Schimmel op nat kastanje

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Heren,

Redelijk nieuw hier qua posten, al jaren een stiekeme lezer..

Ik heb vier stukken kastanje gekregen en die nat gedraaid tot vier schalen van ongeveer 45 cm rond met wanddikte tussen de 4 en 5 cm.
Direct na het draaien twee uur gekookt zoals deze man voorschrijft: http://www.woodturningvideosplus.com/boiling-green-wood.html (met Eiken heb ik hier goede resultaten mee behaald).

Een dag laten uitdampen onder een oud T-shirt en daarna in van dat bruine kartonnen-zakken-papier verpakt.

Ze zijn alle vier aan het schimmelen. Ik heb ze uit de zakken gehaald en ze staan nu op een werktafel; dan kan ik in ieder geval tweemaal per dag de schimmel er afvegen.

De schrijver van die website zegt dat schimmel kan voorkomen gedurende de eerste twee weken van het droogproces. Ik ben als de dood dat die schalen scheuren als ik ze in de open lucht laat staan (wel binnen).

Weet iemand of hier iets tegen te doen is? Ik heb uit wanhoop een halve schaal ingewreven met ammoniak (net zoals je olie opbrengt) maar heb geen idee of dit helpt.

Bij voorbaat dank,
Rob
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
ik neem aan dat het paardekastanje is?

Dat trekt eigenlijk heel weinig, dus koken is overbodig. Koken doe ik alleen bij echt kritisch hout (dus fruitsoorten).

De schimmel gaat pas dood als het vochtgehalte in het hout laag genoeg is, tenzij je echt met grof chemisch geweld aan de gang gaat. Ik zou ze gewoon op de werktafel laten staan en regelmatig de schimmel er af vegen. Na een tijdje gaat het minder hard en kan het ook 1x in de week.

Wat je ook kunt doen is 1 schaal in plastic inpakken en nathouden, en kijken of de schimmel interessante patronen oplevert. Prik dan wel regelmatig in het hout want als het zacht wordt ben je te laat....
 
Laatst bewerkt:
heb ik ook veel last van met beuken(zeer vatbaar voor schimmel)
wat ik doe is af en toe eens afnemen met wat alcohol(ethanol of methanol) daardoor zijn ze een weekje schimmelvrij ongeveer maar daarna begint het weer:)
niet echt iets aan te doen maar kan ook geen kwaad (tenminste niet bij mij)
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Heb vandaag 70% ethanol meegenomen van het werk. Als ik daarmee dep en wrijf lijken die zwarte 'beginpuntjes' ook weg te gaan, iets dat me met ammoniak niet lukt. Ik hou het in de gaten en zal het af en toe met alcohol afnemen. Dan maar hopen dat wanneer er aan de binnen- en buitenkant nog ongeveer een centimeter afgaat, de schimmel niet meer zichtbaar is.

Ik kan in Haarlem zeer moeilijk aan flinke stukken stam komen dus ik baal altijd enorm als iets dan na het natdraaien niet goed lijkt te gaan..

Dank voor de tips!
 
Laatst bewerkt:

fred siccama

Nieuw lid
3 jul 2012
1
0
Hengelo (Ov)
De stukken flink insmeren met "ethyleen glycol" Beter bekend als koelvloeistf en antivries voor de auto.
Het is bij elke automaterialenhandel en bouwmarkt voor een klein bedrag te koop.
Ik gebruik het al jaren en heb altijd een fles van dat spul in mijn houtopslag staan. Het werkt ook uitstekend voor het bestrijden van houtworm, boktor en andere vretertjes. Deze methode komt uit een engels blad over oude houten (zeilschepen).
Succes
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Koper is een natuurlijke fungicide, dat blauw-groen poeder dat je in de tuin op aardappelen, tomaten of ander fruit moet sproeien is koper oxide (of sulfide? zwavel is ook een fungicide)
Dat zou moeten werken, maar als het hout te nat s dan kan het er ook aan in trekken en alles verkleuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.