Harsrijke houtsoorten machinaal verwerken

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik ben bezig met het bewerken van harsrijk zuidduits grenenhout.
Ja, echt harsrijk. Zie de foto met de prop schaafkrullen.

prop.jpg

Kantrechten en stroken zagen ging prima. Het schaven ook maar op dikte maken.......
Wat een gepoets zeg!
Na elke gang de machine open en met wasbenzine aan de slag. Met een houtje de aandrijfrol schoonpeuteren enz.
Uiteindelijk bij Felder in Barneveld een flacon harsverwijderaar gekocht. Daarvan een scheutje in een bakje warm water gedaan
en in dat mengsel stukken keukenrol gestopt en die op de harsplekken gelegd. Na ongeveer 15 minuten kon ik de ahrs er met een poetsdoek vrij eenvoudig afwrijven. Dat is winst, maar het blijft natuurlijk demonteren en poetsen.
Weet iemand een methode om de hars minder snel aan de machinedelen te laten hechten?

Hieronder nog wat plaatjes om een indruk te geven van de ellende.

tafel hars.jpg

aandrijfrol aandrukrol.jpg

messenbalk.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Felder heeft ook een zeer goed glijmiddel "supergleit" dat hierbij zou moeten helpen. ik heb ook de Felder "harzloser" als je dat spuit op hars, zelfs aangebrand dan lost het nagenoeg onmiddellijk op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.