Ervaringen: Kirjes schuursysteem (opblaasbare schuurballen)

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Ik was aan het rondneuzen op internet voor iets van "schuurbollen".
Waarmee ik die pollepels waar ik nu een tijdje mee bezig ben niet meer met de hand hoef te schuren.
Het schuren duurt echt lang en is super ongezond, als ik een paar uur erboven hang, al ademende...
http://www.woodworking.nl/showthread.php?11518-Pollepels


Nu heb ik sinds kort een spookschaaf, en dat is een welkome tussenstap tussen haalmes en schuurpapier (meer krullen en minder stof). Maar zoals een schaaf hoort te doen maakt die alles wat krom is recht. En dat is niet perse wat ik wil.

Nu dacht ik gewoon zon opblaas bol te kopen, die in de boor machine te zetten en te schuren. Na enig research online, zijn er niet zoveel opblaasbollen, enkel cilinders met hard rubber. Alleen Kirjes vond ik en lijkt precies wat ik nodig heb.
Alleen goedemorgen, wat een prijs. Een opblaassetje kost tussen de 25 en 41 euro, en dat is zonder pompje en met 1 schuurpapiertje (los: 7euro, een setje van 3). Als ik zo kijk wat handig zou zijn, heb ik 3 setjes nodig met verschillende korrels papier.

Dan heb je nog het hele Kirjes systeem kost zon 400 euro. Dan heb je een benchgrinder maar dan met boorkoppen erop, waar je die rollen in kan zetten en een flexibele as die gecombineerd kan worden met stofafzuiging en er zitten enkele schuurbollen bij. Het lijkt mooi gereedschap maar het was niet mijn bedoeling om in zo'n heel systeem te investeren voor die paar pollepels die ik maak, verder kan je met dat systeem ook alleen maar schuren.

Nu dacht ik koop alleen zon flexibele as met stofafzuiging (die horen bij elkaar), samen met een paar bollen. Maar dan ga je ook meteen over de 300. En dan weet ik niet eens of die as goed op een normale boormachine past. Dan zou ik zeggen koop voor die paar euro die boormachine er ook maar bij dan.

Heeft iemand ervaring met dit systeem? Is het inderdaad zo handig als ik denk dat het is? Past de flexibele as op een normale boormachine? En komen de toerentallen dan overeen?

prod3_2121(1).jpg
Knipsel.JPG
707437_01_P_WE_4.jpg
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik heb geen ervaring met het systeem, maar die motor draait op 3000 RPM (onbelast). Moet je even opzoeken wat jouw boormachine doet, de mijne gaat bijvoorbeeld tot 2250 RPM, dus dat komt redelijk overeen. Verder lijkt die boorkop me een standaard boorkop en moet dat dus geen probleem opleveren.

Ik vraag me alleen af of je in jouw geval niet net zo makkelijk die bol direct op een kolomboor of boormachine in een of andere goedkope boorstandaard (bijv. een Wolfcraft komt regelmatig op MP voorbij) kan monteren. Je werkt met kleine werkstukken, en het lijkt me dat zo'n flexibele as voornamelijk handig is voor grote werkstukken: dan beweeg je beter de schuurkop en zet je het werkstuk vast. Voor lepels is het bewegen van het werkstuk misschien geen bezwaar? Kijk ook maar eens goed naar die tweede foto in jouw post: die handeling ziet er niet echt handig en gecontroleerd uit: zowel werkstuk als gereedschap worden daar in de hand gehouden, beter is er één gefixeerd.

PS: heb je de schuurmoppen op deze pagina ook overwogen?
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Roald, thanks goed idee, de 3000 toeren had ik inmiddels al gevonden, denk dat het mee valt idd.

Mijn idee was inderdaad om het stationair te gebruiken in een goedkope kolomboorstandaard, ik heb er nog een van de aldi staan, die ik dan gewoon liggend in de bankschroef klem.
In sommige toepassingen is zo'n flex-as wel makkelijk om wat te aaien, maar liet me voornamelijk verleiden door de mooie stofafzuiging, die lijkt op de rookafzuiging bij een "electrisch mes", ik haat namelijk schuren en stof.

Deze moppen had ik nog niet gezien, wel veel andere waardeloze, deze zijn het ook nét niet, maar de prijs is wel van een andere orde van grootte die prettiger is.

Ik ga eens wat hobby'en door een stofzuigslang aan die boormachine te tapen ofzo.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nu heb ik sinds kort een spookschaaf, en dat is een welkome tussenstap tussen haalmes en schuurpapier (meer krullen en minder stof). Maar zoals een schaaf hoort te doen maakt die alles wat krom is recht. En dat is niet perse wat ik wil.

D'r zijn ook spookschaven met een bolle onderkant (zowel longitudinaal als transversaal - jij wilt die laatste, met ronding in het schaafmes geslepen, dwars op de haalrichting); daar kun je voorwerpen mee uithollen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Henk,

Ik heb nu 2 standaard spookschaven, een vlakke en een bolle in het longitudinale vlak, een bolle schaafzool zegmaar.
Die bolle (niet wat jij bedoeld dus) heb ik veel moeite om die goed snijdend te krijgen, ondanks scherp mes schrapt die alleen wat, dus heb de spookschaven een beetje aan de kant gezet tot dat ik de techniek door heb, want doe toch iets fout nu.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat systeem heb ik al vele malen op mijn "ja-die-moet-ik-hebben"lijstje gezet maar nog steeds niet gekocht....het lijkt me super makkelijk maar ik zou eerst dit systeem wel eens een uurtje willen proberen....T is toch wel een bak geld....
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Juh, het is ook de enige in zijn soort.
Ik heb inmiddels maar 2 bollies :p besteld, met een extra setje schuurpapier erbij, dat ik voornamelijk denk te gaan gebruiken, en zo'n handpompje.

Ik krijg straks een pakje dat heel duur is tov het volume.
Ik hoop dat ze het een grote doos stoppen, dat is wel het minste wat ze kunnen doen.

Ik had eigenlijk geen trek om het in de boormachine te gaan doen vanwege de herrie. Zit je daar "zen" te snijden, ga je vervolgens n half uur staan schuren met die herrie aan je kop.
Blijkt toch weer eens m'n Proxxon gereedschap de boel te redden. Mijn BFW40 freesmotor zit perfect wat toeren betreft, is traploos regelbaar, heeft een opname van 6mm en maakt op z'n max een vrolijk snorrend geluid.
Dat ik dat niet eerder heb bedacht...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.