PDA

Bekijk Volledige Versie : Logische indeling van een werkplaats

Oceans'11
02-10-14, 00:11
Beste forumleden,

Het is rete-spannend, maar... na bijna 2 jaar aan het klooien te zijn geweest in mijn garage (en - wegens ruimtegebrek - incidenteel ook gelijktijdig in mijn woonkamer), denk ik toch serieus aan een professionele start in de meubelbouw en interieurbranche. En dus druk met van alles en nog wat: KVK-inschrijving, financiële zaken, bedrijfsplan maken, verzekeringen, boekhouding, wensenlijst machinepark, website etc. etc. etc. De lijst lijkt schier eindeloos... :eek:

Nu heb ik in de nabije omgeving een heel mooi pand gezien. Met een maatvoering van 8 x 16 meter net even wat ruimer dan de gemiddelde loods (die zijn vaak 5 x 10 meter en dat is voor mijn gevoel te smal).

20572

De loods is aan de achterzijde voorzien van een riante overheaddeur en een separate inloopdeur. Aan de voorzijde is er een enorm grote raampartij die v.w.b. de begane grond als etalage kan worden ingericht.

Wat moet hier op termijn allemaal in komen te staan:

* stofafzuiging
* paneelzaagtafel
* freestafel
* vlak-vandiktebank
* kantenbandlijmmachine
* lintzaag
* afkortzaag met tafel
* CNC freesmachine (dit is vooralsnog een "nice to have...")

Daarnaast wil ik voldoende ruimte hebben voor
* werkbank en lange werktafel(s)
* opslag van plaatmateriaal, massief hout, resthout en afvalhout
* opslag van systainers met daarin niet-stationaire machines en aanverwante gereedschappen

De vraag is nu: wat is nu de meest logische (en efficiënte!!!) manier om de ruimte in te delen. Het valt me op dat er weinig over te vinden is op het web.

Alle input (opbouwend maar zeker ook de kritische...) is van harte welkom.

Robert Hardwoodie
02-10-14, 01:55
https://www.youtube.com/watch?v=XmDAInbnPYQ&list=PL3086A7F3C5F0A1D3

Hoi ik moest aan dit filmpje denken, geen idee of je er wat aan hebt.

Je kan nooit teveel gereedschap hebben, maar echt deze gast heeft egt te veel gereedschap. :p

zuma
02-10-14, 07:17
Ik zou zeggen kijk ook eens wat benchworks heeft gedaan. Die lijkt een soortgelijke ruimte te hebben.

Bijtel
02-10-14, 07:46
Check ook of het trapgat groot genoeg is om boven te krijgen wat je boven wil hebben. Hele platen hout, lange stukken of grotere werkstukken om te schilderen...

Over de inrichting: Aan de zijkant de machines die langs één kant bediend worden, in het midden de spullen waar je omheen wilt lopen. Of zet alles op wielen :D

Over de routing kunnen anderen je waarschijnlijk meer vertellen, al zal dat ongetwijfeld erg persoonlijk zijn.

smirri13
02-10-14, 07:51
misschien ook de paneelzaag dicht bij de grote poort , voor het binnenvoeren van grote platen,waar ze eventueel gestockeerd worden kunnen ze rechtstreeks de paneelzaag op om al verwerkt te worden en moet je niet door de werkplaats zeulen met volle platen.

ook ev denken aan volgorde werken : vb paneelzaag => frees => afplakmachine... wat je gezaagd heb kan je dan achter de zaag aan de frees neerleggen, zodat je direct je werkstukken door de frees kan steken voor vb nette rechte kant te frezen en dan aan de afplakmachine te stockeren om kantenband te leggen (in de veronderstelling dat je kantenlijmer geen freesje zitten heeft bvb )

jaap
02-10-14, 08:29
Proficiat Ekko, een hele stap. Ik zie nu allemaal goedbedoelde opmerkingen, maar die zitten allemaal aan de kosten kant van je bedrijfsplan. Ik zou me daar niet druk om maken, er is voor elk technisch probleem een oplossing, de meeste overigens al in ontwerpfase.
Ik zou me vooral focussen op de ondernemerskant, de klanten en de financiering (ontwerpen, maken, hout, gereedschap ben je al jaren mee bezig) en kijken hoe je dat goed op de rit krijgt. En dat je ook het afbreukrisico goed omschrijft, het kan ook tegenzitten en als je dan niet op tijd een stap terug doet, ben je je zo een groot deel van je familie kapitaal kwijt en dat is echt zonde. Ik zou je graag willen helpen met e.e.a. het tenslotte een deel van mijn vak geweest, maar nog liever zou ik dit met een groepje doen, zodat jullie ook elkaar scherp houden en dat misschien de samenwerking een beetje 1 +1 = 3 tot gevolg heeft!

jaap

Oceans'11
02-10-14, 10:27
Bedankt allen voor de eerste reacties! #duimomhoog

@Robert:
Bedankt voor de link. Geeft wel een beetje een beeld van een inrichting, maar - inderdaad - deze gast heeft er echt teveel in staan.

@Zuma:
Tim (van BenchWorks) zijn nieuwe werkplaats heb ik zeker al eens in gedeelten bekeken, maar ik heb geen idee van het totaalplaatje. Staat daar een voorbeeld van op het forum?

@Bijtel:
De eerste etage zal worden gebruikt als ontwerpstudio annex kantoorruimte (deze ruimte wordt deels onderverhuurd aan een binnenhuisarchitect), een ontvangstruimte met presentatieruimte voor stalen etc. Daarnaast heb ik het idee een expirimenten-ruimte te creëren waar we gezamenlijk kunnen sparren over niet-alledaagse constructiemethoden, vreemdsoortig materiaalgebruik etc. etc. Ik hou nl. wel van verrassende (lees: niet-standaard oplossingen) in toegepast design. Die geven een ontwerp spanning en karakter.

