Teak: Hout snijden/beitelen

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo,

Ik heb van een oude tafel van teak (heb ik me laten vertellen) de poten afgezaagd en op elkaar gelijmd. Het hout is licht en donker wat door elkaar loopt. Nu wil ik daar een soort totempaal van maken door er gezichtjes uit te snijden/beitelen. Ik ben er deze week mee begonnen maar ik merk dat vooral van het lichte hout snel stukjes afbreken. Je ziet dan de draden van het hout lopen waar de stukjes weg zijn.

Uit zuid-oost Azië en Indonesië zie je altijd heel gedetailleerd houtsnijwerk, dat is vaak ook van teak. Ik twijfel nu of ik een andere houtsoort te pakken heb, want het valt niet mee.

Wie o wie kan duidelijkheid van zaken verschaffen?

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo David.
Voor een goede, dat wil dus vooral zeggen een ervaren houtsnijder, is het hout geen probleem. Dat wil zeggen dat een ervaren houtsnijder, die weet wat snijden inhoud, in hout kan snijden waar een beginner niet in kan snijden. dat zeg ik niet om je te ontmoedigen, integendeel. Houtsnijden is een vak wat je kunt leren zoals je kunt leren een stoel te maken. De kunst van het houtsnijden zit hem vooral in heel goed maar vooral heel scherp gereedschap en scherp houden. Fijne details snijden is moeilijk met dik gereedschap, terwijl dat heel goed gaat met dun materiaal zoals Flexcut dat maakt. Met het goede gereedschap is het dan de kunst om vooral rekening te houden met hoe de draad van het hout loopt.
Een rondje moet je dan soms in 4 kwart cirkeltjes snijden om het hout niet te laten uitbreken.
Succes, en....oefening baart kunst.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Foto's toegevoegd...

Ik heb inderdaad nog niet zoveel ervaring met houtsnijden en ook het gereedschap dat ik heb laat te wensen over. Momenteel doe ik alles met een rechte beitel van 10mm en een guts van 14mm. Maarja eerst maar is wat rommelen en dan komen die speciale beitels vanzelf wel, ik heb nu ook geen idee welke beitel ik voor welke bewerking moet gebruiken.
 

tuoh

Oud hout
Hallo,

na het bekijken van de foto's ben ik 100% zeker dat de gebruikte houtsoort GEEN Teak ( Tectona Grandis) is, maar Iroko ( Chlorophora exelsa en/of Clorophora regia).

Er heerst rond deze laatste houtsoort nogal wat verwarring aangaande de naam, het hout word al eens Afro-Teak genoemd, maar heeft met de echte Teak niks te maken. ( = een ander werelddeel)

In de scheepsbouw word deze houtsoort regelmatig gebruikt als ( goedkopere) vervanger van Teak, maar Iroko is duidelijk inferieur aan Teak. Het hout lijkt op Teak, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Iroko heeft de neiging om te werken, en niet zo een klein beetje, maar er kunnen serieuze vervormingen optreden. Bij het minste verschil in vochtigheid heb je bijna gegarandeerd prijs.

Iroko bevat ook een giftige stof ( Chlorophorin) die bij het bewerken van deze houtsoort serieuze bijverschijnselen kan uitlokken, ontstoken slijmvliezen, huiduitslag, alle wondjes die je oploopt ontsteken, etc...
Het is dan ook niet direct mijn favoriete houtsoort :x

Het hout dat op de markt aangeboden word, zeker het gevierschaalde hout is steeds een mengeling van de twee soorten door elkaar, nu zijn qua uitzicht de beide ongeveer het zelfde, maar op gebied van bewerken is er wel een waarneembaar verschil.
De ene soort is over het algemeen sprokkeriger dan de andere.

Iroko is gewoon niet geschikt om in te snijden, draaien lukt wel, maar een goed stofmasker heb je dan wel nodig.

Als je een echt stuk Teak kan te pakken krijgen zal je ondervinden dat deze houtsoort wel makkelijk te snijden is, maar zoals de meeste tropische houtsoorten bevat ook het Teakhout kalk en kiezelinsluitingen, je zal de slijpsteen dus wel wat meer moeten opzoeken.
Maar door de oliehoudende inhoudstoffen kan je het hout bijna polieren met de vouw van de beitel, je kan een heel gladde afwerking bekomen, en dit in tegenstelling met het gebruikte Iroko.

Ps: als je met maar twee beitels al een dergelijk resultaat kan neerzetten in een inferieure houtsoort( voor snijwerk) dan gaan we hier nog knappe beelden zien verschijnen.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Nog één bemerking, probeer ergens aan Lindehout te geraken, dat is een heel dankbare houtsoort voor beeldhouwwerk, houtsnijden en houtdraaien.

Het hout vormt zich bijna van zelf :D

Zeker het hout van oude bomen is mooi van structuur en kleur, bij boomverzorgers of andere groenverzorgers kan je al eens gemakkelijk aan stukken stam raken, Linde's werden veel aangeplant in tuinen en parken.
Maar eens een bepaalde leeftijd bereikt begint het hout van in het hart af te sterven, en moeten ze geveld worden.
Lindehout van oude bomen voelt ook enigszins vettig aan en laat zich daardoor heel glad afwerken, en dit zonder al te veel schuurwerk.

Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ach ja, ik had dit toevallig nog over van een oude tafel. Dus het een mooie gelegenheid om m'n skills te verbeteren. Ik maak dit gewoon af terzijnertijd en misschien kan ik later ooit nog is een stuk echt teak te pakken krijgen voor het betere werk. In ieder geval bedankt voor de informatie allemaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.