Wat voor winkelhaak heb jij het liefst?

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Ik wil een paar nieuwe winkel/blokhaken kopen.
Niks speciaals dacht ik, ene waarbij het handvat dikker is dan het lineaal deel, dat dan als aanslag fungeert.
Een kleine en grotere 30+cm; als het kan met een lineaal; liefst volledig uit metaal ivm meerdere kleine ateliers met verschil in vochtigheid.

Nu valt me op bij de bekende duitse internet speciaalzaken, dat de keus enorm groot is... in PLATTE winkelhaken.
En dat snap ik niet, zie ik wat over het hoofd?
Dat is toch helemaal niet handig om een lijn te trekken oid?

Er zijn wel wat uitzonderingen, namelijk de kleine haken, in de extreem dure hoek.
(80+ euro, en die extreem haaks zijn:cool:)

Wat voor een haak heb jij het liefst?

z309614-li-a.jpg

plat

precisionsquare1a.jpg

plat

preis5.jpg

niet plat, geen lineaal, te klein en te duur :( wel mooi :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik ben gebruiker en fan van deze haken van Bahco: klik. Dit omdat ze vlak zijn met eek smalle, lage aanslag. Maar ik ben wel aan het denken over een goede combinatie haak zoals deze. Alleen dan een goede.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Heel vaak de starret en zou die voor geen .....willen missen. Niet alleen voor aftekenen maar ook voor hoogte zaagblad/frees enz..

starret.jpg

veelvuldig dit blokhaakje in de kleine maat. Handig en zuiver.

steel square.jpg

Minder vaak de blokhaak met een lengte van 50cm

blokhaak 50.jpg

Voor zwaluwstaarten dit blokhaakje

zwaluw blokhaak.jpg
Dit was mijn eerste maar die stond niet zuiver haaks. Met een centerpond wel haaks gekregen. Vind het eerlijk gezegd een miskoop. Kan ook zo zijn dat alleen dit exemplaar niet zuiver was. Zou in ieder geval even testen alvorens tot aankoop over te gaan.

bahco square.jpg


Dit type onlangs gekocht omdat ik het niet kon laten vanwege de paar euro's. Handig voor het ruige werk.

dakdek square.jpg

Verder nog een zweihaak, passer, liniaal, gradenboog , slaglijn en niet te vergeten de duimstok Daar doe ik het voorlopig mee.
 
Laatst bewerkt:

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Starrett combinatiehaak voor bijna alle grote dingen, daarnaast een klein blokhaakje en een soort mini Starrett.

Eerste een Stanley ding gehad, maar die was waardeloos. Zo'n Starrett is inderdaad een uitgave, maar ik gebruik 'm dagelijks.
, dus een verantwoorde aankoop.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb een Moore&Wright combi (Starrett-achtig), zo'n Japanse driehoek als hierboven, een klein blokhaakje met messing handvat en stalen lineaal, een 150mm met een aluminium handvat. En ik ben nu net bezig om een mahoniehouten exemplaar a la Moxon te maken en die krijgt later waarschijnlijk nog een grote broer in de vorm van een 'layout square'.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik doe het meeste met deze:

t-markeerliniaal-150mm-0-25mm-metrisch.jpg
De T markeer liniaal in Incra, te koop bij gereedschappro http://www.gereedschappro.nl/overig/t-markeerliniaal-150mm-0-25mm-metrisch/1669 in NL en ook in duitsland bij dieter schmid : http://www.fine-tools.com/ Je kunt de T verschuiven door de boutjes even wat los te draaien. Soms heel handig. Als je deze niet kent moet je echt even youtube checken over er mee werken, gaat echt heel lekker:

https://www.youtube.com/watch?v=GBLjLrnwlig


Na maanden de 15cm versie heel veel te hebben gebruikt heb ik er nu ook de 30cm variant bij en daar heb ik erg veel plezier van.