@Bijtel en Smirri:
Indeling dient zeker de functie te volgen. Een paneelzaagtafel quasi midden in de ruimte, met tussen deze machine en de overheaddeur ruimte voor opslag materialen. Daarna komen de machines aan de beurt die voor het volgende deel van de werkzaamheden aan bod komen. Ik kan me voorstellen dat je langs de wand gaat werken, maar - zoals in het filmpje dat Robert plaatste terugziet - je kunt ook werken met een soort van scheidingswand in de ruimte met aan de zijde van de paneelzaagtafel bijv. de lintzaag, freesmachine en kantenbandlijmmachine en aan de andere kant van de wand de vandiktebank en de afkortzaag. Ik zal eens wat ideeën uitwerken in een schets en dat hier plaatsen. Dat geeft een beter beeld en ruimte voor verbetering van inzichten.

@Jaap:
Dank voor je reactie Jaap. Alles is nog erg pril en ik hoop oprecht dat alle plannen zoals ik die al enige tijd in mijn hoofd heb zitten over een niet al te lange termijn realiteit kunnen worden. Je hebt een punt als je zegt dat zaken als ondernemerskant (bedrijfsplan etc.), financiering, klanten etc. etc. mega belangrijk zijn. Dit heeft vanzelfsprekend volop mijn aandacht, maar hier op het forum wil ik jullie daar niet mee lastig vallen.

Hier gaat het puur om de praktische zaak van inrichten werkplaats. Natuurlijk heb ikzelf ideeën bij de inrichting van de werkplaats (zie ook reactie hierboven) maar soms ziet een ander een mogelijk hiaten ontstaan in je plan waar je zelf als het ware blind voor bent geworden. En natuurlijk is achteraf herstellen altijd mogelijk, maar... Zoals je merkt ben ik meer het type dat goed doordacht het proces ingaat dan het type dat door "trial-and-error" wijs wordt.

Advies is altijd welkom. Ik ben wel benieuwd hoe je dat ziet v.w.b. het groepsverband en/of samenwerking.

Nico Oosthoek
02-10-14, 15:27
Hoe staat het met de verwarming van de ruimte?

Willempie
02-10-14, 16:22
Maak een bovenaanzicht van je ruimte op papier en knip de machines uit papier , dit alles op schaal .
Kan je zelf passen en kijken waar je ruimte nodig hebt .
Teken de gevelopeningen er in .Kun je ook de plaats van de stopkontakten bepalen .
In ieder geval veel succes , groeten Willem

Oceans'11
02-10-14, 16:27
@Nico:
De ruimte die ik op het oog heb is voorzien van vloerverwarming. Er staan in het complex nog een paar units leeg, maar die worden middels CV verwarmd.

@Willem:
Ik was al voornemens e.e.a. in Sketchup te maken. Weet alleen niet de maten van de apparatuur die ik erin wil hebben, maar een indicatie zal het zeker wel geven.

tuoh
02-10-14, 19:23
Hoe je één en ander gaat schikken is voor iedereen en iedere ruimte anders. Maar belangrijk van bij de start, zorg dat alles een plaats heeft, eens de wagen aan het bollen is komt dat er anders niet meer van. Heb al bij verschillende starters het eindresultaat gezien, mooie locatie, een zee van ruimte, maar toch een ongelofelijke rotzooi omdat alles op een hoop gegooid werd bij gebrek aan opbergmogelijkheden. Dan zie je daar dan een paar schabben staan van Ikea met drie rolletjes schuurpapier erop en een hele rommel ervoor. Werken gebeurde dan maar op de zaagtafel.

Pak dat van bij de start dus goed aan anders komt het er nooit meer van.

Oceans'11
02-10-14, 21:42
Heb al bij verschillende starters het eindresultaat gezien, mooie locatie, een zee van ruimte, maar toch een ongelofelijke rotzooi omdat alles op een hoop gegooid werd bij gebrek aan opbergmogelijkheden. Dan zie je daar dan een paar schabben staan van Ikea met drie rolletjes schuurpapier erop en een hele rommel ervoor. Werken gebeurde dan maar op de zaagtafel.

Pak dat van bij de start dus goed aan anders komt het er nooit meer van.

Precies André. En dat is dan ook exact de reden van deze post.

Oceans'11
07-10-14, 14:23
Hier een eerste paar "schetsen" van hoe ik de inrichting in gedachten heb. Voor wat betreft de machines die hier staan heb ik gebruik gemaakt van items die kant-en-klaar in Sketchup opvraagbaar waren.

Eerst een strook van ca. 4 meter waar de ahw gestald kan worden en waar langs de wand een constructie moet komen voor opslag van plaatmateriaal en massieve houten delen. Hier komt ook een big-bag te staan waarin restafval van massief hout kan worden geworpen. Restafval van MDF etc. gaat zo de container in.

Daarna een gedeelte waar de grotere houtbewerkingsmachines komen te staan: de paneelzaagtafel, de vandiktebank en - langs de wand - de afkortzaag met lange tafels links en rechts. Daarachter een tweetal grote werktafels met daarin bergruimte voor systainers en andere ander klein grut. Ik overweeg de grote werktafels (en ook de kleinere machines...) op wielen te plaatsen teneinde meer flexibiliteit te kunnen "inbouwen". De kleinere machines komen vervolgens aan de andere zijde van de werktafels te staan.

Overigens, de stofafzuiging heb ik hier nog niet staan. Ik weet nog niet helemaal welke versie ik zou moeten gebruiken... Heb een systeem met dubbele spanenzaksysteem van Felder in gedachten, maar er zijn versies met een enkele dikke buis (rond 160 of rond 200) maar ook versies met een combinatie van rond 120 én rond 80. Tips en adviezen zijn van harte welkom.

