Een heel bijzondere hobbie met hout, pijpen maken

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Mag ik jullie voorstellen: Jan Erik Dijkhorst, een gepassioneerd pijpenmaker. Begonnen in begin jaren 80 met deze bijzondere hobbie. Een uiterst bescheiden en zeer precies man met een enorm geduld.
De pijpen zijn allemaal gemaakt van zorgvuldig uitgekozen stukken bijzonder hout en vervolgens met veel geduld handmatig tot pijpen verwerkt. Dat kan tot 40 uur per pijp in beslag nemen. Jan Erik is gefascineerd door vreemde asymetrische vormen en dat is terug te zien in zijn bijzondere pijpen. Het ontmoeten van getalenteerde doe het zelvende liefhebbers is een van de vele mooie kanten van mijn vak en daardoor mag ik van dicht bij ervaren dat het ambacht met hout in Nederland bepaald niet uitgestorven is dankzij mensen als Jan Erik. De laatste foto laat - helaas wat onduidelijk - een pijp in de maak zien naast een die al af is.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.