dewalt afkort zaag of toch een Erika85

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hallo,

IK ben van plan om een dewalt 780 afkortzaag te kopen. Maar ik ben mijn nu heel erg aan het afvragen of ik niet beter door kan sparen voor een Erika85. Ik heb weinig ruimte om gereedschap op te bergen en de erika85 heeft ook mogelijkheden om er een freestafel van te maken. Maar nu is het meestal zo dat een apparaat dat meerdere dingen kan deze veel dingen slecht kan.

Mijn vraag is de Erika85 een volwaardig alternatief voor een goede afkortzaag?

Alvast bedankt,
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik vind het geen volwaardig alternatief voor een afkortzaag. Maar het is maar net wat je er mee wilt doen. Bijvoorbeeld onder hoeken zagen (verstek of dubbel verstek) is bij een afkortzaag meestal handiger.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik heb zelf een erika, het is een enorm veelzijdige zaag, afkorten gaat ook goed.
Als je veel afkort werk hebt en telkens verschillende hoeken zaagt is een afkortzaag makkeliiker, je te zagen materiaal blijft op dezelfde plek liggen, bij een erika verander je je te zagen materiaal tov de machine.
Stel je bent in een kleine ruimte aan het afkorten, en je gaat van 90 naar 45 graden dan kan het zijn dat je je zaagtafel bij moet zetten. Ook kun je met een afkortzaag makkelijker in serie afkorten, bv door met zelfgemaakte aanslagen te werken. Stel je zou voor de erika een materiaalondersteuning met aanslagen maken, dan werkt dit alleen bij haaks afkorten, bij 45 graden verandert de richting van je materiaal.
Ook heb je geen laser of xps.

Maar in principe kan je er van alles mee maken, en bij de erika 85 heb je meer afkortcapaciteit dan met de meeste afkortzagen.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik heb een erika 85 er zijn vast aanslagen op de zijgeleider, wel op de vaste standaard graden. 35 45 enzo. Je kan ook tussengraden instellen maar deze voelen niet zo nauwkeurig als op de kapex. Daarintegen heb ik een kapex 120 en daar kun je alles makkelijk repeteren. Elke graden kun je makkelijk vastzetten en dus herhalen.

Beide machines hebben hun eigen goede kanten. Zijn eigenlijk niet te vergelijken, appels met peren.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Jah antwoord is natuurlijk nee. Het is géén volwaardig alternatief, de erika is gewoon geen afkortzaag.

Kan je je dan niet beter de vraag stellen, moet ik zoveel en zo lange stukken afkorten dat het me een goede afkortzaag waard is?

De Erika is "dé paneelzaag" onder de verplaatsbare/inklapbare zagen. De standaard hoeken zijn geindexeerd, aparte hoeken moet je zelf instellen.
Afkorten met de trekfunctie of roltafel gaat prima. Wel moet je ff zien of je af te korten stuk goed op tafel blijft liggen, dat zal het grootste euvel zijn denk ik.
Nauwkeurigheid van de machine zal het probleem niet wezen.
 
Laatst bewerkt:

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
ben ook bezig met het maken van een tafel. bekleed hem met visgraatparket. Alles wordt onder hoeken gezaagd en gelegd in een soort mozaiek. Met de zijgelieder onder een hoek moet je idd het werkstuk goed klemmen op de tafel als je de zaag naar je toehaalt. Zeker met kleine stukjes is dit niet altijd eenvoudig.

Heb jaren met veel plezier een Festool CS70 gehad en het zagen van kleine stukjes mbv de trekzaagfunctie vond ik erg handig en miste ik erg toen de CS70 plaats moest maken voor een grote Felder.

jaap
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
ben ook bezig met het maken van een tafel. bekleed hem met visgraatparket. Alles wordt onder hoeken gezaagd en gelegd in een soort mozaiek. Met de zijgelieder onder een hoek moet je idd het werkstuk goed klemmen op de tafel als je de zaag naar je toehaalt. Zeker met kleine stukjes is dit niet altijd eenvoudig.

Heb jaren met veel plezier een Festool CS70 gehad en het zagen van kleine stukjes mbv de trekzaagfunctie vond ik erg handig en miste ik erg toen de CS70 plaats moest maken voor een grote Felder.

jaap

Ja waarheid ligt in het midden natuurlijk, voor de kleinere stukken is een tafelzaag met trekfunctie gewoon super handig. Zolang je werktstuk op de tafel past is het geen probleem anders moet je idd met rol dingen gaan werken.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ja, wat zal ik er van zeggen, voor de prijs zijn het erg handige dingen, ook voor lange dingen schulpen gebruik ik ze, en ook om de zaagtafel te gebruiken als werkbank voor het afhangen van deuren, ik had toen niks anders voorhanden. Zaagtafel + multistand, deur erop en paszagen met invalzaag.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.