20799
.
20800
.
20801

Rhynix
07-10-14, 15:24
Ik zou de rijboring en de freestafel ook tegen de zijwanden plaatsen (ifv afzuiging en plaatswinning)

De 2 tafels zou ik uit elkaar plaatsen en achter elkaar zodat ze nooit samen vol liggen met materiaal.

damien
07-10-14, 15:34
De ene is de andere niet, ik zou verwachten dat opslag gemakkelijk de helft neemt, zeker met een onhandige aanhangwagen in de weg.

jaap
07-10-14, 15:47
Even een beetje off-topic, maar wat kun je met Sketchup toch prachtige 3d plaatjes maken. Heb het met aandacht bestudeerd en dat is wat je natuurlijk van je klant ook wil.

jaap

designer-john
07-10-14, 15:59
Bekijk eens hoeveel plaats je hebt als je een volledige plaat op de zaagmachine hebt liggen.
ga ook een na wat voor ruimte je nodig hebt rond de vlak-vandikte bank als je hout van 3000 mm lang wilt schaven.
Bekijk de looplijnen eens als je een plaat uit het rek op de zaag wilt leggen.
ga ook een na hoever je een afgewerkt produkt moet verplaatsen als je deze wilt gaan bezorgen naar de klant(naar de aanhanger moet brengen)
Je wilt een massief werkstuk maken, hoe is de werkvolgorde in de werkplaats, probeer zo min mogelijk meters te maken.
Probeer het machinale gedeelte en het monteren en afwerken (handwerk) te scheiden van elkaar.
Succes met puzzelen tot een voor jouw zo praktisch mogelijke inrichting.

gasman
07-10-14, 22:08
Nu heb ik in de nabije omgeving een heel mooi pand gezien. Met een maatvoering van 8 x 16 meter net even wat ruimer dan de gemiddelde loods (die zijn vaak 5 x 10 meter en dat is voor mijn gevoel te smal).

Zo te lezen is het in een bedrijven-verzamelgebouw, staat er geen hekwerk omheen zodat je de aanhanger buiten kunt neerzetten ? (wel op slot/aan de ketting natuurlijk)
Het is natuurlijk een beetje zonde om je kostbare ruimte (helemaal als je de m2 prijs gaat rekenen) gaat gebruiken om de aanhanger te stellen.

BenchWorks
07-10-14, 22:46
Ik zou ervoor zorgen dat je de "workflow" zo min mogelijk breekt, hier heb je bv geen rechte doorgang om van voor naar achter te gaan, je moet zigzaggen rond de tafels en tussen de machines.
Misschien ook de paneelzaag en vlak/vandikte andersom tegen elkaar zetten in het midden van de ruimte Met genoeg ruimte ertussen om de panelen in twee te kunnen zagen. Zo moet je op die plek maar met één afzuig buis en stroom neerkomen en verlies je maar één keer de "dode" ruimte die je achter zulke machines hebt.

De werkbanken aan de kant dichter bij een muur zetten maar niet in rechtstreeks zonlicht, met een muur nabij waaraan je kasten kan maken en gereedschap hangen en ook stroom afnemen. Ook een open plek voorzien tussen de machines en werkbanken om daar aan je meubels te werken.

De houtopslag en ruimte voor trailer lijkt ideaal, als je die buiten zet heb je onmiddellijk een grote ruimte erbij in geval van nood.

De afzuiging is de enige machine die op afstand kan werken, ergens in een hoek of beter op de verdieping, maar ik weet niet in welke mate je gaten mag boren in de vloer :p
Zo'n model met stofzakken is niet ideaal op lange termijn in een prof atelier, te kleine capaciteit en mogen in theorie niet in een gesloten ruimte gebruikt worden dacht ik, ivm het fijn stof dat erdoor kan. Voorzie in ieder geval ook een luchtfilter voor de ruimte!

Oceans'11
08-10-14, 13:25
Bedankt allen voor jullie reacties. Ik zal later (als ik even wat meer tijd heb...) op een paar reacties ingaan.

Maar... waar ik vooral benieuwd naar ben: hoe is jullie werkplaats ingericht? Het zou leuk zijn als we in dit topic meerdere plattegronden kunnen opnemen met als doel een quasi ideale inrichting te kunnen herleiden.

Natuurlijk begrijp ik dat er veel afhankelijkheden zijn (zoals beschikbare ruimte, apparatuur, soort werkzaamheden etc. etc.) maar desondanks heb ik het gevoel dat de indeling van een "volwaardige" werkplaats wel een zekere vaste logica in zich zou moeten hebben.

Rhynix
08-10-14, 13:53
Natuurlijk begrijp ik dat er veel afhankelijkheden zijn (zoals beschikbare ruimte, apparatuur, soort werkzaamheden etc. etc.) maar desondanks heb ik het gevoel dat de indeling van een "volwaardige" werkplaats wel een zekere vaste logica in zich zou moeten hebben.

Volgens mijn ideale werkplaats (en daar streef ik naar in mijn upgrade (http://www.woodworking.nl/showthread.php?10943-Inrichten-werkplaats&p=114373&viewfull=1#post114373)) zitten alle grote stationaire machines, met afzuiging van 100mm gebundeld in een centraal eiland van de werkplaats met grote afzuiging.
Voordelen hiervan:
- korte afzuigingsbuizen > beter afzuiging
- machines van alle kanten bedienbaar
- grote planken/latten/platen gemakkelijk te bewerken
- vlotte 'workflow'

Alle andere elementen (werkbanken, kolomboor, handtools, etc) zijn allemaal langs een muur gesitueerd omwille van het veelvoudig gebruik van stopcontacten, verplaatsen van werkstukken om te lijmen, behandelen, aanpassen, vijzen, etc...)

Houtopslag altijd vooraan de werkplaats, en indien mogelijk (wanneer je in een lus kan werken) de afwerking ook vooraan (ifv verluchting en het snel naar buiten brengen van de werkstukken)

In het geval van Oceans zou dit bv zoiets kunnen zijn (los van afmetingen en verhoudingen, enkel principe)
20826

Oceans'11
08-10-14, 15:15
Bedankt Rhynix voor je reactie.

Ik had eerder vanmiddag ook al even een alternatief ontwerp gemaakt waarin - in grote lijnen - jouw verhaal terugkomt: grote machines centraal en werkbanken en kleinere machines daaromheen gesitueerd.

20828
.
20829
.
20830

Rhynix
08-10-14, 15:44
Bedankt Rhynix voor je reactie.

Ik had eerder vanmiddag ook al even een alternatief ontwerp gemaakt waarin - in grote lijnen - jouw verhaal terugkomt: grote machines centraal en werkbanken en kleinere machines daaromheen gesitueerd.

Zou het in jouw ontwerp niet beter zijn om de paneelzaag en vlak-vandiktebank 90° te draaien? (met de rolwagen aan de kant van de oplegger)? Dan kan je volle platen vanuit het rek onmiddellijk op je paneelzaag leggen zonder rond je aanhangwagen te moeten lopen met de plaat.

