Under construction: buigijzer

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Buigijzers: een onmisbaar apparaat binnen de gitaarbouw. Zijkanten en bindingen dienen in vorm gebogen te worden.. Temperatuurgestuurde varianten lopen op tot €500. Er zijn heel veel doe-het-zelf varianten op de markt en dit gaat van een gasbrander in een pijp, verfbranders in een pijp en dies wat meer zij. Ik kwam het volgende filmpje tegen op YT en bedacht me dat dat een veiliger ontwerp was.


Met wat aanpassingen uiteraard.. Ik had het graag in een kastje die ik middels lijmklemmen of de nog te installeren t-track holddowns op mijn werkbank vast kon zetten.

Ik heb een vreselijke berg 18mm multiplex liggen, dus ik dacht vanavond even mijn nieuwe zaagmachine (Dewalt DW 745) even in te wijden. Dat leverde uiteindelijk onderstaande plaatjes op. Of de afmetingen kloppen, weet ik nog niet helemaal, maar dit zagen ging zo lekker, dat ik het graag nog een keer doe! :) Wil 'm wel zo klein mogelijk hebben, vanwege de beperkte opbergruimte, dus ga nog even vogelen.


20140930_203211_resized.jpg
20140930_203230_resized.jpg

Het idee:

20140930_203334_resized.jpg

De buis is redelijk oversized, ik heb drie maal de lengte genomen, omdat ik er een ovaal van wil maken, om zo twee radii te hebben voor evt moeilijke bochten. Dus rekening gehouden met een evt. mislukking. En de L-beugels moeten op een plat oppervlak voor zoveel mogelijk stevigheid, dus dat wordt een uitdaging.. :) Eigenlijk is alles een beetje overbemeten, maar wilde wat meer zekerheid.

En nog wat benodigdheden:

20140930_203443_resized.jpg

Het element is 300w, dus met het 3A relais wat in het apparaat zit, heb ik voldoende capaciteit. De pid-controller is volledig instelbaar en wordt gestuurd door een thermokoppel. En ik heb er een Chinese handleiding bij, dus alles moet ik middels trail en error uit gaan vinden.. Altijd fijn..

De isolatie is een siliconen bakmat, tot inzicht gekomen in dit topic, er komen een aantal lagen op elkaar.

De rest gaat zoals in het filmpje, dus alu folie stampen tot ik er een ons bij weeg en daar een 16mm gat inboren.

Wordt vervolgd!

Nog nodig: wat kabelschoentjes
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Die temperatuurregelaar lijkt van een afstand wel erg veel op de Omron E5cb. Daar is meer over te vinden op internet. Misschien heb je daar iets aan bij het instellen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Het is een Chinese kopie van... Het aansluitschema wat in de originele gebruiksaanwijzing staat is heel anders, gelukkig staat het ook op het apparaat zelf. Zodra ik 'm heb aangesloten ga ik wel kijken of hij hetzelfde werkt. Zo niet, hij was 13 euro.. :) Heb wat filmpjes bekeken en ook de kopie zou het moeten doen..
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Rizz heb je wat meer gegevens van de warmte bron
Evt linkje waar je hem hebt besteld?

Menno
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ook hier maar eens wat aan gedaan. Wilde een ovaal maken en dat is min of meer gelukt. Er zitten nu wel twee ietwat platte kanten aan vanwege het drukken in de bankschroef, maar daar kan ik mee leven. Ook moet ik een andere manier van bevestigen op het kastje verzinnen, de l-beugels die ik gekocht heb, zijn te groot en het werkt niet echt op een ovaal. Komt ook wel weer goed!

20141004_162957_resized_1.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
En zo prutsen we weer verder..

Herinnerde me ineens dat ik nog wat alu hoekstukjes had liggen van het drumsanderproject en dat is een stuk elegantere oplossing. Moest ze wel even opereren, er zitten nokjes aan, omdat ze eigenlijk dienen als hoekverbinding icm alu profielen.. Op de foto ligt de (nep) dremel, maar met een grote vijl ging het veel sneller en netter..

20141006_183003_resized.jpg

De controller moest er ook in, dus daarvoor een gat gemaakt. Bij gebrek aan een frees moest dat met de kolomboor, beitel en schuurstokje. Piest precas! Gaatjes geboord voor de hoekstukjes en 1 voor de bedrading van het element.

20141006_193631_resized.jpg

In mockup ziet dat er dus zo uit:

20141006_200755_resized.jpg

Ik ga niet voor de schoonheidsprijs, dit wordt functioneel. Next up: de folie in de buis proppen, stampen en hameren. Dat wilde ik m'n buren vanavond niet meer aandoen, dus we gaan van het weekend weer verder.. Overdag.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Hier weer een update van de prutser.. :) Af en toe..

