Logische indeling van een werkplaats

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Beste forumleden,

Het is rete-spannend, maar... na bijna 2 jaar aan het klooien te zijn geweest in mijn garage (en - wegens ruimtegebrek - incidenteel ook gelijktijdig in mijn woonkamer), denk ik toch serieus aan een professionele start in de meubelbouw en interieurbranche. En dus druk met van alles en nog wat: KVK-inschrijving, financiële zaken, bedrijfsplan maken, verzekeringen, boekhouding, wensenlijst machinepark, website etc. etc. etc. De lijst lijkt schier eindeloos... :eek:

Nu heb ik in de nabije omgeving een heel mooi pand gezien. Met een maatvoering van 8 x 16 meter net even wat ruimer dan de gemiddelde loods (die zijn vaak 5 x 10 meter en dat is voor mijn gevoel te smal).

Plattegrond bedrijfspand.jpg

De loods is aan de achterzijde voorzien van een riante overheaddeur en een separate inloopdeur. Aan de voorzijde is er een enorm grote raampartij die v.w.b. de begane grond als etalage kan worden ingericht.

Wat moet hier op termijn allemaal in komen te staan:

* stofafzuiging
* paneelzaagtafel
* freestafel
* vlak-vandiktebank
* kantenbandlijmmachine
* lintzaag
* afkortzaag met tafel
* CNC freesmachine (dit is vooralsnog een "nice to have...")

Daarnaast wil ik voldoende ruimte hebben voor
* werkbank en lange werktafel(s)
* opslag van plaatmateriaal, massief hout, resthout en afvalhout
* opslag van systainers met daarin niet-stationaire machines en aanverwante gereedschappen

De vraag is nu: wat is nu de meest logische (en efficiënte!!!) manier om de ruimte in te delen. Het valt me op dat er weinig over te vinden is op het web.

Alle input (opbouwend maar zeker ook de kritische...) is van harte welkom.
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zou zeggen kijk ook eens wat benchworks heeft gedaan. Die lijkt een soortgelijke ruimte te hebben.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Check ook of het trapgat groot genoeg is om boven te krijgen wat je boven wil hebben. Hele platen hout, lange stukken of grotere werkstukken om te schilderen...

Over de inrichting: Aan de zijkant de machines die langs één kant bediend worden, in het midden de spullen waar je omheen wilt lopen. Of zet alles op wielen :D

Over de routing kunnen anderen je waarschijnlijk meer vertellen, al zal dat ongetwijfeld erg persoonlijk zijn.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
misschien ook de paneelzaag dicht bij de grote poort , voor het binnenvoeren van grote platen,waar ze eventueel gestockeerd worden kunnen ze rechtstreeks de paneelzaag op om al verwerkt te worden en moet je niet door de werkplaats zeulen met volle platen.

ook ev denken aan volgorde werken : vb paneelzaag => frees => afplakmachine... wat je gezaagd heb kan je dan achter de zaag aan de frees neerleggen, zodat je direct je werkstukken door de frees kan steken voor vb nette rechte kant te frezen en dan aan de afplakmachine te stockeren om kantenband te leggen (in de veronderstelling dat je kantenlijmer geen freesje zitten heeft bvb )
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Proficiat Ekko, een hele stap. Ik zie nu allemaal goedbedoelde opmerkingen, maar die zitten allemaal aan de kosten kant van je bedrijfsplan. Ik zou me daar niet druk om maken, er is voor elk technisch probleem een oplossing, de meeste overigens al in ontwerpfase.
Ik zou me vooral focussen op de ondernemerskant, de klanten en de financiering (ontwerpen, maken, hout, gereedschap ben je al jaren mee bezig) en kijken hoe je dat goed op de rit krijgt. En dat je ook het afbreukrisico goed omschrijft, het kan ook tegenzitten en als je dan niet op tijd een stap terug doet, ben je je zo een groot deel van je familie kapitaal kwijt en dat is echt zonde. Ik zou je graag willen helpen met e.e.a. het tenslotte een deel van mijn vak geweest, maar nog liever zou ik dit met een groepje doen, zodat jullie ook elkaar scherp houden en dat misschien de samenwerking een beetje 1 +1 = 3 tot gevolg heeft!

jaap
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Bedankt allen voor de eerste reacties! #duimomhoog

@Robert:
Bedankt voor de link. Geeft wel een beetje een beeld van een inrichting, maar - inderdaad - deze gast heeft er echt teveel in staan.

@Zuma:
Tim (van BenchWorks) zijn nieuwe werkplaats heb ik zeker al eens in gedeelten bekeken, maar ik heb geen idee van het totaalplaatje. Staat daar een voorbeeld van op het forum?

@Bijtel:
De eerste etage zal worden gebruikt als ontwerpstudio annex kantoorruimte (deze ruimte wordt deels onderverhuurd aan een binnenhuisarchitect), een ontvangstruimte met presentatieruimte voor stalen etc. Daarnaast heb ik het idee een expirimenten-ruimte te creëren waar we gezamenlijk kunnen sparren over niet-alledaagse constructiemethoden, vreemdsoortig materiaalgebruik etc. etc. Ik hou nl. wel van verrassende (lees: niet-standaard oplossingen) in toegepast design. Die geven een ontwerp spanning en karakter.