Oceans'11
08-10-14, 17:05
De ene is de andere niet, ik zou verwachten dat opslag gemakkelijk de helft neemt, zeker met een onhandige aanhangwagen in de weg.

Zo te lezen is het in een bedrijven-verzamelgebouw, staat er geen hekwerk omheen zodat je de aanhanger buiten kunt neerzetten ? (wel op slot/aan de ketting natuurlijk)
Het is natuurlijk een beetje zonde om je kostbare ruimte (helemaal als je de m2 prijs gaat rekenen) gaat gebruiken om de aanhanger te stellen.

De houtopslag en ruimte voor trailer lijkt ideaal, als je die buiten zet heb je onmiddellijk een grote ruimte erbij in geval van nood.

Zou het in jouw ontwerp niet beter zijn om de paneelzaag en vlak-vandiktebank 90° te draaien? (met de rolwagen aan de kant van de oplegger)? Dan kan je volle platen vanuit het rek onmiddellijk op je paneelzaag leggen zonder rond je aanhangwagen te moeten lopen met de plaat.

De aanhangwagen heb ik in het ontwerp meegenomen omdat ik die 's nachts een plaats onderdak moet kunnen geven. Er is nl. geen afgesloten omheining geplaatst en het industrieterrein is nog dermate leeg (het betreft hier nieuwbouw...) dat ik het geen prettig idee vind om het ding 's nachts buiten te laten staan.

Echter, overdag zal de ahw buiten staan. Alles is bewust zo gedaan met de achterliggende gedachte dat direct een riante ruimte beschikbaar komt voor laden en lossen. Is de overheaddeur eenmaal dicht, dan is door deze opstelling de paneelzaagmachine goed benaderbaar. Zelfs met grote panelen heb ik op deze manier voldoende ruimte. Hetzelfde geldt voor de vandiktebank: lange stukken kunnen nu probleemloos vanuit het rek in de machine worden gestoken. Doordat de ahw 's nachts weer naar binnen moet verplicht het me tevens om deze hoek van de loods te allen tijde netjes opgeruimd te houden.

Met dit verhaal in het achterhoofd verandert wellicht de blik op de plaatsing van de paneelzaagtafel en de vandiktebank... Het draaien van 90° wordt hiermee wellicht overbodig (???)

Ronald L.
08-10-14, 17:07
Een nadeel van werkbanken tegen de muur is dat dit behoorlijk de grote beperkt van de werkstukken die je erop kan leggen. Bij grote werkstukken vind ik wel prettig dat je rond de bank kan lopen.

Ronald

jefmen
08-10-14, 18:15
Ik zou achter in de ruimte de werkbank plaatsen. Vrijstaand met daaronder plek om machines op te bergen. en tegen de achterwand een aantal lage kasten en hoge kasten.

Oceans'11
08-10-14, 18:18
Helemaal mee eens Ronald. Aanvankelijk had ik centraal geplaatste tafels voor ogen (zie pagina 2 van dit topic). De opstelling zoals die er na de aanpassing staat laat echter nog wel ruimte voor het plaatsen van de MFTC- (http://www.woodworking.nl/showthread.php?8127-De-mobiele-werkbank-groeit-MFTC-XL)XL (http://www.woodworking.nl/showthread.php?8127-De-mobiele-werkbank-groeit-MFTC-XL) die ik eerder heb gemaakt. Mogelijk dat ik die voor de grotere werkstukken ga inzetten. En anders kan ik altijd nog een grote tafel op wielen maken... :rolleyes:

Oceans'11
05-11-14, 19:19
De afzuiging is de enige machine die op afstand kan werken, ergens in een hoek of beter op de verdieping, maar ik weet niet in welke mate je gaten mag boren in de vloer :p
Zo'n model met stofzakken is niet ideaal op lange termijn in een prof atelier, te kleine capaciteit en mogen in theorie niet in een gesloten ruimte gebruikt worden dacht ik, ivm het fijn stof dat erdoor kan. Voorzie in ieder geval ook een luchtfilter voor de ruimte!

Hey Tim! Helaas zit gaten boren in de vloeren er niet in. Er ligt namelijk vloerverwarming in dit pand. Ik heb net (alweer...:p) zitten kijken op de site van Felder en zie daar ook zuiver-lucht-afzuigsystemen staan. De foto's die erbij staan deed me meteen deken aan de installatie die jij hebt aangeschaft. Is dat ook een Felder ?

Ik zit te denken aan de RL-160. Zou dat voor de werkplaats zoals ik die voor ogen heb afdoende zijn? Ik kan dus niet naar de verdiepingsvloer. Wat is het nadeel van plaatsing op de begane grond ? Hoor graag de voor- en tegenstanders :rolleyes:

BenchWorks
05-11-14, 20:56
Hey Tim! Helaas zit gaten boren in de vloeren er niet in. Er ligt namelijk vloerverwarming in dit pand. Ik heb net (alweer...:p) zitten kijken op de site van Felder en zie daar ook zuiver-lucht-afzuigsystemen staan. De foto's die erbij staan deed me meteen deken aan de installatie die jij hebt aangeschaft. Is dat ook een Felder ?

Ik zit te denken aan de RL-160. Zou dat voor de werkplaats zoals ik die voor ogen heb afdoende zijn? Ik kan dus niet naar de verdiepingsvloer. Wat is het nadeel van plaatsing op de begane grond ? Hoor graag de voor- en tegenstanders :rolleyes:

Ik heb inderdaad de RL160, het voordeel van die boven te zetten is vooral de ruimte die je wint. Die van de machine zelf maar ook de zakken. Er staan zo'n 10-15 volle zakken op ieder moment en dat neemt ongeveer 1m2 per zak in. Af en toe giet ik die dan leeg in een big bag die ik met de heftruck op vloerhoogte hang zodat ik de zakken erin kan ledigen zonder ze op te lichten want ze zijn soms erg zwaar.

