Tuinhuis ombouwen tot werkruimte?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Ik heb een vraagje... Ik doe een beetje aan houtbewerking in mijn garage, wat tot negatief gevolg heeft dat de auto buiten moet blijven staan. Nu, ik heb een tuinhuis van +- 4 x 5m en vroeg mij af of ik mijn boeltje naar daar zou kunnen verhuizen. Elektriciteit en verlichting is er voorzien, enkel is het niet geïsoleerd. Ik kan het ook niet meer isoleren, de wanden zijn in cls van +- 9cm met aan de buitenkant blokhutprofielen van 3cm dikte en de binnenkant is volledig uitgewerkt in osb. Zou ik er met mijn apparaten kunnen verhuizen (tafelzaag, kleine schaafbank) of zou ik problemen krijgen door condens (gezien de grote temperatuurverschillen) met roestvorming tot gevolg?
Het zou natuurlijk een ideaal plaatsje zijn, daar stoor ik niemand en de garage blijft lekker vrij...
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Seb,

Ikzelf zit in hetzelfde schuitje.

Mijn ervaring, in de zomer geen enkel probleem maar in de winter en op lange regenachtige dagen wordt het er toch wel wak.
Electrisch gereedschap neem ik altijd terug mee in huis, met uitzondering van mijn draaibank :) Deze roest wel niet maar vind ik persoonlijk niet ideaal.

Wil je er gereedschap en materialen stockeren, hang een vochtigheidsmeter en voorzie iets van verwarming zou ik zeggen.

Met vriendelijke groet

Bert Braekevelt
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zelf 4 jaar lang in een houten schuurtje van 3 bij 3 ook geklust.
Het schuurtje was ook 2 of 3 cm dik vuren hout, en die had ik aan de binnenkant bekleed met OSB.
Wel had ik het plafond tussen de balken bekleed met gipsplaten, waarbij ik een luchtlaag van een kleine 2 cm heb gehouden.
Ik had er een kleine potkachel staan, die het in de winter heerlijk warm kreeg.

In de winter waren de ramen zeer vaak beslagen, wat dus inderdaad een gevolg was van het temperatuur verschil.
Deed toen meer aan modelbouw, maar had er toch wel van alle soorten gereedschap staan.

Had echter nooit last van roest op de machines.
Ik denk dat het bij jou ook wel goed zal gaan.
Wat je kunt overwegen is om een kleine kachel er in te zetten. Bijvoorbeeld een elektrische kachel die je met een tijdschakelaar aan zet, of nog mooier een gaskachel, dan denk ik dat de waakvlam je schuurtje al iets kan verwarmen, en als je dan iets wilt gaan doen dan is het er ook zo lekker warm

Verder de machines goed insmeren met houtglijmiddel, dat voorkomt ook roestvorming.

Dus, gewoon doen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hier ook alles in een onverwarmde schuur. Al mijn gereedschap ligt er, en ik heb geen last van roest. *)
Ik ben geen voorstander van verwarmen, want juist dan krijg je temperatuur verschillen met als gevolg: condens.
Tot -10 kan je lekker klussen hoor. Gewoon een muts opzetten. En niet aan je gereedschap likken, dan vriest je tong vast.

Waar je wel even op moet letten, volgens mij, is op de vloer van je schuurtje, dat daar geen optrekkend vocht vanaf komt.


*) de roest wat mijn gereedschap opgelopen heeft komt doordat een voormalige schuur tijdens de dooi in de lente onder water liep! Had de verhuurder, of een van de vorige huurders waar ik contact mee had, wel even voor mogen waarschuwen.
Gebeurde namelijk elk jaar zeiden ze. (achteraf!) Kelder liep daar ook onder aararrgggg ik dwaal af en begin weer boos te worden.
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
hier ook een onverwarmde schuur, helaas maar van 2 bij 3. ik heb de restanten van de schuur die er al stond gebruikt om een verhoogde vloer te maken in de nieuwe schuur. Kan ik tenminste nog eens wat laten vallen ;) De oude dwarsbalken onder de vloer op 1mm vijverfolie gelegd zodat er ook geen vocht optrekt.

Maar goed, ik haal al mijn elektrisch gereedschap toch liever binnen in de winter. Zal inderdaad best goed gaan maar anders moet ik ook weer zo vaak naar buiten lopen als ik het weer eens binnen nodig heb.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb een onverwarmd magazijn van 150m², ook geen last van roest.

Heb vorige winter wel een warmtekanon gekocht op gas. Maar gezien de zwakke winter van laatst, heb ik deze nog maar weinig moeten aanzetten.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hmmm... ik zou dus toch met een gerust hart in het tuinhuis mogen intrekken... In mijn garage is er ook geen verwarming, maar gezien die heel goed geïsoleerd is zijn er geen extreem warme of extreem koude temperaturen, zo is het in de zomer niet meer dan 26 graden, en zelfs bij aanhoudende vorst is de temperatuur nog niet onder de 4 graden gezakt. (weliswaar zonder de poort te openen, aja, in de winter kon de auto ook al niet binnen :rolleyes:).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.