markeerliniaal-150mm-0-25mm-metrisch.jpg
Heb ook een los lininaaltje van 15 cm zonder de 't' balk erg makelijk om om dingen te leggen om op te meten maar ik gebruik hem wel veel minder dan de T versie.

hoekliniaal-300mm-0-25mm-metrisch.jpg
En heb ook zo'n hoek af meet liniaal, wederom erg handig maar niet zo vaak in gebruik als de T


foto-250-250.jpg
Daar naast gebruik ik heel veel zo'n mini blokhaakje van scala, komt bij MZS vandaan was maar iets van 9 euro ofzo, vind het niet erg dat er geen cm shaal op staat daarvoor gebruik ik die T liniaal..

foto-250-250 stalen winkel haak plat groot.jpg
Deze heb ik voor het grotere werk, gebruik ik niet wekelijks maar is soms toch wel heeeeeel handig om te hebben. Komt ook bij MZS vandaan, en wederom spot goedkoop iets van 6 euro ofzo. Hij is iets van 40x60 cm en heeft geen 'aanslag'

digitale-waterpas-en-hoekmeter-daf.jpg
Dan heb ik ook nog een digitale hoekmeter/ waterpas van CMT maar deze word onder allerlei merken verkocht oa. Peaktools, heb hem niet vaak nodig maar toch erg handig op zijn tijd.

Ik houd dit topic nog even in de gaten, ben nog opzoek naar een goede zweihaak!
 

houtaapje

Actieve deelnemer
21 sep 2014
26
0
Leiden
Dit was mijn eerste maar die stond niet zuiver haaks. Met een centerpond wel haaks gekregen. Vind het eerlijk gezegd een miskoop. Kan ook zo zijn dat alleen dit exemplaar niet zuiver was. Zou in ieder geval even testen alvorens tot aankoop over te gaan.
Bekijk bijlage 20604

Ik heb die ook onlangs gekocht, volgens mij is mijne wel gewoon behoorlijk zuiver. Bevalt me wel goed, er zit nog zo'n oranje pinnetje aan die ik kan uitsteken zodat dat dikke gedeelte blijft hangen. Het is ook wel een degelijke uitvoering. Dat schuifbare schrijfhulpje vind ik dan weer niet zo'n meerwaarde. Ik heb er eentje van 35 cm dus is wel een beetje lomp voor het meeste aftekenwerk; ooit wil ik nog wel een klein blokhaakje erbij.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
De Starrett.
Toen ik net begon te neuzen op dit forum en net met fijn houtbewerking begon en hoorde wat een Starrett kostte dacht ik dat alleen gestoorde mensen zo'n ding zouden kopen.
Nu denk ik: had ik eerder moeten kopen. :).

Daarnaast heb ik een heel klein blokhaakje zonder maatverdeling. Ik zou eigenlijk nog een tussenmaat en een zo"n driehoek als Swave hierboven noemt, lijkt me nog iets om erbij aan te schaffen.

mvg
klaas0639
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb die oranje combinatiehaak van Bahco, prima maar lastig, de dubbele eenheden cm en duim maakt dat je altijd naar de verkeerde schaal kijkt. Daarnaast de zwarte Bahco haak.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Geruststellend vast te stellen dat ik niet de enige ben met een verzamel-afwijking van meetgereedschap ... Persoonlijk vind ik de incra T ruler en de zadelhoek van Japanse makelij - beiden in eerdere postings getoond - bij de handigere en betere gereedschappen horen. Dat zijn gereedschappen waar je op kunt rekenen en steeds het verschil maken voor een betere accuraatheid.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Een tijdje terug heb ik de starret combihaak gekocht en daar heb ik zeker geen spijt van. Had ik veel eerder moeten doen.
Verder heb ik blokhaken de kleine van crown (10cm), de 25cm stalen haak van bahco (mijn eerste), een 40cm schrijfhaak van vögel en een japanse winkelhaak van 30cm. Meest gebruikt is de starret, de crown en de vögel.

Dat is toch helemaal niet handig om een lijn te trekken oid?