Maaaar... ik zit zelf met verbouwingsplannen en ik ga die dan toch proberen onder te zetten. Vooral omdat ik de plek dan ga verwarmen en isoleren, en zo de warme lucht niet naar buiten wil trekken. Een bijkomend voordeel is dat je dan het raampje in de gaten kan houden om ze niet te over vullen. Maar het verwerken van de zakken zal dan wel lastiger worden.
De capaciteit van de machine is voldoende voor 1 à 2 open kleppen. De afzuiging blijft het beste met één open klep, maar twee gaat ook nog. Dus zolang je alleen of soms met tweeën werkt dan is die voldoende.

jberends
05-11-14, 21:22
Ik zou altijd kijken naar de flow in je shop. Van hout naar producten, welke (functionele) stappen komen daar bij kijken. Het blijft natuurlijk een productie process en zo richt men ook fabrieken in. Schrijf die 'functies' achter elkaar voor de verschillende productgroepen die je wilt gaan maken.

Zoiets als: "Wat is er nodig om een kast te maken?": hout ontvangst en opslag, andere hardware ontvangst en opslag (magazijn, logistieke functie), corpus maken, grote zaagsnedes, kleine zaagsnedes, verlijmen (met wachttijd, dus afzetplek/buffer), assemblage, afwerking en verven, uitvoermagazijn (buffer en behandeling voor transport (bubblewrap, plakband, karton)).

Maak functiegebieden op je plattegrond en teken de fysieke flow (zoals je in bovenstaande flow achter elkaar hebt gezet). Kijk naar de minimale verplaatsing van de werkstukken door de ruimte. Zorg voor buffer waar je spullen tijdelijk op de vloer kunt opslaan als iets veel te tijd kost: lijmen, verven, of gewoon 'wachten'. Trek de lijnen over de je plattegrond en verminder het aantal lijnen die kris-kros lopen. Een geziene flow is een dubbele 'u'. 'kleinere onderdelen' lopen via de binnenste ring en als alles in de samenbouw komt neem je de grote bocht. Maar of dit ook goed werkt in jouw situatie weet ik niet goed.

| | | |
| | | |
\___/ | |
/|\ \|/
| v

Verder is er een aardig boek te krijgen; "Taunton Woodworking Workshop Idea Book". Hierin staan ook wat dingen gemeld over 'flow'.

Oceans'11
05-12-14, 20:57
Verder is er een aardig boek te krijgen; "Taunton Woodworking Workshop Idea Book". Hierin staan ook wat dingen gemeld over 'flow'.

Zie nu pas deze - al wat oudere - reactie. :eek: Dank voor de tip !!!

De aanschaf van dit pand is vooralsnog op de lange baan geschoven :( maar ik denk dat het topic op zichzelf wel interessant blijft!

Kor
05-12-14, 23:58
Jammer voor je, Ekko. Gebrek aan enthousiasme zal niet de reden zijn -> Plan B ?

MasaveHout
06-12-14, 08:03
Mijn advies : Ga bij zoveel mogelijk andere meubelmakers kijken. Praat met ze en hoor wat hun beweegredenen zijn om machines op een bepaalde plek neer te zetten.

Oceans'11
06-12-14, 10:14
Jammer voor je, Ekko. Gebrek aan enthousiasme zal niet de reden zijn -> Plan B ?

Dank je Kor ! Plan B is verder gaan met hoe ik nu werk > vanuit de werkplaats achter het huis. Eerst wat meer liquide middelen verkrijgen. Zien we daarna wel wat we gaan ondernemen qua huisvesting. Komt wel goed ! #enhousiast :)

Oceans'11
06-12-14, 23:40
Mijn advies : Ga bij zoveel mogelijk andere meubelmakers kijken. Praat met ze en hoor wat hun beweegredenen zijn om machines op een bepaalde plek neer te zetten.

Te beginnen in Zwolle ??? :o

rickkoorman
07-12-14, 06:48
@oceans : Zoals je weet ben je altijd welkom ! Het nadeel van onze werkplaats is dat deze niet echt dezelfde grootte heeft als jouw komende stek. Maar je zal vast eaa aan ideeen op kunnen doen. Groot nadeel van onze werkplaats is het naar binnen brengen van materiaal....Nergens geen overhead deur te bekennen....Beetje vreemd....

BenchWorks
07-12-14, 10:02
Ik zit met mijn verbouwingsplannen ook met deze indelings puzzel, de indeling hangt voor mij voor 90% af van de het gebouw. Als ik bijvoorbeeld een deur 2m naar links verplaats dan veranderd de optimale indeling totaal. Een grote open loods zonder tussenmuren of palen is niet altijd een voordeel want ik vind dat muurruimte één van de belangrijkste delen zijn in een werkplaats. Vele machines staan het best tegen een muur maar moeten links en rechts 3-5m vrije ruimte hebben. Dus als je maar 4 muren hebt dan verlies je er één aan houtopslag, één voor werkbanken/kasten, één voor de verstekzaagbank en dan één waar je de lintzaag, frees of vlakbank kwijt moet en de rest van de machines ergens in het midden. De paneelzaag is de enige die beter niet tegen een muur staat, samen met eventueel de frees als je veel bogen freest.

In een cursus boek over pro werkplaatsen en machines die ik heb staat ook dat je beter de machines van de werk/assemblage ruimte gescheiden moet houden indien mogelijk. Dat probeer ik ook te doen al is het originele doel waarschijnlijk om als je met arbeiders werkt een veiligere en minder lawaaierige werksfeer te creëren.

designer-john
07-12-14, 17:00
Ik zit met mijn verbouwingsplannen ook met deze indelings puzzel, de indeling hangt voor mij voor 90% af van de het gebouw. Als ik bijvoorbeeld een deur 2m naar links verplaats dan veranderd de optimale indeling totaal. Een grote open loods zonder tussenmuren of palen is niet altijd een voordeel want ik vind dat muurruimte één van de belangrijkste delen zijn in een werkplaats. Vele machines staan het best tegen een muur maar moeten links en rechts 3-5m vrije ruimte hebben. Dus als je maar 4 muren hebt dan verlies je er één aan houtopslag, één voor werkbanken/kasten, één voor de verstekzaagbank en dan één waar je de lintzaag, frees of vlakbank kwijt moet en de rest van de machines ergens in het midden. De paneelzaag is de enige die beter niet tegen een muur staat, samen met eventueel de frees als je veel bogen freest.

In een cursus boek over pro werkplaatsen en machines die ik heb staat ook dat je beter de machines van de werk/assemblage ruimte gescheiden moet houden indien mogelijk. Dat probeer ik ook te doen al is het originele doel waarschijnlijk om als je met arbeiders werkt een veiligere en minder lawaaierige werksfeer te creëren.

