PDA

Bekijk Volledige Versie : Roy begint weer

Seek
30-09-14, 18:55
Ze zijn weer gestart om de video's van de Woodwright shop van dit seizoen op Internet te zetten. Er staat er nu eentje op, ik verwacht dat dat langzaam aan wel meer zal worden.

http://video.pbs.org/program/woodwrights-shop/

coko
30-09-14, 19:05
Thanx! Kijk er ieder jaar weer naar uit.

armadaman
30-09-14, 19:30
Kees, bedankt voor de tip, de eerste was weer ouderwets ROY
Het lijk zo simpel, maar als je het namaakt :confused::confused:

armadaman
16-10-14, 21:35
Zat net even te kijken en het tweede filmpje van 2014/2015 is gepost.
Pinch Rods and Squeezy Blocks , weer een leuk klein bouwplannetje.
hg Hugo

henkverhaar
17-10-14, 15:48
leuk, ben gelijk materiaal gaan halen om zo'n pinch rod te maken. Hij wordt zo langzaamaan wel oud, overigens, maar nog steeds even onderhoudend...

jaap
17-10-14, 20:14
De hardware voor zo'n pinch rod, of schuifliniaal is ook de koop van Veritas, als je niet zo handig bent met metaal. Het hout voor de liniaal is naar eigen keuze en lengte.
Hier de link naar Baptist (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/afteken-en-meetgereedschap/passers-wanddiktemeters-en-schuifmaten/veritas-houders-voor-schuiflineaal)

jaap

armadaman
20-10-14, 22:56
Er zijn er weer twee bijgekomen.
Taming the Timber Bench en Tapered Tail Tripod Table 2
Morgen zelf maar eens kijken.

henkverhaar
21-10-14, 06:57
De hardware voor zo'n pinch rod, of schuifliniaal is ook de koop van Veritas, als je niet zo handig bent met metaal.

Heb er nu drie gemaakt, van latjes bubinga. De langste met twee 'klemmetjes', de twee kortere met elk één klemmetje. Klemmetjes gemaakt als in het fimpje, van roodkoperen sokken met messing moertjes erop gesoldeerd.

armadaman
27-10-14, 22:09
Ja Roy staat niet stil, hier is er weer 1
http://www.pbs.org/woodwrightsshop/watch-on-line/2014-2015-episodes/
De laatst nieuwe gaat over het werken zonder een bankschroef. :D

Veel kijkplezier

armadaman
16-11-14, 23:36
Zag net dat er weer twee live zijn gekomen. Vreemde zwaluwstaarten en een mooi krukje.
Shop Class Tabouret iss het krukje en Daring Diagonal Dovetails ,

SunRayes
17-11-14, 13:33
Ik heb ze gekeken en het was weer prachtig.
Zijn rommelige manier van werken geeft me het vertrouwen wat ik nodig heb. Het hoeft allemaal niet op de 100ste mm nauwkeurig.

Die pitch-rods wil ik ook na maken, die lijken me erg handig. En leuk!

RichardDrempt
17-11-14, 13:58
Ik kende deze man niet, maar wat een fantastische filmpjes.
Ik word wel eens overwelmd hoe precies houtbewerking werkt, maar door deze filmpjes zie ik in dat dat helemaal niet hoeft en krijg ik weer zin om bijvoorbeeld zo'n prachtig krukje te maken.

Back to basic, gewoonweg prachtig!

armadaman
25-11-14, 22:50
Net gezien,
Weer twee erbij. Met Christopher Schwarz in de shop.
Weer veel kijkplezier gewenst

armadaman
02-12-14, 22:05
Weer eentje geplaatst: The Crotch and the Horse
In deze aflevering haalt Roy vers hout, een splitsing. Je weet wel twee takken uit een boom. Hij verwerkt ze weer tot heel bruikbaar werkplaats gereedschap. Volgende keer maar eens beter opletten voordat ik mijn brandhout aan stukken zaag ;)

Seek
03-12-14, 10:28
Hij is flink buiten adem in deze episode!

Altijd leuk om te zien, maar ik zie mijn vrouw nog niet blij worden als ik de tuin vol zet met dit soort bouwsels!

armadaman
08-12-14, 21:56
Hallo Kees
Nee dat is niet de ideale soort hulpmiddelen voor in de werkplaats. Ik geloof dat jij ook niet zo'n grote schuur hebt als ik. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je een flinke werkplaats hebt of een aardige tuin dat je dit soort hulpmiddelen gebruikt. Dat van die scheepsspanten wist ik wel. Ik zag mijzelf al in mijn fantasie werkplaats staan met dit soort schragen. :) Vooral omdat ik zo stom geweest ben met de kettingzaag in de workmate te zagen AUW.
Er is er net weer een bij gekomen. Het zelf maken van een : Dovetail Saw Ik heb er een tijdje terug al eens een gemaakt. Maar hier zie je toch ook weer een paar nieuwe leuke tips.

