Theekistje

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Voor de verjaardag van moeders heb ik een vrij eenvoudig theekistje gemaakt.
Het is een Greene & Greene achtig kistje geworden van Plataan, essen (bodem en vakverdeling), esdoorns en noten voor de deksel.
Eigenlijk alles is gedaan met het handje, alleen het boren van de deuvelgaten heb ik met de boortol gedaan. En dat is ook het enigste wat niet geheel goed ging.

Ik dacht, zal eerst 4mm voorboren en dan de 8mm boor gebruiken...tja met een houtboor ben je dan je center kwijt dus de boor zwabberde wat waardoor de deuvels niet mooi uitgelijnd zijn :mad:

Omdat ik lichte houtsoorten met olieafwerking vaak te gelig vind heb ik voor een vernis gekozen (die hopelijk niet vergeeld) en nadien met 0000 staalwol iets opgeruwd om de glans te verminderen.
Op de achtergrond staan onze eigen theekist, deze is van wenge met gevlamd esdoorn deksel, door de foto's lijkt die deksel erg geel maar dat is gelukkig in het echt niet (zie hoe de tegeltjes ook verkleuren)


P9150099.jpgP9150103.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Originele kist. Robuust van vormgeving.
Voor deze vorm vind ik de tekening van het hout te druk. Je kiest voor donkere pluggen om de verbindingen te benadrukken maar mijn ogen zien als eerste de tekening van het hout. Voor de duidelijkheid dit is een smaak verhaal het belangrijkste is dat moeders hem mooi vind.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat was ook mijn eerste gedachten, een leuk ontwerp maar met een rustigere tekening zou het beter tot zijn recht komen
Ik wil ook nog eens een theekistje maken, heb nog wat glas in lood raampjes staan die in de deksel wil verwerken
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik snap het commentaar van de drukke tekening heel goed, door het flitslicht van de camera lijkt het contrast in de tekening wel heel erg groot. In het echt oogt het stukken rustiger.

Ik zou er zelf niet aan moeten denken om een groot object zoals een kast of tafel van kwartiers plataan in mijn huis te hebben, mij veel te druk. Maar voor kleinere werkstukken vind ik uitgesproken getekende houtsoorten juist wel mooi.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dát kan maar 1 ding betekenen, nieuwe foto's ;)
We willen er natuurlijk wel in volle glorie van kunnen genieten en niet op een dwaalspoor gezet worden door een flitslicht :rolleyes:
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik vind die tekening zo wel mooi! Ook die robuste verbinding vind ik erg geslaagd.

Over die deuvels: als je zegt dat ze ongelijk zitten omdat je dit met de hand hebt geboord, gelooft iedereen je :)
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuke stijl en nette uitvoering. Wel herkenbaar dat hetgeen dat je niet met de hand doet, het enige is dat een beetje mis gaat.

Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe foto's. De tekening op deze foto komt bij mij ook erg druk over.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dank voor alle reacties!
Moeders is er in ieder geval erg blij mee!!!
Ik heb wel nog een foto gevonden van het plataan in daglicht, de tekening is natuurlijk net zo druk, maar het contrast minder.
P7180063.jpg

Voor degene die deze stijl aanpreekt zou ik zeggen google een op Greene & Greene.

Nog even voor de duidelijkheid, het hout (behalve het esdoorn) komt van onze Zwolsche huisleverancier!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.