Ook heel bruikbaar is machines ruggelings bij elkaar te plaatsen, bijvoorbeeld de vlakbank en de vandiktebank, en als je veel rondwerk moet maken een praktische combinatie van lintzaag en frees. verder is het inderdaad fijn om machinale en assemblage van elkaar te scheiden alleen is het de vraag of dat met een af te sluiten wand moet als je alleen of met 2a3 personen werkt. misschien is het wel praktisch als je een zone flexibel in kunt zetten.

Oceans'11
08-12-14, 19:13
Een grote open loods zonder tussenmuren of palen is niet altijd een voordeel want ik vind dat muurruimte één van de belangrijkste delen zijn in een werkplaats.

Grappig dat je dat vermeld Tim. Als ik jouw werkplaats zo af en toe voorbij zie komen op foto's en filmpjes wordt ik juist meteen jaloers. Lekker veel ruimte, dek ik dan...

In een cursus boek over pro werkplaatsen en machines die ik heb staat ook dat je beter de machines van de werk/assemblage ruimte gescheiden moet houden indien mogelijk.

Je maakt me hiermee erg nieuwsgierig. Ik kan heel weinig naslagwerken terugvinden over inrichting van een werkplaats. Heb je wellicht titel van dit boek en/of naam auteur of - nog beter - ISBN-nummer voor mij ??

Bosquet
16-01-15, 19:14
Zo kan het toch écht niet meer...

En dan te bedenken dat een partij eikenhout buiten op de veranda ligt en dat in de woonkamer een MDF plaat staat van 3050 x 1525 staat én tevens een eiken houten meubel "under construction"... :eek:

24939
.
24940
.
24941

bjorn
16-01-15, 20:03
Nee, lijkt me nou niet bepaald optimaal zo.

Ben je er al uit welke invalzaag je fijner vind?

Toxiq
16-01-15, 20:08
Kan ik je helpen wat ruimte maken... ?
Machines, eiken of ander spul wil ik wel adopteren, jij ruimte en ik blij ;)

Bosquet
16-01-15, 20:10
...en dus... vanaf morgen:

24945

Lijkt aardig op hetgeen ik eerder wilde betrekken (iets kleiner en dit is huur ipv koop...).

Toxiq
16-01-15, 20:25
Gefeliciteerd !

BenchWorks
16-01-15, 20:39
Gefeliciteerd! Ziet er wat kleiner uit dan je eerste locatie niet?
Hoe zit het eigenlijk met verwarming en inrichting, wat kan je allemaal doen?

Bosquet
16-01-15, 20:47
Kan ik je helpen wat ruimte maken... ?
Machines, eiken of ander spul wil ik wel adopteren, jij ruimte en ik blij ;)

Helaas Toxiq. Sorry man... :cool:

Bosquet
16-01-15, 20:56
Gefeliciteerd! Ziet er wat kleiner uit dan je eerste locatie niet?
Hoe zit het eigenlijk met verwarming en inrichting, wat kan je allemaal doen?

Klopt! Die unit was 8 bij 16, deze is "slechts" 5,5 bij 10. Daar zat er vloerverwarming in, hier geen enkele vorm van verwarming.
Het is dus minder ideaal, maar daar staat een aanzienlijk lager kostenplaatje tegenover.
Ik kan wel van alles willen, maar aan het eind van de maand moet er natuurlijk wel een boterham te smeren zijn...

Er is standaard verlichting aanwezig, voorbereiding voor afvoer (toilet kan dus geplaatst worden evenals een keukenblokje o.i.d.),
er is voorzien in krachtstroom en er is een netwerkaansluiting (volgens mij glasvezel...).

Morgen is overdracht en ga ik alles nog eens goed inspecteren. Daarna volop aan de bak om zo snel mogelijk de spullen over te
brengen zodat ik z.s.m. aan de slag kan. Eindelijk de mogelijkheden om met meerdere projecten tegelijk bezig te zijn !! :o

Bosquet
16-01-15, 20:58
Ben je er al uit welke invalzaag je fijner vind?

Nee, nog niet. Beide hebben voor- en nadelen ten opzichte van elkaar. Ik zal mijn bevindingen binnenkort eens op het forum zetten. Nu eerst druk met verhuizing en zo... :rolleyes:

SunRayes
16-01-15, 21:28
Gefeliciteerd! Een mooie ruimte.
Succes met inrichten.

bjorn
16-01-15, 21:56
Gefeliciteerd. Zal in elk geval een stuk fijner werken zijn.

Kan je de dingen die je nu in de planning hebt staan maken met je huidige machines/gereedschap of koop je er nu ook machines bij? Persoonlijk zou ik zo'n ruimte niet al te vol stapelen met machines.

Athanor
16-01-15, 22:21
Proficiat met deze beslissing!

Ik kom wel eens kijken hoe je de ruimte gaat opvullen;)

Fons

Bosquet
16-01-15, 22:55
Gefeliciteerd. Zal in elk geval een stuk fijner werken zijn.

Kan je de dingen die je nu in de planning hebt staan maken met je huidige machines/gereedschap of koop je er nu ook machines bij? Persoonlijk zou ik zo'n ruimte niet al te vol stapelen met machines.

Bedankt ! Er zijn nog wel een paar machines die hoog op de verlanglijst staan. Hoewel ik er qua ruimte behoorlijk op vooruit ga, besef ik tegelijk dat deze ruimte te beperkt is om alles wat wenselijk is te plaatsen. Maar, daar heb ik dan ook nog niet de euro's voor. Hier zal ik het eerst mee moeten doen (qua ruimte...).

Wensenlijst voor nu omvat: een paneelzaagmachine en lintzaag. Later "ooit" nog een keer een vandiktebank, een freesmachine en een kantenaanlijmmachine.

Proficiat met deze beslissing!

Ik kom wel eens kijken hoe je de ruimte gaat opvullen;)

Fons

Bedankt Fons. Je bent van harte welkom!!!

Toxiq
16-01-15, 23:22
Helaas Toxiq. Sorry man... :cool:

Weet je het zeker, ik bedoel ik zorg er goed voor en zo heb je weer ruimte voor andere dingen die nog op je lijstje staan ;)

Deeka
16-01-15, 23:25
Gefeliciteerd! Mooie ruimte. Succes met het inrichten. leuke topic om te volgen.

