigenlijk niets tussenkomen anders had ik het niet gered. Als laatste dag voor de deadline kon Rick gelukkig nog een laagje olie aanbrengen!! De opdrachtgever was zeer tevreden en dan wij natuurlijk ook!!

IMG_1182.jpg IMG_1183.jpg IMG_1185.JPG
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Mooi om te zien, en leuk dat de opdrachtgever via dit forum nog geslaagd is ook....eigenlijk hoort er nu nog een foto onder van het kistje in handen van t bruidspaar.

Topstuk... mooi werk!
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk! Leuk om weer eens een uitgebreid verslag van de productie van een kistje te zien.

Fons
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Vingerkuiltje !!!! Da's een mooie benaming !!!

Het is echt een mooie kist geworden. Forumlid GAV en ik kennen elkaar al een lange tijd en ik mag wel zeggen dat hij tot mijn beste houtvrienden behoort. Om dan zo samen een project te kunnen doen....helemaal super en proeft naar meer !
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Mooi werk!
Komt er nog iets om het deksel te vangen? Het zou jammer zijn als de scharnieren eruit worden getrokken, zie laatste foto.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.059
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is een prachtige kistje geworden en ook dank voor het delen van alle foto's hoe het gemaakt is. Het blijft zeer lezenswaardige kost. Ik heb op de koffiedagen van Rick al vaker mooie kistjes van GAV mogen bewonderen, allemaal de moeite waard. Welke scharniertjes zijn er gebruikt? Het fineer van het deksel is volgens mij masur berk.
Ik kijk uit naar de volgende GAV!

jaap
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik sluit me graag aan bij alle waarderende woorden.
Waar ik in het bijzonder van geniet en van leer, zijn de handigheidjes om probleempjes op te lossen of te voorkomen. Bv het hulphoutje bij het boren, zodat er toch een keurig gat ontstaat. Mooi. En bedankt voor alle moeite die gestoken is in het fotoverslag!
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

bedankt voor alle positieve en leuke reacties! Het maken van de foto's kost even wat moeite en soms vergeet je het gewoon maar het is de moeite waard geweest. Fijn dat dit gewaardeerd wordt!!

Het fineer wat gebruikt is op het deksel is inderdaad masur berkenfineer! Klopt helemaal Jaap! Mijn fout! :) De scharniertjes komen uit de voorraad van Rick, het zijn messing scharnieren welke niet volledig open kunnen, geen standaard bladscharnieren dus. Hoe ze officieel heten weet ik niet. Misschien weet Rick dit??

Ik had nog een ketting meegeleverd maar de opdrachtgever vond dit niet nodig. Als het deksel te vaak open klapt is er inderdaad kans op beschadiging maar goed...klant is koning he!

Als er weer een opdrachtje in deze vorm langskomt dan zal ik niet snel weigeren! Altijd leuk om samen opdrachten uit te voeren!! Gebruik maken van elkaars kennis en tijd is natuurlijk een perfecte combinatie!!

Groeten G.A.V.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Niet alleen is dit een super-mooi kistje, het idee alleen al vind ik geniaal. Maar het is ineens ook een min-puntje (als je het zo al zou willen noemen), er is geen vergrendeling die het bruidspaar verhindert om naar de volgende compartiment te gaan kijken. Ze is't er nu niet, maar ik ben er zeker van dat als men ons, m'n vrouw en ik, zo'n cadeau had gegeven, we waarschijnlijk de eerste week al, curieuzeneuzen als we beiden zijn, het kistje tot op het laatste niveau hadden verkend :eek:.
Maar dit zegt meer over ons(me)zelf dan over dit mooie kistje;). Maareuh... We zouden ondertussen wel al aan het 2de niveau zijn:cool: ...
Ik heb wel een vraagje, je hebt ook de binnenkant met olie behandeld, Blue Dolphin Hard Wax Olie, meen ik op de foto's te zien. Heb je geen reuk-problemen gehad, of hoe heb je die opgelost? Ik heb begrepen dat je wanneer je een werkstuk met olie afwerkt, je zeker de binnenkant niet mee mag mee behandelen, wegens het risico op een blijvende geur, die dan ook de inhoud "besmet".
Hoe zit het met deze olie? Ik zou ook graag de binnenkant hetzelfde als de buitenkant hebben en bovendien lijkt deze olie me er een die bijna geen verkleuring geeft. Is dat ècht zo?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Pascal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.