Gestoomd eiken, hoe bewaren?

B

bart1978

Guest
Hallo,

Wil een houten blad maken voor in de badkamer waar dan 2 natuurstenen/rivierstenen wasbakken op komen te staan.
Dit wordt gestoomd eiken welke in de blanke lak gaan (soort? tips, graag!), echter ga ik pas volgend jaar beginnen.
Hoe en waar kan ik deze planken het beste opslaan? In een magazijn op mijn werk onder alleen een zeiltje, liggend?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het meubel binnen komt te staan, zou ik het hout ook binnen bewaren - bij ongeveer dezeflde temperatuur/luchtvochtigheid. Dat voorkomt dat het hout gaat werken als je je blad net af hebt en het in de badkamer monteert. Op zolder wellicht?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een magazijn klinkt prima, best is liggend, eventueel rechtop, maar nooit schuin. Ook in geen geval het hout rechtstreeks op de grond leggen, zeker niet bij een beton vloer, anders kan het vocht van de vloer niet weg en krijg je een natte plek. Latjes of balken eronder leggen om de meter of zo.
Een zeil heeft weinig zin tenzij het erop kan regenen of er rechtstreeks de zon op schijnt.

Als dat magazijn niet verwarmd is dan leg je die beter een week of twee binnen voordat je ze weer gaat bewerken. Als het nog ruw hout is dat je moet verzagen tot planken en dan schaven, dan zaag je ze beter eerst op ruwe maat en dan een tijdje laten rusten zodat je geen slechte verassingen krijgt met interne stress die opeens alles kromtrekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.