Lijsten frezen

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zie vaak de mooiste frees bewerkingen met de bovenfrees. Gebruik een OF 1400 en doe daar de meer eenvoudige klussen mee. De OF 1400 kan ik ook in een CMS tafel monteren.

Bedoeling is om fotolijsten te maken en paneel nostalgie deurtjes . Met dit voornemen heb ik DIT setje aangeschaft om te beginnen en inmiddels bezorgd.


iemand ervaring met deze set of beter om ........ te kopen..
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vanwege de 8mm ook de vraag. Had liever 12mm maar voor cnc betaal je voor 1 frees net zoveel als dit setje. Hoop niet dat dit goedkoop duurkoop is en als belangrijkste of het wel veilig is om met deze frezen aan de slag te gaan.

De eerste lijsten worden in grenen gemaakt. Hoeveel stappen zijn verantwoord?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Huib, met 8 mm is mijn ervaring gaat het prima wel je bovenfrais in een fraistafel monteren.
Ik heb een dergelijke set een jaar of 10 terug aangeschaft voor nog geen 60€ ook met schacht 8 en ik frais niet in stappen maar in een keer(wel met alle geleiders goed ingesteld).
Alleen bij super hard hout zoals purperhart frais ik in 2 of drie keer.
mijn profiel setje:
foto.jpg

gr. Roeland
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Inmiddels wat grenen lijsten gefreesd in de cms tafel met of1400 en viel niet tegen. Afname in 1 keer.

Sommige niet helemaal naar mijn zin maar dat had niets met de frees te maken maar met het invoeren van het materiaal. Grenen is vet en plakte wat aan de tafel, dus een ietwat onregelmatige doorvoer.

Al met al tevreden over het 8mm setje en geen miskoop als je zo nu en dan profielen wilt frezen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Huib, foto's!!! En ook hoe je het over de freestafel geleidt. Frees je de lijst aan een brede plank en zaag je hem er dan af, of voer je dunne stroken langs de frees??

jaap
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Huib, foto's!!! En ook hoe je het over de freestafel geleidt. Frees je de lijst aan een brede plank en zaag je hem er dan af, of voer je dunne stroken langs de frees??

jaap

Stroken zijn gezaagd en via de originele fence /geleider van de cms tafel en aangedrukt door een zelfgemaakt featherboard, wat het origineel plastic aandruk plaatje vervangt.
Festool+CMS-OF1010+Moduledrager.jpg

Zodra ik terug ben van vakantie zal ik wat opnames maken. Werk nu vanaf mijn laptop op het vakantie adres.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Hier de foto's hoe het grenen over de freestafel. De of 1400 stond op stand 5 en afname in 1 keer. Wat gaat er hier niet goed of hoe beter? Deugd het d.i.y featherboard niet?

1. Opname van een stukje profiel wat niet helemaal egaal is. Niet alles was zo.

profiel_ongelijk.jpg

2. afstelling frees

profiel_1.jpg

3. Aangedrukt met d.i.y featherboard en origineel.
profiel_2.jpg

4. Van achter de freestafel gezien.
profiel_3.jpg
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Wil het setje goedkope frezen niet te kort doen want 90% ging goed maar het streven is 100. Dus als er nog tips zijn:cool:

De profielen koud tegen elkaar gespiegeld.

profiel_duo.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Top foto's Huib, dank je! Heb je de langsgeleider die na de frees komt ook goed afgesteld. De afwijking in het freesbeeld kan ontstaan door niet helemaal regelmatige doorvoer van het werkstuk en het tweede deel van de geleider helpt daar ook een beetje mee.
Probeer het eens met wat harder hout, dat freest vaak ook nog mooier.

jaap
 

WR1944

Oud hout
Het is niet de oplossing van je probleem maar de feather boards dienen flexibel te zijn. Daarom is iets uit multiplex niet zo'n goed idee. Dat is door z'n kruislings lagen nauwelijks flexibel. Je kan beter een stuk van een plank nemen en daar met ongeveer een 10 mm tussenruimte zaagsnedes in de richting van de nerf maken (meestal in de lengterichting van de plank). Dan kan je beide einden (de gezaagde en de ongezaagde kant op 45 graden afzagen.
Misschien is het beter om het profiel tot op een halve millimeter te frezen en dat laatste beetje er met een tweede gang af te halen. Dan hoeft de frees zich niet zo uit te sloven en krijg je een fijner freesbeeld.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag een ander featherboard gemaakt naar een voorbeeld op youtube. Voor de foto even op de zaag module. Morgen testen of het allemaal wat soepeler gaat met profielen frezen.

fboard.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik denk dat dit al een verbetering zal zijn,
maar wat WR1944 schreef over het in 2 gangen frezen is waarschijnlijk nog beter.
Mvg. :)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Nu een paar weken verder en dik tevreden over het setje frezen. Prima prijs/kwaliteit verhouding.

profielfrezen.jpg

Deze week een drietal grenen lijsten gemaakt. Verbindingen met domino's en na het aandrukken zo goed als haaks. Met licht aandrukken van de lijmklemmen alles zuiver. Het freeswerk in 1 gang gedaan.

Lijsten zonder nabewerking.

grenenlijsten.jpg
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik zou de lager van het freesje halen.
Dat kan voor verstoring zorgen als deze niet helemaal zuiver staat ten opzichten van de geleiders
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De geleiders van de freestafel zijn precies af te stellen. Doe dit met een stalen liniaal en stel de zaak zo af dat het lager net aan draait als het met het te frezen materiaal in aanraking komt.
Die lagers zitter er toch op om juist de frees zuiver af te stellen en het materiaal te geleiden. Kan het mis hebben maar die lagers zitten er toch niet voor niets op. Het is me echt niet duidelijk waarom ik ze er af zou moeten halen
 

WR1944

Oud hout
Als je freest met een frees met een lager moet je met een rei of stalen lineaal o.i.d. het lager gelijk stellen met de geleiders op de freestafel. Als het lager een haartje naar voren staat zie je dat terug als een hele lichte rand in het gefreesde profiel, zowel aan het begin als het einde. Het lijkt op de "snipe" bij vandikte banken. Als het lager spelingvrij op de frees zit kan je daarvan geen problemen ondervinden. Als je in één keer op een aardige diepte gaat frezen heb je theoretisch meer kans op uitbreken omdat de snijkant van de frees iets haakser op de houtnerven staat. Ook al heb je voldoende vermogen onder de motorkap, door in twee of meer gangen te frezen kan je een beter oppervlak krijgen. Het is een kwestie van proberen als je uitbraak krijgt.
Maar de lijsten zien er zo netjes uit.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zoals WR1944 omschrijft stel ik de frees af. Het is een precies werkje maar eenmaal ingesteld werkt het zoals het moet. Volgende keer ga ik de lijsten in twee gangen frezen want lijkt me een goede manier. Vergt denk ik ook minder van de gereedschap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.