Seek
08-12-14, 22:02
Aha, snel kijken. Kan nog net voor het slapen gaan.

Woruta
08-12-14, 22:45
Mooie zaagjes hoor! Wie start de eerste cursus zagen maken? ;)

coko
08-12-14, 23:03
Bedankt Hugo! Ik ga em zo kijken.

Vind het wel beter dat de afleveringen nu gedoseerd losgelaten worden, andere seizoenen werd het vaak nachtwerk, kon niet stoppen met kijken :p

Seek
09-12-14, 11:03
Mooie zaagjes hoor! Wie start de eerste cursus zagen maken? ;)

Daar zeg je me zo wat. Ik heb nog ijzerhandel liggen om drie zwaluwstaart zaagjes te maken. Ik was vorig jaar van plan om die zelf in de markt te zetten, maar dat werd niks. Dus misschien is het leuk om daar een kleinschalig cursus projectje van te maken? Ik heb zo snel even geen idee van de logistiek en het lijkt me ook nogal een ambiteus project voor een weekend. Ideeen?

Woruta
09-12-14, 13:27
Daar zeg je me zo wat. Ik heb nog ijzerhandel liggen om drie zwaluwstaart zaagjes te maken. Ik was vorig jaar van plan om die zelf in de markt te zetten, maar dat werd niks. Dus misschien is het leuk om daar een kleinschalig cursus projectje van te maken? Ik heb zo snel even geen idee van de logistiek en het lijkt me ook nogal een ambiteus project voor een weekend. Ideeen?

Hoe lang ben je er ongeveer mee bezig? Desnoods verspreiden over meerdere avonden/dagdelen. Ik heb wel interesse :)

Seek
09-12-14, 15:31
Tja hoe lang ben je daar mee bezig? Eerst een lijst met taken:

Handvat uitzagen en zijkanten min of meer haaks maken.
Sleuf voor het blad zagen.
Slot voor de rug uithakken.
Rondingen in het handvat raspen, vijlen en heel veel schuren.
Tanden vijlen.
Gaten boren in handvat met alle countersinks en vierkant uitsteken.
Assembleren.

Natuurlijk kan je in zo'n cursus het raspen en schuren even overslaan. Dat kan je ook zelf thuis doen en scheelt heel veel tijd. Misschien dat het wel lukt in een weekend, hangt ook af van de handvaardigheid van de deelnemers.

golddigger
09-12-14, 15:42
Bedankt Hugo! Ik ga em zo kijken.

Vind het wel beter dat de afleveringen nu gedoseerd losgelaten worden, andere seizoenen werd het vaak nachtwerk, kon niet stoppen met kijken :p

same here, verlies je zo een week van je leven :P

armadaman
09-12-14, 17:04
Leuk plan mannen, maar wie heeft er zo'n ding waar je de tanden mee kan stansen. Dat is eigenlijk het belangrijkste stuk vond ik. :o
Ik wil best wel een middagje draaien om ergens tandjes in te draaien.
Ik hoop op een algemeen vervolg.

Woruta
09-12-14, 17:40
Tandjes vijlen lukt ook wel zonder machine, al gaat het wel behoorlijk vlug in het filmpje :)

armadaman
09-12-14, 18:54
Als wij iemand vinden met zo'n machine dan kunnen we er echt een knutseldag van maken. Misschien wel iets voor de werkplaats van Masave in Zwolle. Weet iemand de Nederlandse naam van deze machine ??? Het maakt mij niet uit wanneer ik KAN en KOM zeker.

Hugo

Seek
09-12-14, 20:35
Wim Kluck had er geloof ik eentje?

Zelf heb ik de tandjes altijd gevijld, maar dat is wel iets moeilijker dan ponsen. Na het ponsen moet je de tandjes nog wel slijpen, maar dat is makkelijker als de goede vorm er al in zit.

Wat ik heb liggen zijn 3 zaagbladen met een gevouwen messing rug (10" lang) en 6 zaagschroeven van het spit nut type. Kwartiers gezaagd beuken heb ik ook nog wel in de goede maat. Wat dan ontbreekt is een plek met voldoende werkbank ruimte, een lintzaag (is wat makkelijker dan de boogzaag die ik altijd gebruik) en een fatsoenlijke kolomboor.

jefmen
09-12-14, 20:41
Wim Kluck, heeft de tanden pons machine overgekocht van mijn vader.

armadaman
09-12-14, 21:15
Ik heb Wim een PB gestuurd, ben benieuwd of het de zelfde is.
word vervolgd

jefmen
09-12-14, 22:29
Iets anders dan in het fimpje. Hij heeft een elektrische versie.

Seek
10-12-14, 10:59
Hou me op de hoogte als Wim antwoord heeft gegeven. Misschien kunnen we iets organiseren.

klaas0639
10-12-14, 22:24
Ook hier aan de orde:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?8516-Dat-gaat-supersnel-zaagtandponsmachine