PBT
17-01-15, 08:07
gefeliciteerd!!! stiekem een beetje jaloers! Al had ik liever de trap achteraan in een hoek gezien. Verder een hele nette ruimte!

mijn werkplaats is 6x10 (buitenwerkse maat) http://www.woodworking.nl/showthread.php?12944-mijn-werkplaats-in-wording

edjebel
17-01-15, 10:44
De oude en nieuwe ruimte is wel een verschil zeg, een mooie doorstart ruimte.

ga je boven afwerken?

Jeevanbee
17-01-15, 11:37
Gefeliciteerd, dat is een mooie ruimte om in te werken.

Voordeel van huren is natuurlijk wel dat je makkelijker naar een grotere ruimte kunt gaan mocht dat nodig zijn.

Huib
17-01-15, 13:51
Gefeliciteerd, mooie sprong vooruit!

rudy
17-01-15, 14:35
Gefeliciteerd,maar ook hier een beetje jaloers!

Bosquet
23-01-15, 20:06
Lang leve Marktplaats: vandaag geleverd en geplaatst...
25292

Bosquet
23-01-15, 20:07
Vorige bericht komt vanaf mobiel, dus minder duidelijk en ook nog eens kwart slag gedraaid... Volgende keer weer gewoon vanaf PC

25293

Bosquet
15-03-15, 11:44
ga je boven afwerken?

Ja en nee... Heb er al wel meteen een vloertje in gelegd en er komt een toiletruimte en een keukenblokje in. Heb (nog...) geen plannen voor verder isoleren. Heb al wel gemerkt dat het er héél erg gehorig is. Aan beide kanten heb ik nu niet directe buren (opslagruimte), maar als die er wel komen dan is (geluids-)isoleren wel iets wat zal gaan spelen, denk ik...

27568

De afgelopen 2 maanden stonden in het teken van verhuizen en vooral achterstand inlopen. Nu alles weer een beetje op regel lijkt te komen even tijd vrij gemaakt om de indeling en inrichting nog eens kritisch te bekijken. De werkbank stond aanvankelijk tegen de achterwand, maar deze heb ik inmiddels verplaatst naar de zijwand, deels onder de trap. Dit was noodzakelijk omdat de werkbank op de huidige plek precies boven de afvoer van afvalwater was gesitueerd.

Bijkomend voordeel hiervan is tevens, dat ik boven de werkbank zaken kan gaan ophangen. Hiervoor ga ik over de volle lengt zgn. French cleats plaatsen waaraan ik naar wens van alles op kan hangen. Hiermee blijft het geheel flexibel in te richten en voorkom je dat de muur een gatenkaas gaat worden.

Oud:

27567

Nieuw:

27569

mdamsma
15-03-15, 12:51
Mooie tekentafel heb je staan
heb op mijn zolder dezelfde staan
gebruik hem eigenlijk te weinig
jij ?

gr Menno

Bosquet
15-03-15, 13:08
jij ?

Deze was van mijn vader; hij was architect. Vroeger gebruikte ik hem ook al om mijn opdrachten voor de MTS erop te maken.
Heb altijd geroepen dat ik geen belang had bij erfstukken, m.u.v. deze tekentafel... die "moest" ik hebben.
Tegenwoordig gebruik ik hem eigenlijk nooit meer. Op de computer gemaakte 3D tekeningen zijn voor veel opdrachtgevers beter te 'lezen'.
Hij staat nu nog beneden, maar eigenlijk wil ik hem boven hebben, in de kantoor/presentatieruimte.

SunRayes
15-03-15, 22:32
jij ?

gr Menno

Ik heb er op de MTS ook nog aardig wat op zitten tekenen.
En het heeft ook wel iets emotioneel nostalgisch als je zo'n tafel ziet. Helemaal als je die van Tom Fidgen ziet: the architects table (http://www.theunpluggedwoodshop.com/the-architects-table-part-thirteen-final.html)

Maar zodra je op een blaadje drie keer een lijntje weg gumt, of twee keer hetzelfde tekent, dan weet je gelijk waarom we tegenwoordig AutoCAD en Sketch hebben. :D

Grts, Raymond

mdamsma
16-03-15, 01:10
Ik heb mijne tweede hands gekocht toen ik begon met de voltijd avond opleiding voor interieurarchitect, meubelontwerper, stedelijk interieurarchitect aan de HKU. Opleiding goed afgerond, eigen bureau is eigenlijk nooit gelukt. Helaas.

Rhynix
16-03-15, 07:27
Een voltijdse avondopleiding? :confused:

mdamsma
16-03-15, 12:24
Rhynix,
Ja klinkt wat vreemd, maar hield in dat het zelfde programma voor het dagonderwijs in de avonden werd gegeven.
Dit hield in dat je vanaf maandagavond tot donderdagavond van 1800 t/m 2300 les had, en ook nog de vrijdagmiddag 1300 t/m 1700.
Daarnaast nog de nodige (extra zelfstudie) en een baan van 70%.

Menno

Rhynix
16-03-15, 12:29
Rhynix,
Ja klinkt wat vreemd, maar hield in dat het zelfde programma voor het dagonderwijs in de avonden werd gegeven.
Dit hield in dat je vanaf maandagavond tot donderdagavond van 1800 t/m 2300 les had, en ook nog de vrijdagmiddag 1300 t/m 1700.
Daarnaast nog de nodige (extra zelfstudie) en een baan van 70%.

Menno

Ah zo, bij ons (belgie) heet dat eerder deeltijds onderwijs.

VOltijds is van 8 tot 16u, en van maandag tot vrijdag.

Deeltijds halve dagen,

avondonderwijs enkel savonds

Bosquet
02-10-16, 19:27
Het kan verkeren... na ruim 1,5 jaar ben ik alweer uit bovenstaande bedrijfsruimte gegroeid. Na een lange zoektocht eindelijk een mooie nieuwe locatie gevonden: vanaf 1 oktober 2016 zit ik op een nieuwe, betere plek in Drachten.

Ik ben van 100 m² naar ruim 210 m² gegaan.

