Tuinset van steigerhout

draude

Nieuw lid
3 aug 2014
21
1
Eemnes (Utr)
Voor een vriendin wil ik een tuinset maken van steigerhout, maar ik zit met een paar zaken waar ik nog geen goede oplossing voor heb (oa door gebrek aan ervaring)

Waar ik mee zit is de verbindingen van bijv. de tafelpoten aan het blad en de balken tussen de poten onderling.
Ik wil het liefst geen schroeven zien.

Is het een optie om met dominoverbindingen te werken?
Kan ik aan het tafelblad een houten klos maken die precies in de tafelpoten passen en er een stuk in zakken? Is dit stevig genoeg?

Ik ben heel benieuwd naar jullie suggesties :)
tafel_bank+deborah_3.jpgtafel_bank+deborah_2.jpg

Bekijk bijlage tafel_bank+deborah_2.skp
 
Laatst bewerkt:

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Heb ook een set gemaakt,indentiek als deze.
Heb er scheien ondergemaakt,super sterk,mooi,en demontabel.
Schein een stuk ingeboord met dikke boor,en daar weer de schroeven in voor het verbinden van het tafelblad.
Heb ivm de lengte wel extra balkje in het midden van het blad gemaakt.
Waren douglas tafels van 220cm lang.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Dat mag je mij nog wel eens wat verder uitleggen, ik heb geen idee wat scheien zijn:rolleyes:

Fons
 
A

Athanor

Guest
Oké, interessant, nog nooit van gehoord, weet je of dat algemeen meubelmakerstechnisch Nederlands is of een lokaal gebruikt woord?


Fons
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Bovenop de poten een plank van 32 mm schroeven. De regel er tussen zou dan kunnen vervallen. Die plank kan je van bovenaf aan de poten schroeven. Daarna kan je vanaf onderaf door de plank, op de poten, de planken van het blad schroeven.

Volgende keer ook even het SKP bestand in de bijlage toevoegen dan kunnen we ook visueel meedenken.

Vond nu het bestand dankzij Draude dus even visueel aangepast.
 

Bijlagen

  • tafel_bank+deborah_2.skp
    129,3 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik zou denk de poten en onderregel/schenen verbinden dmv pen en gat verbinding en het blad via een regel vanaf de onderkant vast schoeven
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Zelf doe ik alles van steigerhout (zowel binnen als buiten) schroeven goed verzinken en schroefgaten vullen met mengsel van houtlijm en zaagsel. Zeker als je het hout nog behandeld zie je hier niks meer van. Sinds kort gebruik ik voor binnen ook pocket holes schroeven, google maar eens.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
De poten en de onderregel zijn hol van binnen. Hoe kan ik deze via pen en gat verbinding met elkaar en met het blad verbinden?

Ja oke,zat even met massief hout in gedachten..:rolleyes: Misschien op de uiteinde een klos hout inlijmen en dan voordat je de poot dicht maakt vast schroeven aan de tussen ligger? En anders wat Simonklein zegt,maak even een proef stukje en kijk of dat is wat je zoekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.