(Klop)Boormachine rond de €100-150. Welke?

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Ik moet een aantal slotgaten in een voordeur boren. Daarvoor heb ik een slangenboor van 18mm. Deze past helaas niet in mijn makita accuschroefboormachine en mijn boormachine is een oude black&decker waarvan het toerental niet meer in te stellen is en alleen de klopfunctie nog werkt.

Dus ik moet een nieuwe klopboormachine hebben welke tevens langzaam genoeg kan draaien om mijn slangenboor te kunnen gebruiken. Ik zat zelf te denken aan een van de volgende modellen:

Bosch blauw GSB 13 RE 600W (http://www.bosch-professional.com/nl/nl/gsb-13-re-9787-ocs-p/)

Makita HP1631K 710W (http://www.makita.nl/boren-en-schro...lopboormachine/hp1631k-230-v-klopboormachine/)

De Bosch heeft minder vermogen maar het is wel een bosch blauw.

Weet iemand wat de beste keuze is of weet iemand een betere optie?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Persoonlijk zou ik er een kiezen met een mechanische versnelling, meer kracht bij een lager toerental. Het koppel/draaimoment zegt het meeste over de capaciteit, maar dat staat niet overal vermeld.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Of met de hand

Dan moet ie wel een booromslag hebben of kopen, die dan weer geen klopfunctie heeft. ;)

Verder zou ik voor de Bosch gaan, maar dat is meer een gevoelskeuze dan een onderbouwde keuze. De Bosch lijkt me degelijker en de Bosch wordt niet bij de Gamma verkocht. ;)
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik moet een aantal slotgaten in een voordeur boren. Daarvoor heb ik een slangenboor van 18mm. Deze past helaas niet in mijn makita accuschroefboormachine ...


Weet iemand wat de beste keuze is of weet iemand een betere optie?

Ik heb een 20mm slangenboor, en deze past perfect in mijn makita lxt (18v)

Volgens mij heb je een verkeerde type slangenboor aangekocht.
Heeft hij een 6-kantig uiteinde dat in de boormachine moet?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik boor slotgaten met de bovenfrees (extra lange frees), en evt. het laatste eindje met een speedboor. Ik gebruik de bosch self cuts, daar moet je ook wel een krachtige machine (en hand) voor hebben. Die draait met schroefdraad het hout in.

Met de bovenfrees gaat erg snel en nauwkeurig. Ik heb er een mal voor gemaakt. Met dezelfde mal frees ik ook meteen de bevestigingsplaat.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb een 20mm slangenboor, en deze past perfect in mijn makita lxt (18v)

Volgens mij heb je een verkeerde type slangenboor aangekocht.
Heeft hij een 6-kantig uiteinde dat in de boormachine moet?

Als ie maar een 8 of 10mm snelspankop heeft dan gaat het niet passen. Bij mijn weten hebben de grotere zeskant slangenboren allemaal 13mm nodig.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Als je iemand kent met een metaaldraaibank zou je die ook kunnen vragen om een stukje van de schacht te halen.
Beide boormachines die je voorstelt lijken mij niks, zou kiezen voor een zwaardere en dus ook met minimale opnamen van 13mm.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als je iemand kent met een metaaldraaibank zou je die ook kunnen vragen om een stukje van de schacht te halen.
Beide boormachines die je voorstelt lijken mij niks, zou kiezen voor een zwaardere en dus ook met minimale opnamen van 13mm.

Beide machines hebben een 13mm spankop. ;)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Los van alle alternatieven voor je benoemde klus zou ik qua boormachine eens kijken naar Protool. Dat is onderdeel van Festool en gaat straks ook zo heten. Dus de machines waar Protool op staat worden nu voor aantrekkelijke prijzen verkocht. Dan heb je voor onder de €200,- een top machine.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Maar waarom geen boor met een kleinere schacht? Een snelle google levert 11800 resultaten op, waarvan een substantieel aandeel met kleinere schacht is.. Is ook goedkoper als een nieuwe machine... Maar als je toch liever een nieuwe machine wilt, istie zo wel te verkopen aan de vrouw. 10 tegen 1 dat die niet gaat googlen naar de schachtdikte van slangenboren.. :D
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Misschien wel naar een andere schachtdikte! (Ik zal m maar even inkoppen..)

Maar Hed, die boor heeft een diameter van 18, niet een schacht van 18mm. Die zal gewoon tussen de 10 en 13mm zitten. Ik kan mij zelfs uit de tijd dat ik op de MTS zat mij niet heugen dat de boren daar grotere diameter schachten hadden, dan werden het freeskoppen met een conische schacht.
 
Laatst bewerkt:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Jammer dat nu @ jmachils zelf niet meer reageert, ik weet zo ook niet waarom die boor dan niet in zijn boormachine past ?.
Maar het is goed mogelijk om zoiets te doen mocht het nodig zijn.
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Uit mijn hoofd is de schacht 11mm zeskantig. Mijn accuschroefmachine gaat helaas maar tot 10mm. In mijn boormachine past hij wel, maar die kan alleen nog op maximale snelheid draaien, het stelwiel is kapot.

Misschien moet ik maar een speedboor kopen. Dat is toch een stuk goedkoper.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik zou een stukje van de schacht afvijlen.
Alternatief is om een slangenboor met normale schacht te kopen, kijk bijvoorbeeld eens bij ecotools
Tenzij je natuurlijk een mooie nieuw boormachine wilt kopen.

Speedboren zijn trouwens linke dingen, die willen wel eens vast blijven steken.
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Dat linke is een van de redenen dat ik slangenboren wil gebruiken. Mijn slangenboren komen van ecotools, die heeft alleen 11mm schachten.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik zou een stukje van de schacht afvijlen.
Alternatief is om een slangenboor met normale schacht te kopen, kijk bijvoorbeeld eens bij ecotools
Tenzij je natuurlijk een mooie nieuw boormachine wilt kopen.

Speedboren zijn trouwens linke dingen, die willen wel eens vast blijven steken.

De schachtmaat is normaal voor slangenboren van deze diameter. Een accutol is ook niet het geschikte gereedschap voor deze maak boren, je zou hier eigenlijk een boor moeten hebben waarmee je de krachten kan opvangen, dus met een greep aan de zijkant. Bij deze maat (en helemaal bij grotere maten) komen er behoorlijk wat krachten vrij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.