Aparte stofafzuiging zaagtafel

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Hallo houtbewerkers!

Binnenkort zal mijn werkplaatsje een grondige verbouwing ondergaan. Dit vooral om voor diverse machines fatsoenlijke stofafzuiging te creëren. Plan is om de freestafel, lintzaag en drumsander naast elkaar te zetten. Dat zou er dan als volgt uit komen te zien:

Werkplaats2.jpg

Ik heb min of meer onderstaand model afzuiger (een oudje inmiddels) en wil de machines middels een buis over de grond aansluiten met vertakkingen en afsluitschuiven naar de machines. Echter, ik weet bijna wel zeker dat ik mijn zaagtafel hier niet op aan kan sluiten, omdat de afstand veel te groot is om te overbruggen, dit zou zo rond 6 à 7 meter buis worden. Dus wil ik de zaagtafel (Dewalt DW745) apart afzuigen met bijv een shopvac oid met evt. een cycloon ertussen.. Budget is niet al te groot (reeds op aan de tafelzaag en lintzaag) dus het wordt ws. een tweedehandsje en anders wordt het weer even sparen. Ondertussen behelp ik me met een aszuiger die aangezogen wordt door een stofzuiger.

large_13923781243294.jpg


Wie kan mij van advies voorzien?
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Ok, nu heel veel gelezen en in het licht van een ander topic wat nu gaande is, ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat ik wel weet, is dat mijn afzuiger, de EB SPA 1000, niet krachtig genoeg is om met 8 meter leiding om te gaan. Dus heb ik mijn inrichting moeten herzien. Nu leg ik het zo aan dat er maximaal drie meter buis in 1 rechte lijn ligt.

Nu is de SPA 100 een zgn chip collector en kan ik in de problemen komen met fijnstof. Ik heb ergens anders gelezen dat ik er dan evt. een cycloon tussen kan zetten, maar deze hebben nagenoeg allemaal een aanzuigopening van 50-55 mm, de EB 100mm. Wat is wijsheid? Budget is laag, door aanschaf van nieuwe machines en een aankomende verbouwing van de werkplaats, maar ik moet snel wat hebben, anders kan er niet gezaagd worden. Oneida, Dust commander, iets dergelijks. En welke maat buis leg ik dan aan? Zo dik mogelijk tot iig aan de machines, ook met het oog op de toekomst, want er zal een upgrade komen.

Alvast bedankt!
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een goede cycloon vangt 80% van het fijnstof op of zoiets, een slechte niets. Je kan drie goedkope chineesjes naast elkaar plaatsen, Dyson doet ook zoiets en het spaart veel aan hoogte t.o.v. een enkelvoudige.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
De werking van de cycloon, om de vaste deeltjes van de lucht te scheiden, komt door de snelle werveling van de lucht in de afscheider, waardoor de vaste deeltjes naar buiten slingeren en buiten de luchtstroom naar beneden vallen. Hoe beter de cycloon is, des te sneller zal de lucht wervelen en blijft er langs de kant een deel waar de lucht minder wervelt en de deeltjes uit de uitgaande luchtstroom raken. Maar de allerfijnste deeltjes zijn licht en blijven in de uitgaande luchtstroom zitten en die zul je er uit moeten filteren, waar Kor Kies voor Hout dan weer alles van af weet ;) .
Onze forumlid overzee, WR1944 heeft een rechte en een tapse cycloon gemaakt. Zeer lezenswaardige stof!

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Bedankt voor de reacties! Na nog wat leeswerk heb ik begrepen dat een conische cycloon nogal wat zuigkracht kost itt de Thiens Baffle. Is mijn veronderstelling juist?

Ik begrijp ook dat dit belachelijk eenvoudig te maken is, dus dat gaat het worden dan.. Plaatmateriaal genoeg en de rest kost ook geen drol.. Een frees (kapot gegaan) is het enige wat ik ontbeer, al staat er al wel een tafel voor, er hoeft er alleen 1 in.. :) Maar cirkels kunnen ook met de zaagtafel of de lintzaag gemaakt worden dus daar maak ik me geen zorgen om.. Alles is beter dan wat ik nu heb en ik ga ook graag deze uitdaging weer aan!

Weer een waardevolle dag op dit forum, ik heb hier nu al heel veel geleerd, waarvoor dank!
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Mathias Wandel had problemen met zuigkrachtverlies op zijn "thien baffle". De relatief grote diameter van de opstelling (het gaat om centrifugaalkracht meer dan om wrijving) en de gebruikte invoer (geen zero vane) kan grote drukverliezen geven waar een goed gedimensioneerde cycloon goed kan meevallen. Bill Pentz heeft een rekenblad die de drukverliezen geeft voor zijn cycloon en ook die van de leidingen, als ik me goed herinner is 1m soepele leiding of één draai erger dan een cycloon. Maar bon, verwacht niet te veel van een kleine motor wat fijnstof betreft
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.