@Bijtel en Smirri:
Indeling dient zeker de functie te volgen. Een paneelzaagtafel quasi midden in de ruimte, met tussen deze machine en de overheaddeur ruimte voor opslag materialen. Daarna komen de machines aan de beurt die voor het volgende deel van de werkzaamheden aan bod komen. Ik kan me voorstellen dat je langs de wand gaat werken, maar - zoals in het filmpje dat Robert plaatste terugziet - je kunt ook werken met een soort van scheidingswand in de ruimte met aan de zijde van de paneelzaagtafel bijv. de lintzaag, freesmachine en kantenbandlijmmachine en aan de andere kant van de wand de vandiktebank en de afkortzaag. Ik zal eens wat ideeën uitwerken in een schets en dat hier plaatsen. Dat geeft een beter beeld en ruimte voor verbetering van inzichten.

@Jaap:
Dank voor je reactie Jaap. Alles is nog erg pril en ik hoop oprecht dat alle plannen zoals ik die al enige tijd in mijn hoofd heb zitten over een niet al te lange termijn realiteit kunnen worden. Je hebt een punt als je zegt dat zaken als ondernemerskant (bedrijfsplan etc.), financiering, klanten etc. etc. mega belangrijk zijn. Dit heeft vanzelfsprekend volop mijn aandacht, maar hier op het forum wil ik jullie daar niet mee lastig vallen.

Hier gaat het puur om de praktische zaak van inrichten werkplaats. Natuurlijk heb ikzelf ideeën bij de inrichting van de werkplaats (zie ook reactie hierboven) maar soms ziet een ander een mogelijk hiaten ontstaan in je plan waar je zelf als het ware blind voor bent geworden. En natuurlijk is achteraf herstellen altijd mogelijk, maar... Zoals je merkt ben ik meer het type dat goed doordacht het proces ingaat dan het type dat door "trial-and-error" wijs wordt.

Advies is altijd welkom. Ik ben wel benieuwd hoe je dat ziet v.w.b. het groepsverband en/of samenwerking.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Maak een bovenaanzicht van je ruimte op papier en knip de machines uit papier , dit alles op schaal .
Kan je zelf passen en kijken waar je ruimte nodig hebt .
Teken de gevelopeningen er in .Kun je ook de plaats van de stopkontakten bepalen .
In ieder geval veel succes , groeten Willem
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
@Nico:
De ruimte die ik op het oog heb is voorzien van vloerverwarming. Er staan in het complex nog een paar units leeg, maar die worden middels CV verwarmd.

@Willem:
Ik was al voornemens e.e.a. in Sketchup te maken. Weet alleen niet de maten van de apparatuur die ik erin wil hebben, maar een indicatie zal het zeker wel geven.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Hoe je één en ander gaat schikken is voor iedereen en iedere ruimte anders. Maar belangrijk van bij de start, zorg dat alles een plaats heeft, eens de wagen aan het bollen is komt dat er anders niet meer van. Heb al bij verschillende starters het eindresultaat gezien, mooie locatie, een zee van ruimte, maar toch een ongelofelijke rotzooi omdat alles op een hoop gegooid werd bij gebrek aan opbergmogelijkheden. Dan zie je daar dan een paar schabben staan van Ikea met drie rolletjes schuurpapier erop en een hele rommel ervoor. Werken gebeurde dan maar op de zaagtafel.

Pak dat van bij de start dus goed aan anders komt het er nooit meer van.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Heb al bij verschillende starters het eindresultaat gezien, mooie locatie, een zee van ruimte, maar toch een ongelofelijke rotzooi omdat alles op een hoop gegooid werd bij gebrek aan opbergmogelijkheden. Dan zie je daar dan een paar schabben staan van Ikea met drie rolletjes schuurpapier erop en een hele rommel ervoor. Werken gebeurde dan maar op de zaagtafel.

Pak dat van bij de start dus goed aan anders komt het er nooit meer van.

Precies André. En dat is dan ook exact de reden van deze post.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hier een eerste paar "schetsen" van hoe ik de inrichting in gedachten heb. Voor wat betreft de machines die hier staan heb ik gebruik gemaakt van items die kant-en-klaar in Sketchup opvraagbaar waren.

Eerst een strook van ca. 4 meter waar de ahw gestald kan worden en waar langs de wand een constructie moet komen voor opslag van plaatmateriaal en massieve houten delen. Hier komt ook een big-bag te staan waarin restafval van massief hout kan worden geworpen. Restafval van MDF etc. gaat zo de container in.

