Stam doorzagen met lintzaag

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Jaren geleden kreeg ik van een vriend een stam esdoorn (rond 24 cm en 120 cm lang).
Die had hij al jaren op een schaduwrijke plek op een paar balkjes staan met een plankje op de bovenzijde. Volgens hem zou men in Skandinavië zo vaker stukken stam drogen.
Bij mij heeft de stam ongeveer 10 jaar in de garage gestaan, de kopse kanten in gesmeerd met PU-lijm (reageert goed met vocht).
Ik vertelde mijn neef-meubelmaker over mijn plannen die met de hand in de lengterichting door te gaan zagen, zo'n 2 dagen werk schat ik in.
Hij had een mooi voorstel. Gooi het ding in de auto en kom naar mijn werkplaats dan proberen we hem met de lintzaag door te zagen. Hij heeft net een woodslicer band (zie internet) aangeschaft en daarmee zou het moeten kunnen.
Ik heb er de volgende fotoreportage van gemaakt. Die wil ik jullie niet onthouden.
Het mooie is dat het lukte met dat smalle zaagblad en dat er geen spanning in de stam zat, voor mij onvoorstelbaar.
voor bewerking400.jpg

bedje maken400.jpg

op de lintzaag400.jpg

bijna door400.jpg

mooi door400.jpg

wood slicer400.jpg

geen spanning400.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.