Ik heb via via een aansluitschema voor elkaar gebokst. De eerste test waren veelbelovend, PID gekalibreerd op kokend water en het schema getest.. Doet het prima en wat het moet doen, dus de Chinese kopie-industrie werkt tot nu toe prima..

20141010_223557_resized.jpg

Ook het doosje opnieuw gemaakt, er zat een ontwerpfout in. Die eruit gehaald, resultaat: een strakker doosje.. :)

Alles ging goed, folie rammen en proppen.. 2 1/2 rol in een buisje, Toen het gat boren, ging ook nog goed.

20141012_152614_resized.jpg

Bij het plaatsen van het element ging het echter fout. er was wat kracht voor nodig en ik had deze vastgeklemd in de bankschroef met draaibare koppen. Ineens glipte de buis uit de bankschroef en viel op de grond, precies op het element. Keramisch gedeelte letterlijk aan stukken.. Enige krachttermen vulden de ruimte. :(

20141012_162817_resized.jpg

Niets aan te doen, verlies slikken en een nieuwe bestellen.. Helaas niet meer in deze maat met bijbehorend vermogen te krijgen.. Tenminste, niet de goedkope Chinese versie. Heb nu maar een Amerikaanse besteld. Helaas was dat een tikkie duurder door de verzendkosten.. Nu maar weer wachten tot deze binnen is.. Ik hoop binnen 2 weken.

Dus nu maar alles aangesloten en klaargemaakt voor de finale:

20141012_175244_resized.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
And the story continues..

Niet heel spectaculair, maar het nieuwe element is binnen.. Na wat kunst en vliegwerk in het gat gekregen. Het folie zit er weliswaar strak in, maar kan nog steeds een beetje zakken, dus heb er wat langere boutjes ingestoken om dat te voorkomen. Nu nog de isolatie in orde brengen. Ik heb nu een bakmatje, maar ik krijg van de man hierboven nog een plaatje teflon tegen verzendkosten.. Maar moet daar nog ff een weekje op wachten.. Maar kan wel de boel gaan testen binnenkort!

 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Die teflon plaat van 5mm dik is wel aardig stijf, dat krijg je volgens mij niet zo om die buis heen volgens mij.....
Het is niet echt een siliconen bakmatje wat je oprolt, die teflon plaat kun je iemand leuk mee slaan zeg maar.:D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Die teflon plaat van 5mm dik is wel aardig stijf, dat krijg je volgens mij niet zo om die buis heen volgens mij.....
Het is niet echt een siliconen bakmatje wat je oprolt, die teflon plaat kun je iemand leuk mee slaan zeg maar.:D

Neuh, dat gaat idd niet lukken, maar daar issie ook niet voor.. :)

Op de foto hierboven zie je de onderkant van het buigijzer en de buis komt op het kistje te staan waar hij nu op ligt. Om het multiplex te beschermen tegen de hitte, moet er wat isolatie tussen..

Dit is de bedoeling:

bendingsides.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik kon het niet laten, moest het geheel toch even testen en hij doet het! Na wat klooien met de instellingen en de + en - van het thermokoppel omgedraaid te hebben :eek: heb ik 'm een uur aan laten staan om te testen. Blijft netjes op temperatuur.. Nog even en ik kan houtjes gaan buigen! :) Hij zal niet vaak gebruikt worden, maar dat mag de pret niet drukken, alleen het maken alleen al is good fun!

2014-10-26 18.36.50_resized.jpg

2014-10-26 18.36.08_resized.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ok, hij is klaar! Zoals eerder gezegd, heb ik me weinig druk gemaakt om de afwerking en meer om functionaliteit. Het is een best bakbeest geworden en er zit best wat gewicht aan! Mag ook wel, er zit 75 meter alufolie in.. :) Staande test wijst uit dat hij dan iets minder goed op temperatuur blijft, maar nog steeds met een marge van 5 graden ongeveer.. Ik heb gister op de cursus een commerciële versie aan het werk gezien, die doet er zeker een half uur over om op temperatuur te komen. De mijne in 10 minuten.

Met dank aan gasman voor het plaatje teflon, nu nog even uitzoeken of de boutjes niet zodanig warm worden dat de binnenkant verschroeit. Ik heb daar in die mate rekening mee gehouden dat ik ipv 5mm gaatjes, 6mm gaatje heb geboord, om de boutjes toch wat ruimte te geven en het contact te minimaliseren.

20141031_225317_resized.jpg

20141031_225708_resized.jpg
20141031_221048_resized.jpg

Ik zal zeker een filmpje posten, al moet ik nog even gaan bedenken hoe, maar er zullen forumleden zijn die anders zwaar teleurgesteld zullen zijn, en dan noem ik geen namen... :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.