Even een uitleg van verschillen :) : Een winkelhaak is plat, zonder aanslag (je eerste 2 foto's). Een blokhaak heeft wel een aanslag maar geen 45gr. hoek op het kruispunt. (je 3e foto) Dan heb je nog een schrijfhaak, heeft een aanslag en is op het kruis voorzien van een 45gr hoek.

Toch zijn ze erg makkelijk, ik gebruik ze vooral om te checken in een binnenhoek of ze haaks is. Zo kun je de winkelhaak plat leggen op je werkstuk, door de geringe dikte is het makkelijk om bijvoorbeeld een sponning te controleren op haaksheid als er al lijmklemmen bevestigd zijn. (Hierbij zit vaak het blok van de blokhaak in de weg.)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een grote Crown en twee kleine (haaks en zwaluwstaart) gekocht, voornamelijk omdat ik ze mooi vond. Achteraf een vergissing want de winkelhaken zijn erg scheef en dus onbruikbaar. Enkel voor zwaluwstaarten zijn ze geschikt en fijn in gebruik. Het gewone werk doe ik met een Starret. Als ik eens centen over heb, komt er nog een langere lat bij.
 

sjvandam

Nieuw lid
14 apr 2014
12
1
Voorburg
Voor mij ook de combinatiehaak, het is absoluut mijn meest gebruikte stuk gereedschap, omdat hij zo precies is en alles-in-één: Haak (binnenhoek en buitenhoek van loodrechte vlakken maar ook evenwijdigheid van twee vlakken) , verstekhaak, zweihaak, rei, meetlat, dieptemeter, gradenboog, waterpas. Ik heb de combinatiehaak van Limit, gelijkwaardig aan de bovengenoemde Starret. Dit ding is een must als je nauwkeurig wilt werken en een zoveel betere investering dan een kale winkelhaak om te controleren en af te schrijven op 90 graden, juist omdat je er zoveel mee kunt. Prijs plm. 100 Euro

ch.jpg

Voor het grovere werk heb ik als kale winkelhaak een eigengemaakte haak. Leuk om te maken van restjes beukenhout, maar dan moet je natuurlijk wel eerst een goede combinatiehaak hebben om zeker te zijn van een rechte hoek :)

wh.jpg

Sander
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henkies

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Blokhaak 75mm.jpg
Ik heb laatst deze kleine rakker 75mm gekocht bij Axminster voor 7 pond.
Geheel van metaal en zuiver haaks (weet niet of dit normaal of mazzel is)
Wat een fijn stukje gereedschap is dit en gebruik deze al veel vaker dan alle andere bij elkaar.
Blok en winkelhaken.jpg
Mvg.:)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik werk het liefst met m'n eigen gemaakte blok haakjes maar mijn favoriet is mijn verstelbare blokhaak van Turtlewood, staal en alu met stainless liniaal.
IMG_2372.jpg

IMG_2557.jpg

en natuurlijk mijn verstelbare combi schrijfhaak a la Starett (ik heb een imitatie van 2 tientjes moest alleen even gekalibreerd worden)

groet Roeland
 

WR1944

Oud hout
Deze vraag is simpel te beantwoorden: één die geschikt is voor de klus waar je mee bezig bent en ook nog redelijk haaks is.
Voor elk type werkstuk is wel een optimale haak te vinden. Ben je met kleine doosjes bezig dan zal je een andere haak gebruiken dan in het geval van een te bouwen schuur. En ook belangrijk is dat je leert goed te meten. Je moet de poten van de haak ook haaks op de te meten vlakken zetten. Bij een blokhaak is dat door de blokdikte makkelijk. Door een zo lang mogelijke poot te gebruiken kan je afwijkingen beter zien.
Voor de meeste klussen gebruik ik een stuk of 6 tot 7 haken. De overigen gebruik ik maar zelden zoals een soort van tekenhaak voor het aftekenen van gipsplaten of een setje preciesiehaken om de rest te controleren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.