De nieuwe bedrijfsruimte is op de eerste verdieping voorzien van een mooi kantoor met keuken en toilet (ik had er geen en dan merk je hoe blij je kunt zijn met zoiets basics als een wc... :rolleyes: ). Verder zit er gas (CV...), water, elektra incl. krachtstroom in. Ideaal dus... Verder op de eerste verdieping een soort van showroom en een extra bergruimte die bereikbaar is via de overheaddeur.

Op de begane grond een grote werkvloer van 12 x 10 meter.
:D
Foto's volgen nog...

Hirumili
02-10-16, 21:43
Gefeliciteerd met je nieuwe nieuwe ruimte Ekko.
Zit je nu ook dichter bij huis?

groet, Michael

BenchWorks
02-10-16, 22:05
Nu dat ik werk in 165m2 begane grond zie ik beter in dat je vorige 50m2 begane grond snel te klein ging zijn. Heb je al statische machines, op de vorige foto's zagen we nog enkel handgedragen gereedschap?
Het is in ieder geval goed nieuws, teken dat het goed gaat.

Bosquet
31-10-16, 10:07
Gefeliciteerd met je nieuwe nieuwe ruimte Ekko.
Zit je nu ook dichter bij huis?

De afstand woon-werk is nagenoeg dezelfde, maar de locatie is wel veel beter nu (semi-zicht-locatie).
En om die reden ook wat extra geïnvesteerd in buitenreclame... :o

54441

Bosquet
31-10-16, 10:12
Nu dat ik werk in 165m2 begane grond zie ik beter in dat je vorige 50m2 begane grond snel te klein ging zijn.
Heb je al statische machines, op de vorige foto's zagen we nog enkel handgedragen gereedschap?
Het is in ieder geval goed nieuws, teken dat het goed gaat.

Het was een hele zoektocht om iets te vinden wat past bij mijn wensen, waaronder de ruimte voor het plaatsen van vaste machines.
Nu ik de ruimte heb staat de komst van een eigen formaatzaag op de 1e plaats !!!

Bosquet
24-12-16, 15:09
Nu ik de ruimte heb staat de komst van een eigen formaatzaag op de 1e plaats !!!
... en het is een Altendorf F45 ProDrive geworden...

jefmen
24-12-16, 20:52
We zijn eigenlijk ook wel benieuwd naar de binnenkant

Bosquet
24-12-16, 21:49
We zijn eigenlijk ook wel benieuwd naar de binnenkant

Nog niet de beste foto's, maar het geeft een beeld...

Begane grond, deel waar werkruimte en formaatzaag komt.
.
57048
.
57051
.
Deel waar platenstelling staat en opslag diverse rommeltjes... moet nog gesorteerd en opgeruimd...
57049
.
57052
.
Overloop, geschikt voor bijv. showroom, barretje of...
.
57053
.
Kantoor met toilet en keuken:
57050
.
57054
.
...en de buitenreclame op de dag van het openingsfeest :cool: #trots
.
57055

klusrob
24-12-16, 21:53
Die telefoon op de foto, is dat het allernieuwste model van tegenwoordig?:rolleyes:

Maar alle gekheid op een stokje, mooie werkplaats!

Pel
24-12-16, 22:11
Dit topic is mij ontgaan, zie het nu pas, mooie ruime werkplaats Ekko, veel succes.

Groet Pel.

Viking1987
25-12-16, 17:59
Wat een ongeloofelijk mooi plekje om te werken:)

Een droom voor mij (als hobby werker) is toch de werkplaats/ 2 car garage (22 foot bij 22 foot) van Jay Bates:
https://jayscustomcreations.com/2016/08/shop-changes-shop-tour-august-2016/

willem1958
26-12-16, 16:34
Nou Ekko, gefeliciteerd man.
Dat ziet er bij elkaar wel helemaal top uit zo.
En op de formaatzaag heb je ook niet bespaard zie ik...
Succes met de zaak!

Bosquet
28-12-16, 09:47
Die telefoon op de foto, is dat het allernieuwste model van tegenwoordig?:rolleyes:

Jazeker ! Dit is de Samsung Galaxy S0 (nul...) Grand Edge ! :p

Maar alle gekheid op een stokje, mooie werkplaats!

Dit topic is mij ontgaan, zie het nu pas, mooie ruime werkplaats Ekko, veel succes. Groet Pel.

Wat een ongeloofelijk mooi plekje om te werken:)

Nou Ekko, gefeliciteerd man. Dat ziet er bij elkaar wel helemaal top uit zo.

Bedankt allemaal ! Ik zit nu weer achter een normaal 23 inch beeldscherm (foto's met de Kerstdagen geupload vanaf mijn telefoon...) en zie dat het eigenlijk wat verouderd is...
Er is sinds het krijgen van de sleutel al het nodige gedaan als voorbereiding op de komst van de formaatzaag én ter verbetering van hetgeen ik met de ruimte wil gaan doen.
Bovendien is er nog erg veel rommel zichtbaar van de verhuizing... wellicht binnenkort maar even met de goede camera een set up-to-date foto's maken...

En op de formaatzaag heb je ook niet bespaard zie ik...
Succes met de zaak!

Ja pfff... het is enorm veel geld... heb dan ook enorm veel gewikt en gewogen... maar ik moet verder. Zoals gezegd: ondernemen is ook af-en-toe risico's durven nemen... :rolleyes:

Bosquet
09-03-17, 11:10
En sinds een paar dagen staat de machine er... :cool:

61020

mariol
23-03-17, 19:47
Hallo oceans 11 Als je redelijk engels kunt lezen/begrijpen staat er een complete indeling met logistieke/logische werkindeling, plaatsing machines, route afzuiging, apparatuur, verlichting etc. Bovendien meldt het van alles over het beginnen als zelfstandige meubelmaker. het boek heet "Jim tolpin's guide to becoming a professional cabinetmaker". en is uitgegeven door "popular woodworking books. Is ook als e-book te vinden. Volgens mij is het wat je zoekt. veel succes

SunRayes
23-03-17, 21:21
Zo Ekko! Dat ziet er fantastisch uit!!
Heel knap dat je dit in die paar jaar opgebouwd hebt. Van ontslag naar een groeiend meubelbedrijf.
Gefeliciteerd en het ziet er goed uit!
Mooie machine's!