Daarna een gedeelte waar de grotere houtbewerkingsmachines komen te staan: de paneelzaagtafel, de vandiktebank en - langs de wand - de afkortzaag met lange tafels links en rechts. Daarachter een tweetal grote werktafels met daarin bergruimte voor systainers en andere ander klein grut. Ik overweeg de grote werktafels (en ook de kleinere machines...) op wielen te plaatsen teneinde meer flexibiliteit te kunnen "inbouwen". De kleinere machines komen vervolgens aan de andere zijde van de werktafels te staan.

Overigens, de stofafzuiging heb ik hier nog niet staan. Ik weet nog niet helemaal welke versie ik zou moeten gebruiken... Heb een systeem met dubbele spanenzaksysteem van Felder in gedachten, maar er zijn versies met een enkele dikke buis (rond 160 of rond 200) maar ook versies met een combinatie van rond 120 én rond 80. Tips en adviezen zijn van harte welkom.

Werkplaats 01.jpg
.
Werkplaats 03.jpg
.
Werkplaats 06.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik zou de rijboring en de freestafel ook tegen de zijwanden plaatsen (ifv afzuiging en plaatswinning)

De 2 tafels zou ik uit elkaar plaatsen en achter elkaar zodat ze nooit samen vol liggen met materiaal.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De ene is de andere niet, ik zou verwachten dat opslag gemakkelijk de helft neemt, zeker met een onhandige aanhangwagen in de weg.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Even een beetje off-topic, maar wat kun je met Sketchup toch prachtige 3d plaatjes maken. Heb het met aandacht bestudeerd en dat is wat je natuurlijk van je klant ook wil.

jaap
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Bekijk eens hoeveel plaats je hebt als je een volledige plaat op de zaagmachine hebt liggen.
ga ook een na wat voor ruimte je nodig hebt rond de vlak-vandikte bank als je hout van 3000 mm lang wilt schaven.
Bekijk de looplijnen eens als je een plaat uit het rek op de zaag wilt leggen.
ga ook een na hoever je een afgewerkt produkt moet verplaatsen als je deze wilt gaan bezorgen naar de klant(naar de aanhanger moet brengen)
Je wilt een massief werkstuk maken, hoe is de werkvolgorde in de werkplaats, probeer zo min mogelijk meters te maken.
Probeer het machinale gedeelte en het monteren en afwerken (handwerk) te scheiden van elkaar.
Succes met puzzelen tot een voor jouw zo praktisch mogelijke inrichting.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Nu heb ik in de nabije omgeving een heel mooi pand gezien. Met een maatvoering van 8 x 16 meter net even wat ruimer dan de gemiddelde loods (die zijn vaak 5 x 10 meter en dat is voor mijn gevoel te smal).

Zo te lezen is het in een bedrijven-verzamelgebouw, staat er geen hekwerk omheen zodat je de aanhanger buiten kunt neerzetten ? (wel op slot/aan de ketting natuurlijk)
Het is natuurlijk een beetje zonde om je kostbare ruimte (helemaal als je de m2 prijs gaat rekenen) gaat gebruiken om de aanhanger te stellen.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zou ervoor zorgen dat je de "workflow" zo min mogelijk breekt, hier heb je bv geen rechte doorgang om van voor naar achter te gaan, je moet zigzaggen rond de tafels en tussen de machines.
Misschien ook de paneelzaag en vlak/vandikte andersom tegen elkaar zetten in het midden van de ruimte Met genoeg ruimte ertussen om de panelen in twee te kunnen zagen. Zo moet je op die plek maar met één afzuig buis en stroom neerkomen en verlies je maar één keer de "dode" ruimte die je achter zulke machines hebt.

De werkbanken aan de kant dichter bij een muur zetten maar niet in rechtstreeks zonlicht, met een muur nabij waaraan je kasten kan maken en gereedschap hangen en ook stroom afnemen. Ook een open plek voorzien tussen de machines en werkbanken om daar aan je meubels te werken.

De houtopslag en ruimte voor trailer lijkt ideaal, als je die buiten zet heb je onmiddellijk een grote ruimte erbij in geval van nood.

De afzuiging is de enige machine die op afstand kan werken, ergens in een hoek of beter op de verdieping, maar ik weet niet in welke mate je gaten mag boren in de vloer :p
Zo'n model met stofzakken is niet ideaal op lange termijn in een prof atelier, te kleine capaciteit en mogen in theorie niet in een gesloten ruimte gebruikt worden dacht ik, ivm het fijn stof dat erdoor kan. Voorzie in ieder geval ook een luchtfilter voor de ruimte!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Bedankt allen voor jullie reacties. Ik zal later (als ik even wat meer tijd heb...) op een paar reacties ingaan.

Maar... waar ik vooral benieuwd naar ben: hoe is jullie werkplaats ingericht? Het zou leuk zijn als we in dit topic meerdere plattegronden kunnen opnemen met als doel een quasi ideale inrichting te kunnen herleiden.

Natuurlijk begrijp ik dat er veel afhankelijkheden zijn (zoals beschikbare ruimte, apparatuur, soort werkzaamheden etc. etc.) maar desondanks heb ik het gevoel dat de indeling van een "volwaardige" werkplaats wel een zekere vaste logica in zich zou moeten hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.