Salontafel kopshout

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Hoi daar,

Vandaag een langlopend project afgewerkt.

Een salontafel in essen, bestaande uit blokken kops hout.
Poten zijn gemaakt uit 12 mm staalplaat.

IMG_6289.jpg

Hieronder nog een klein fotoverslag van de bouw.

Eerst 2 grote panelen gemaakt

IMG_3565.jpg

Deze panelen verzaagd naar kleinere panelen en dan terug vandikte geschaafd
IMG_3581.jpg

De balkjes van 10 cm breed verlijmd tot 1 blok
IMG_3607.jpg

Heel deze blok heb ik dan met de bovenfrees vlak en vandikte gefreesd, dan laten schuren met de breedbandschuurmachine.
Hier met de eerste laag vernis. 5 lagen zijn nog gevolgd.
IMG_3762.jpg

De stalen poten zitten in een groef van 12 mm gelijmd.

Ik schat dat de tafel nu zo'n 70 kg weegt, de kinderen zullen hem nu dus wel laten staan.



S.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    78 KB · Weergaven: 759
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
772
115
omg Haarlem
Ziet er goed uit! Dat vlakken met de bovenfrees heeft wel even geduurd zeker, het was te veel om direct door de breedbandschuurmachine te gaan?
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
@avos: dat frezen ging goed vooruit, met een frees van 40 mm was dit op 10 minuutjes klaar. Om door de breedbandschurmachine te gaan moet er minstens 1 kant vlak zijn. Dat was niet het geval na het lijmen.

S.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Inderdaad, de bevestiging van de poten, probeerde ik ook te raden. Ze zullen niet alleen ingevreest zijn.
Wellicht een plaat horizontaal aan de poot gelast die geschroeft zit in het hout?

Hoe dan ook: geweldige tafel!



edit: typo
 
Laatst bewerkt:

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
@ jaap: vlakken met de bovenfrees was een fluitje van een cent. Gewoon goede geleiding maken. Ik nam ongeveer 3 mm af, dit was voldoende om hem in 1 keer te vlakken.

IMG_3616.jpg

Hier nog eentje van de poten langs onder gezien:

IMG_3899.jpg

S.
 

Boo

Actieve deelnemer
Ik vind het een mooi stuk werk, zowel het idee als de uitvoering.

Wat voor type frees is dat precies die je gebruikt hebt?
Is degene met de breedbandschuurmachine een bekende van je of een bedrijf die dit voor een ieder zou doen?
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
@boo:

de de frees heeft een diameter van 40 mm denk ik. Is slechts 5 mm hoog.

Liet dit schuren bij een firma waar ik wel eens voor werk. Denk wel dat ze dit voor iedereen doen. Tegen betaling natuurlijk.
Ik denk dat iedere firma met zulke machine dit wel voor je wilt doen.

S.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Mooie tafel! Heb je de poten op maat laten maken bij de ijzerboer of ben je ook handig met staal?
Ik hoop dat hij niet door gaat hangen onder zijn eigen gewicht trouwens, gezien de kleine contactpunten met de poten.

De k je trouwens dat het geheel af te vlakken zou zijn geweest met een schaaf? Of had het kopse hout dat vrijwel onmogelijk gemaakt?
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
@sjeupie, de poten heb ik met een laser laten uitsnijden, daarna zelf opgepoetst met de bandschuurmachine.
Voor doorhangen heb ik geen schrik, is tenslotten 10 cm dik he.

Moet wel lukken met de schaaf denk ik, maar de zijkanten zullen dan misschien wel uitbreken. Dit kan je dan weer oplossen door
het blad achteraf een beetje kleiner te zagen.

Ik heb wel eens een gelijkaardig blad in eik vlak en vandikte geschaafd met de machine. Dit ging erg goed, maar was dan ook smaller dan 40 cm (max schaafbreedte van m'n machine).

S.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Ik hoop dat je gelijk hebt....en anders draai je hem over tien jaar gewoon ff om ;)

@ Lemen: woah...!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.